Nieuws Actueel

Ondernemer loopt vast in Utrecht

Om het milieu te sparen en de verkeersdruk te verminderen, wil Utrecht auto's uit de stad weren. Ondernemers hebben daar last van. Dat schrijft het AD.

Ivar Penris | Foto: Koen Laureij 27 januari 2017

Omrijden 1065

Het wordt steeds moeilijker om in een 'aanvaardbare' tijd met de auto de stad Utrecht in te komen of te doorkruisen. Ondernemers die per se met de auto op pad moeten, balen er flink van. ,,Als we de auto nog verder afknijpen, moeten we het werken in de stad ook maar stopzetten.''

Dat stelt directeur Ramon Spies van installatiebedrijf Van Rijnsoever in Utrecht. Zijn werknemers ondervinden dagelijks en steeds vaker grote problemen om met busjes vol gereedschap en onderdelen de stad in te komen. ,,In het centrum werken wordt ons al bijna onmogelijk gemaakt, omdat we nergens kunnen parkeren. Maar het wordt ook een steeds groter drama om van de ene wijk naar de andere te komen. Het kost ons uren extra per dag.''

Omweg

De 't Goylaan werd onlangs versmald van twee rijbanen naar ééntje per richting. In combinatie met de vele verkeerslichten ervaren de werknemers van Van Rijnsoever enorme vertragingen. ,,We plannen onze routes al totaal anders dan een paar jaar geleden'', zegt Spies (41). ,,We maken echt een grote omweg om al die knelpunten en versmallingen te ontwijken. Dan hebben we het nog niet eens over de Leidsche Rijntunnel, die om de haverklap dicht is, en alle wegversmallingen en aanleg van stadsboulevards die er nog aankomen.''

Het installatiebedrijf van oprichter Joop van Rijnsoever (61) wordt onder meer ingezet om storingen aan de stadsverwarming te repareren. Verwarmingsmonteurs doen soms acht klussen per dag, onderhoud én storingen. ,,Je bent gewoon twee keer langer onderweg dan een paar jaar geleden. Je ben sneller in Breukelen dan van de ene Utrechtse wijk in de andere'', zegt Van Rijnsoever.

De beide directeuren hebben er wel begrip voor dat 'de politiek' de auto's uit de binnenstad wil weren om het milieu te sparen, maar veel van de maatregelen werken volgens hen niet. ,,Wij zitten twee keer zo lang in de auto en rijden vele kilometers extra. Dat was toch niet de bedoeling?'' vraagt Van Rijnsoever.

Geld

Hoeveel geld het bedrijf kwijt is aan vertragingen, vinden Van Rijnsoever en Spies moeilijk in te schatten. ,,Het kost vele uren per week. Het is lastig in geld of percentages uit te drukken, maar geloof maar dat het wel geld kost. En niet alleen voor ons.''

De gemeente begrijpt dat de doelstellingen niet voor iedereen positief uitpakken, maar volgens woordvoerder Matthijs Keuning wordt er steeds een afweging van ieders belangen gemaakt. ,,Met hulpdiensten hebben we overleg, voor de ondernemers hebben we laad- en lostijden geregeld. Maar in een stad die groeit, moeten we keuzes maken.''

Anton Verbunt, bestuursvoorzitter van MKB Nederland in Utrecht, begrijpt dat er voor iedereen ruimte in de stad moet zijn en dat het lastig is het iedereen naar de zin te maken. ,,Maar het probleem wordt schromelijk onderschat. Door de filedruk dreigt een puinhoop. De politiek biedt ook geen goed alternatief voor het weren van de auto. Elk andere optie duurt nóg langer. Dan los je het probleem nooit op.''