Nieuws Actueel
Ondernemer Vicky van der Zee: 'Ik doe wel heel veel dingen'
Vicky van der Zee werd Zomerondernemer van 2012, heeft een eigen bedrijf, leest hiërogliefen, stuurt een studieteam van beroemde universiteiten aan én is EHBO-vrijwilliger. Ze doet haar verhaal in het AD.

Spiegelbeeld
"Ik zie een ambitieuze beginnend wetenschapper en ondernemer. Ik heb altijd die tweedeling gehad. Het is the best of both worlds. Op dit moment, net na mijn afstuderen, staat mijn bedrijf op de eerste plaats.''
Eerste bedrijf
"Ik was 17 jaar toen mijn eerste bedrijf ontstond. Dat was By Vicky. Ik had bedacht dat meisjes van mijn leeftijd een abonnement konden nemen zodat ze iedere maand een beautybox met make-up en verzorgingsproducten kregen. Ik heb toen al mijn spaargeld naar het buitenland overgemaakt om de doosjes die ik zelf ontworpen had, te laten maken. Mijn ouders vonden dat niet zo'n goed idee. Het werd een hype, waardoor er ook concurrenten kwamen. Ik was echter jong en had geen rekening gehouden met de administratie, zoals belasting betalen over de omzet en de winst. Het bedrijf bestaat nog steeds, maar ik doe er niet zo veel meer mee.''
Bijles geven als bijbaantje
"Ik studeerde Engels in Leiden, maar vond daar te weinig uitdaging. Daarom begon ik bijles in Engels te geven. Ik kreeg steeds meer klanten, ook bij bedrijven en in andere vakken. Iemand vroeg of ik bijles wiskunde wilde geven. Daar ben ik niet goed in en ik vind het ook geen leuk vak. Ik heb toen iemand aangenomen die de exacte vakken beter beheerste. Dat was mijn eerste medewerker. Ik ben nu eigenaar van een bedrijf in bijlessen, examentrainingen en huiswerkbegeleiding, vanaf de basisschool tot het hoger onderwijs. Ik heb een vestigingsmanager, administratief medewerker en 25 parttimestudenten in dienst.''
Wetenschapper
"Ik ben geïnteresseerd in feiten en bewijs. Daar houdt de wetenschap zich mee bezig. Ik wil mijn mening altijd kunnen onderbouwen met bewijs. In mijn werkgebied wordt veel onderzoek gedaan dat ik kan gebruiken in mijn bedrijf. En mijn grote droom is dat ik ooit hoogleraar word.''
Ondernemer
"Ik vind het mooi om iets te creëren dat er nog niet is. Van niets een euro maken. Ik vind het ook geweldig om met een team te werken. Ik neem bewust mensen aan die beter zijn dan ik, want dan kan ik van ze leren. Ik neem het liefst tienen. Ik ben ontzettend trots op mijn team. Ik ben nog jong en zit nog niet jaren in het vak. Hierdoor loop ik zeker af en toe tegen situaties aan waar een stukje ervaring handig was geweest. Ik moet de mensen aansturen, mijn visie en de doelen bewaken en een gezonde bedrijfssituatie creëren.''
Impulsief
"Ik kan heel impulsief aan iets beginnen en dat dan een paar maanden doen. Dat is denk ik ook de kracht van een ondernemer: inspelen op de markt. Die daadkracht mis ik weleens in de wetenschap. Ik ben nu wel wat doordachter dan toen ik net begon als ondernemer, maar kan aan de meest bizarre dingen beginnen. Op de middelbare school heb ik met een docent geleerd om hiërogliefen te lezen. Ik heb een jaar lang journalistiek gestudeerd naast mijn studie Engels en dat cum laude afgesloten, ik lees iedere dag zeker twee uur allerlei fora zoals Quora op internet om meer te leren, volg online universitaire lessen Bijbelse wetenschap en programmeren en ben nog vrijwilliger bij de EHBO. Ik ben gewoon snel verveeld.''
Bijlessen buiten school om
"Het zou beter zijn als de bijlessen binnen de school wordt gegeven, maar door bezuinigingen is dat niet meer mogelijk. De verantwoordelijkheid ligt nu bij de kinderen en hun ouders. Zo zijn de commerciële bureaus voor bijlessen ontstaan.''
Taallessen aan studenten
"Mijn specialisatie is het leren van tweede talen. Ik vind het jammer om te zien hoe het onderwijs nu is. De slechtste methode om een kind een taal te leren, is leren uit een boek. Maar dat is wel wat er gebeurt. Lessen die nu op scholen worden gegeven zijn algemeen en de methode is niet goed. In ons studiecentrum stel ik persoonlijke programma's samen. De bijlessen in een tweede taal zoals wij die geven, zijn op de persoonlijke situatie gemaakt. Het gaat niet om het niveau, maar om het doel en de behoefte. Heb je Engels nodig om te kunnen e-mailen, een televisieprogramma te kunnen volgen of zaken te kunnen doen? Iedereen heeft ook een ander startniveau. Daar wordt bij de taallessen op school geen rekening mee gehouden.''
Oorzaak slechte taallessen
"Het probleem is dat er in Nederland geen degelijke opleiding is in het lesgeven van tweede talen en het onderzoek daarnaar. De opleiding die ik heb gevolgd, was meer een praatgroep dan een vak. Het draait om persoonlijke ervaringen en niet om inhoudelijk leren lesgeven, waar juist een behoefte aan is. Daarnaast wijst onderzoek uit dat een andere manier van doceren, met onderdompeling in de taal zoals binnen tweetalig onderwijs gebeurt, essentieel is voor taalverwerving. De expertise ontbreekt om een goede lesmethode te ontwikkelen die ook wetenschappelijk onderbouwd is. Mijn advies: dompel ze eerst maar onder in de taal in het dagelijks leven. Zo ontstaat taalgevoel. Daarna komt de theorie om te begrijpen wat je doet. Het bewezen effect van onderdompeling is dat leerlingen direct langere zinnen kunnen formuleren met een grote diversiteit aan woorden. Neem bijvoorbeeld jongeren: oefenen met een brief naar je penvriendin is toch uit het jaar nul? Jongeren WhatsAppen en hebben behoefte aan onlineschrijven via blogs, communicatie via games, of het schrijven van een sollicitatiebrief voor een uitwisseling naar het buitenland.''
Advies over taal en integreren
"Ik werk nu met een team van onderzoekers van de universiteiten van Harvard, Oxford en Yale aan een groot onderzoek naar de methoden van tweede taallessen en integratie bij Syrische vluchtelingen. We weten inmiddels dat er gaten in de methoden zitten, maar die zijn nog te weinig duidelijk dat ik daar uitspraken over kan doen. Dat is de wetenschapper in mij: ik doe pas uitspraken als ik er 100 procent zeker van ben.''
Vrije tijd
"Ik doe inderdaad wel erg veel verschillende dingen. Ik ben nog tutor voor eerstejaars studenten aan Oxford University en ben sinds kort aangesloten bij een sprekersbureau voor academische sprekers. Maar ik heb ook veel vrije tijd. Als ik werk, doe ik dat hard, geconcentreerd en gefocust. Ik begin vroeg op de dag en ben halverwege de middag klaar en heb dan tijd om al die andere leuke dingen te doen.''