Nieuws Actueel
Ondernemen als topsport: zo pakt Marcel Broersma de zaken aan
‘Ondernemen is topsport’. Zo luidt het credo van Marcel Broersma. De Rotterdammer met Amsterdamse roots is samen met Guido Mangert oprichter van bedrijfsadviesbureau Peak Value, gevestigd op een steenworp afstand van de Erasmusbrug, de Veerhaven en het centrum van de trotse havenstad. Topsporten is ook wat de 51-jarige ondernemer doet. Niet alleen letterlijk met een raceverleden, hardlopen en een fitnessruimte op kantoor en thuis, eveneens op het ondernemersvlak.

Broersma studeert Bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit en begint zijn carrière bij Randstad Uitzendbureau. In 1997 richt hij het detacheringsbureau Flex Group Nederland op, in 2002 verkozen tot snelstgroeiende onderneming van Europa en in 2006 verkocht aan het beursgenoteerde DPA. Twee jaar later start Broersma met studievriend Guido Mangert na een weekendtrip in Berlijn (waar het idee ontstond) Peak Value. Het adviesbureau werkt met een team van specialisten en strategen samen met klanten aan een gezonde groei. Op een opvallende, wellicht typisch Rotterdamse, wijze.
Lees ook: Michiel Muller kan met Picnic niet sneller groeien dan nu
De fun van het ondernemen
Daarover straks meer. Eerst terug naar dat ‘ondernemen is topsport’. ,,Alles wat ik doe, doe ik met overgave. Net als topsporters. Ik probeer steeds weer de beste prestatie neer te zetten. Dat doe je niet alleen, maar met een team. Max Verstappen kan het ook niet in zijn eentje. Zijn succes is meer dan één man in een auto’’, vertelt Broersma.
,,De fun van het ondernemen zit in ons team. Die fun vind ik enorm belangrijk. Net als de ambitie, de passie. Want als we met zijn allen ergens voor gaan, dan gaan we er ook compleet voor. Waar de fun in kan zitten? In de kleine dingen. Boven in dit pand hangt een enorme gong. Wanneer we een succes hebben behaald wordt er keihard op die gong geslagen om het te vieren. Ook humor is belangrijk. En op vrijdagmiddag is er een borrel. Hard werken moet kortom een feestje zijn.’’
Van workaholic naar de juiste werk-privébalans
Broersma staat naar eigen zeggen elke dag vrolijk op dankzij het ‘work hard, play hard’-principe van Peak Value. ,,Ik sta steeds weer graag vroeg op. Om met het team keihard te werken en plezier te hebben. Of je mij een workaholic kunt noemen? Lange tijd hoorde ik in die categorie mensen thuis. Toen ik als 18-jarige bij Randstad begon werkte ik ontzettend veel uren. Dat duurde tot mijn 38ste. Ik ben nu 51 en durf te zeggen dat de werk-privébalans tegenwoordig veel beter is. Ik kan ook gemakkelijk vrij nemen en plezier hebben met mijn gezin, mijn vrienden en het sporten.''
,,Gelukkig maar. Weet je: als jongeman klinkt het stoer: 70 of 80 uur per week werken. Je wilt iets bewijzen. Nu denk ik daar anders over. Het is veel stoerder om alles te doen wat je moet doen binnen 40 uur, dan 80 uur per week met je werk bezig te zijn. Het is gewoon niet meer van deze tijd.’’
Spiegelt deze vorm van ondernemen ook met de klanten van Peak Value? Hangen zij voor een belangrijk deel hetzelfde arbeidsethos als dat van Broersma aan? ,,Zeker. Wij adviseren bedrijven met hun groeistrategie. Bedrijfsfotograaf noem ik onszelf regelmatig. We komen het beste tot ons recht wanneer we werken met zeer ambitieuze klanten. Op dat moment ontstaat er de juiste chemie.’’
Foto van de Toekomst
Peak Value ademt Rotterdam. Niet alleen dankzij het prachtige laatnegentiende-eeuws pand waar het bedrijf in is gevestigd of de afbeelding van de oude haven van de Maasstad op de wand in de keuken. Meest opvallend is de staande banner, de zogenaamde ‘Foto van de Toekomst’, in de ruimte waar we Broersma spreken.
