Nieuws Actueel

Ondernemer: trouw aan PostNL wordt niet beloond

De room gaat er zo helemaal vanaf, bromt Jaak Martens van de Spar in Sluiskil. De eigenaar van de buurtsuper is al 25 jaar een post- en pakketpunt van PostNL. Hij is teleurgesteld dat het postbedrijf voor de zoveelste keer de vergoeding wil verlagen. "Trouw wordt niet beloond", zegt hij in de PZC.

Frank Balkenende | Foto: Camile Schelstraete 4 mei 2016

Jaakpostnl

PostNL strijkt winkeliers tegen de haren in. Het postbedrijf kondigde enkele maanden terug aan de vergoeding fors te verlagen, naar eigen zeggen uit financiële noodzaak. De nieuwe vergoeding die per 1 juli van kracht wordt, scheelt een post- en pakketpunt 25 tot 40 procent aan inkomsten. Grootgrutter Albert Heijn breekt daarom met PostNL. Branchevereniging VVP beticht PostNL zijn economische machtpositie te misbruiken en dreigt naar de rechter te stappen als het postbedrijf vasthoudt aan de lagere vergoeding.Lagere vergoeding Spar-winkelier Martens hoopt dat de VVP nog wat kan uitrichten. "Je kunt er als winkelier niks tegen beginnen. Kijk, vroeger was het een leuke bijverdienste. De laatste tien jaar ging er elk jaar wat af, terwijl de openingstijden van de winkel zijn verruimd en je dus ook voor PostNL meer uren per week service verleent. Je moet tenslotte personeel vrijmaken voor het baliewerk. Als straks de vergoeding nog lager wordt, verdien ik er haast niks meer aan." Zeeland telt 94 post- en pakketpunten van PostNL. Het gros is te vinden in buurtsupers, maar ook bij boekhandels en kapsalons. Ze mogen alleen voor PostNL werken, niet met andere pakketdiensten. Niet alleen de verlaging van de vergoeding is tegen het zere been, ook de wijze waarop. Jan Rentmeester van Hairstyling Rentmeester in ’s-Heerenhoek: "Ik had twintig postbussen van PostNL in mijn zaak. Van ondernemers, scholen en particulieren. Van de één op de andere dag zijn die overgebracht naar de Bruna in Heinkenszand. Zonder overleg."Weinig verdienen In de kapsalon moet personeel soms de knipschaar neerleggen om een klant aan de PostNL-balie te helpen. Nu de postbussen hem zijn afgenomen, verdient Rentmeester nagenoeg niks meer aan deze service. "Ik wacht af of onze brancheorganisatie het tij nog kan keren. Ik wil best iets voor het dorp doen, maar het moet me geen geld gaan kosten." De Sluiskilse Spar-winkelier Martens houdt zijn PostNL-balie open, ook al zijn de winstmarges flinterdun. "Zie het als service aan de inwoners. Als ik ermee stop, moeten mensen naar Terneuzen."