Nieuws Actueel

Ondernemende moeders scoren met TwenteNannies

Valerie Schurink (links) en Claudia Buursen zijn sinds september eigenaar van TwenteNannies. Een bemiddelingsbureau voor gezinnen uit Oost-Nederland die op zoek zijn naar een nanny.

Erwin Waanders | Foto: Lars Smook 26 januari 2017

Twente Nannies Lars Smook

Ze zijn zelf het meest verbaasd dat hun spontane idee om een bemiddelingsbureau te beginnen zo enorm aanslaat. Want vanaf het moment dat het idee geboren werd, in mei vorig jaar, tot aan de start in september hebben de TwenteNannies al 45 gezinnen aan een, al dan niet, vaste oppas geholpen. Vrij naar het idee van de Amsternannies, het hoofdstedelijke broertje in oppasland.

Geregeerd door werk

Schurink en Buursen, beiden 29 jaar oud, liepen als jonge moeders aan tegen het moeilijk kunnen vinden van een geschikte oppas. "Veel jonge gezinnen worden geregeerd door het werk en de agenda van de ouders. Er is amper plaats voor ontspanning", zegt Schurink in de Tubantia.

Het werkt eenvoudig. TwenteNannies beschikt over een groot bestand met studentes tussen de 18 en 22 jaar. Die hebben zich via de wervingscampagne gemeld en zijn door de selectieprocedure gekomen. "Dat klinkt heel streng en zo is het ook. Wij stellen hoge eisen aan onze nannies", verzekert Buursen.

Verdienmodel

Ouders betalen normaal 7,50 euro per uur aan de nanny en per keer eenmalig 7,50 euro bemiddelingskosten aan TwenteNannies. In tegenstelling tot de reguliere kinderopvang, is er geen mogelijkheid om belastingteruggave te krijgen. "Alle nannies zijn zelf verantwoordelijk voor hun eigen administratie en ze moeten zelf de betalingen tussen gezin en zichzelf regelen. Wij rekenen alleen de bemiddelingskosten per keer", verklaart Buursen het concept.

Ze hebben geen idee waar hun TwenteNannies toe leidt. Het is begonnen als spontaan idee en inmiddels is het zo druk dat ze soms zelf tijd te kort komen voor hun eigen gezin. "We hebben geluk gehad met de werving, want we kregen ineens een kraam toegewezen tijdens ProefEet. De aanmeldingen stroomden daarna al binnen en met een bericht op Facebook scoorden we heel veel likes", zegt Schurink.

"Mooier kan natuurlijk niet", stellen beiden glimlachend. "En gelukkig hebben we de volledige steun van onze partners. Zij hebben ons geholpen met de juridische afbakening en de organisatie", zegt Buursen, wiens man als advocaat werkt.

Blind vertrouwen

Buursen en Schurink kennen elkaar door en door en juist daarin schuilt volgens de twee moeders het succes van hun onderneming. "We kennen elkaar sinds de tweede klas van het middelbaar onderwijs, we gaan samen op vakantie en hebben vaak aan een woord genoeg. Dat komt ook goed van pas in de gesprekken die we voeren met de kandidaat-nannies", zegt Buursen. "Communicatie is van groot belang voor wat wij doen."