Met deze foto (daarop onder meer de Delftse Poort en de Euromast als illustratie) legt Peak Value samen met de klant de lat voor de toekomst op de juiste hoogte en wordt het pad ernaartoe concreet gemaakt. Het bedrijfsadviesbureau zorgt voor focus op groei en het maximaliseren van de aanwezige potentie binnen het bedrijf. Vervolgens gaat het bureau met raad en daad aan het werk om de groeidoelstellingen van de klant te realiseren.
,,Het leuke aan het werken met de Foto van de Toekomst is het concrete ervan. Met behulp van vier pijlers kijken we naar waar de klant, de onderneming, vandaag de dag staat. Die pijlers hebben het uiterlijk van de vier hoge gebouwen. En elk van die vier gebouwen is weer verdeeld in de komende jaren. Op die manier kan je precies zien wat je doelen zijn voor die jaren, op welk niveau je nu zit en of de doelen daadwerkelijk gehaald gaan worden. We werken op deze manier omdat veel bedrijven die willen groeien veel te veel in het heden blijven hangen. Ze kijken te weinig naar de toekomst. Zonde.''
,,Kijk eerst drie jaar in de toekomst. Wat wil je dan bereikt hebben? En ga vanuit die ambities terug naar het hier en nu en ermee aan de slag. Op die manier is het behalen van je doelen een stuk realistischer en duidelijker. Je ziet letterlijk op welk punt van het groeiproces je zit. Maandelijks komen wij langs om te helpen, te adviseren en bij te sturen, wanneer nodig. We zijn net een personal trainer, om in sporttermen te blijven.’’
Uiteindelijk wil Peak Value de onderneming van de klant verkoopklaar maken door middel van de juiste groei. Niet alleen via de eerdergenoemde strategie, maar ook met behulp van kennissessies, trainingen, lunches en het Rotterdamse ondernemersdiner voor inspiratie en netwerken.
Lees ook: Het messcherpe succes van Boldking: topondernemer Rochdi Darrazi
Groeien met de onderneming
Opvallend is dat het Rotterdamse bedrijfsadviesbureau momenteel aandeelhouder is van drie ondernemingen die tevens klant zijn. Broersma: ,,Als we er voor gaan, dan doen we het ook goed. Dan hebben we het bijvoorbeeld over 25 procent van de aandelen. Nooit vijftig of meer, we willen het bedrijf niet overnemen. Op die manier groei je letterlijk samen met een onderneming. Het is fantastisch. Dat is de business van Peak Value. Het houdt wel in dat we niet met elk innovatief bedrijf in zee kunnen gaan. Ook wij moeten, net als onze klanten, de focus behouden. Met die focus presteer je het beste en kun je het meeste bieden.’’
Wat is het mooiste compliment dat Broersma als adviserende ondernemer kan krijgen of heeft gekregen? ,,Dat kan veel zijn. Maar het mooiste compliment is wanneer echt alles goed gaat met een klant. Met zijn bedrijf, de privésituatie. Een simpel bedankje of een handshake is dan de beste beloning. Het draait allemaal om het gevoel dat je iemand blij hebt gemaakt. Het klinkt misschien een beetje wollig, maar daar komt het wel op neer.’’
Advies voor de startende ondernemer
Als laatste vragen we Broersma nog om een advies voor startende ondernemers die slim willen groeien. Wat is zijn ultieme tip? ,,Heb je als startende ondernemer genoeg passie, veel ambitie en een goed plan? Dan kan het bijna niet meer mis gaan. Ik adviseer hen om in ieder geval de doelstellingen te concretiseren. Dat kan al door een enkel zinnetje achterop een bierviltje. Dat doel is de toverstaf naar succes, naar groei. Leg gerust even een dag je werk neer. Probeer die dag uit te vinden waar je de komende drie jaar naar toe wilt met je onderneming. Trek je bedrijf de toekomst in, dat maakt het ondernemerschap alleen maar leuker.’’
Trek je bedrijf de toekomst in, dat maakt het ondernemerschap alleen maar leuker