Samenwerking

Ondernemen met je schoonouders: Rob fietst er succesvol doorheen

 
 
Geschreven door:
Leestijd 6 minuten

Ineens heb je het. Het lampje in je ondernemersbrein gaat branden: deze kans móet ik pakken. Rob Beaumont overkwam het. Hij ruilde zijn marketingbaan in voor het ondernemerschap en staat sindsdien samen met zijn schoonouders aan het roer van Jef Abels Bikes. ‘Zou je dat wel doen, instappen in de zaak van je schoonouders?’. We blikken met Rob terug op de keuze die zijn carrièrepad voorgoed veranderde.

Lees verder onder de advertentie

Ondernemen is toekomst schrijven. In de serie ‘Het Moment’, in samenwerking met ING Zakelijk, komen ondernemers aan het woord die op een cruciaal moment in hun ondernemersreis besloten: “Dit gaat werken, mijn bedrijf wordt een succes!”. Bekijk hierboven Het Moment van Rob Beaumont van Jef Abels Bikes.

Te midden van de glooiende, Zuid-Limburgse heuvels treffen we Rob (39) in zijn wielerzaak. Een keur van fietsen staat er te glanzen. Het is er ruimtelijk, maar vooral sfeervol. Rob glimlacht: ,,Gezelligheid en een goede sfeer zijn voor ons het aller belangrijkst.’’ En met ‘ons’ doelt Rob op hem én zijn schoonouders, die de business al 27 jaar runnen. Zeven jaar geleden sloot Rob zich aan bij het bedrijf.

Tijd voor een nieuwe koers

Rob werkte tien jaar onder vast contract in de marketingbranche, tot het begon te kriebelen. ,,Ik merkte dat ik mijn energie verloor en was op zoek naar iets wat me uitdaagde, waar ik al mijn passie in kwijt kon.’’

Lees verder onder de advertentie

Als fanatiek sporter sprak de fietsbranche hem als vanzelfsprekend aan. Bovendien was de band met zijn schoonouders hecht en was Rob’s marketingkennis van grote waarde voor het familiebedrijf. Het zaadje was geplant.

Instappen in de zaak van je schoonouders: moet je dat wel doen?

Vol ingezet op het vinden van een nieuwe locatie

,,We spraken af dat ik het eerst een half jaar zou proberen. Tegen die tijd was ik al druk bezig met het schrijven van een ondernemingsplan.’’ Rob kreeg de smaak te pakken, maar werd ook geconfronteerd met kritische vragen van vrienden en kennissen: ‘Zou je dit wel doen? Instappen in de zaak van je schoonouders?’.

Maar voor Rob voelde het goed. ,,Natuurlijk was het even wennen, maar we bleken enorm veel respect te hebben voor elkaars ideeën. Sterker nog, we vulden elkaar naadloos aan. We wisten samen een mooie cocktail te maken van hun kennis, gevoel voor sfeer en ervaring, en mijn commerciële en strategische inbreng.’’

Met de komst van Rob veranderde een hoop. Waar schoonvader Jef al die jaren beschikte over één FTE, besloot Rob de groei van het bedrijf een impuls te geven door vaste krachten aan te nemen. Maar de grootste transformatie volgde ruim een jaar later. ,,Ik heb me vol ingezet op het vinden van een nieuwe locatie, met succes. We vonden het perfecte pand, waar we de charme en de warmte van de oude winkel konden bewaren en we tegelijkertijd konden professionaliseren.’’

Als mijn plannen niet waren gelukt, had ik hun pensioen verkwanseld

Een strategisch ondernemer

Het aannemen van personeel, een nieuw pand, een verse winkelinrichting en een uitgebreider assortiment: het waren ingrijpende, spannende beslissingen. ,,Die investeringen waren evenveel waard als het pensioen van mijn schoonouders. Gelukkig pakte het goed uit en heb ik het niet verprutst.’’

Integendeel: de zaken van familie Abels gaan goed. Met veertien vaste werknemers weten ze fietsliefhebbers van heinde en verre te voorzien van de mooiste fietservaringen én Limburgse gezelligheid. ,,De veranderingen waren pittig, maar het resultaat wekte vertrouwen. Onze karakters passen goed bij elkaar, we durven te bouwen op elkaars expertise.’’

Lees verder onder de advertentie

Maar succes betekent niet dat Rob tevreden toekijkt. Als een wielrenner op weg naar de bolletjestrui werkt hij volop aan de volgende etappe. ,,Ik ben een strategisch ondernemer. Om competitief te blijven, volg ik alle ontwikkelingen in onze branche en neem ik die mee in ons lange-termijnplan én ons financiële plan. Niets is in beton gegoten; ik zorg ervoor dat we op de juiste momenten kunnen bijsturen en schuiven. De basis is er, de schil is flexibel.’’

De tips van Rob

  • Durf te investeren in het werven van goed personeel. Maar nog belangrijker: zorg dat ze betrokken zijn, neem ze mee in je plannen. Een vertrouwelijke werksfeer zorgt ervoor dat collega’s zich gemotiveerd voelen om inzichten te delen en nieuwe plannen aan te dragen. De input van onze werknemers heeft me er vaak toe gezet om ons businessplan aan te scherpen.

  • Je gevoel spreekt vaak de waarheid. Zorg dat je als ondernemer iets doet waar je oprechte passie bij voelt. Alleen dan kan je die extra kilometers maken. Niet omdat het moet, maar omdat het goed voelt.

Dirk Mulder is sector specialist Trade & Retail bij ING en heeft uitgebreide kennis op het gebied van ondernemen in de retail-sector.

Rob en zijn schoonouders hebben grote investeringen gedaan, die voor hen goed uitpakten. Waar moeten ondernemers in de retail-sector op letten wanneer ze willen groeien?

,,Retail-ondernemers hebben te maken met een aantal lastige basisrisico’s. Denk aan inflatie, stijgende energiekosten en oplopende loonkosten. Hierdoor zijn veel retailers huiverig om te investeren in groei. Toch zien we dat retailers die wél investeren in o.a. marketing, klantervaring en digitalisering nog steeds succesvol zijn en groeien. Dat vraagt overigens wel een stevige visie en financiële planning op de lange termijn. Uit het verleden is gebleken dat bedrijven die te veel investeren met vreemd vermogen (ten opzichte van hun kapitaal) kwetsbaar zijn. In tijden dat het tegenzit, hebben ze zelf niet de middelen om een hobbel op te vangen. Er moet een gezonde balans zijn.’’

In het kader van de lange termijn: hoe zit het met duurzaamheid in deze sector?

,,Dat is een groot thema. Retailers zullen nog meer moeten gaan investeren in duurzame, lange termijn-oplossingen. De investeringen die retailers nu doen, moeten voor een langere termijn gelden. Denk aan de aanschaf van duurzame apparaten zoals een warmtepomp, zonnepanelen en LED-systemen. Het zijn cruciale stappen om te zetten voor een toekomstbestendig bedrijf. Niet alleen vanwege strengere wetgeving, maar ook omdat consumenten, arbeidskrachten en leveranciers steeds hogere eisen stellen aan de mate waarin retailers duurzaam ondernemen.’’

Rob koos ervoor te ondernemen met zijn schoonouders. Hoe zit het met familiebedrijven in deze sector? Bewegen zij zich anders?

,,Jazeker. Het voordeel van familiebedrijven is dat ze doorgaans niet worden gedreven door aandeelhouders of investeerders die op korte termijn rendement willen halen. Bij familiebedrijven is dat anders, zij willen dat hun bedrijf over tien of twintig jaar nog bestaat en de volgende generatie eraan kan verder bouwen. Ze nemen eerder genoegen met minder rendement op de korte termijn als ze weten dat ze daarmee kunnen investeren in het bedrijf om het op de lange termijn sterker te maken.’’

Lees verder onder de advertentie

Ben je ondernemer en wil je geïnspireerd worden door andere ondernemers én op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen in jouw sector? Ga dan naar ING.nl/ondernemerslab.

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met ING Nederland.