Nieuws Actueel

Wat ondernemers kunnen leren van het megasucces van Fortnite

De game Fortnite is de meest succesvolle game van dit decennium. Sinds haar release op 25 juli 2017 is de game gedownload door meer dan 40 miljoen spelers wereldwijd. Dr. Mirjam Baars, onderzoeksdocent bij Fontys, analyseerde met 120 eerstejaars-studenten Bedrijfskunde het succes van Fortnite.

De Ondernemer | Beeld: Fortnite 15 juni 2018

Fortnite

De meeste mensen zijn geneigd te denken dat het succes van Fortnite voortkomt uit het feit dat de game aantrekkelijk is om te spelen en omdat deze gratis is. Hoewel dit een aannemelijke verklaring lijkt te zijn, blijken er meer redenen ten grondslag te liggen aan het succes van Fortnite. Zo blijkt uit onderzoek van de Fontys Hogeschool dat het succes van Fortnite vooral verklaard kan worden door de manier waarop de ontwikkelaars van Epic Games (het bedrijf dat Fortnite produceerde) hun marketing- en bedrijfsprocessen hebben vormgegeven.

Marketingsucces

Volgens Baars is de wijze waarop Fortnite de game op de markt heeft gebracht briljant. “Fortnite koos ervoor om de game gratis aan te bieden in een tijd waarin een heleboel games hun verwachtingen niet waarmaakten. Niet alleen de spelers waren hier erg blij mee. Ook de ouders van de jongere gamers waren hier erg blij mee, omdat zij erg gefrustreerd waren geraakt door de dure en ‘snel tot verveling leidende’ games.”

Een ander sterk punt van de marketing van Fortnite is dat hun product verschillende extra’s biedt. Volgens Baars is Fortnite uniek vanwege het feit dat gamers naast vechten ook kunnen bouwen. “In de gebruikelijke games kunnen spelers alleen winnen door te vechten. In deze game kunnen spelers ook winnen door krachtige schuttingen te bouwen waarmee zij zichzelf kunnen beschermen. Op deze manier worden gamers uitgedaagd om verschillende talenten te ontwikkelen.”

Baars merkt ook op dat Fortnite nog een extra ‘feature’ bevat wat het marketingsucces van Fortnite verklaart. “Fortnite bevat een aantal overwinningsdansjes. Vooral de jongere gamers zijn geneigd in de kamer te gaan dansen als zij een game gewonnen hebben. Het dansen van deze jongere gamers heeft een besmettelijk effect op de ouders, die hier vrolijk van worden. Dit verklaart ook het succes van de game.”

Inrichting van bedrijfsprocessen

Het overweldigend effect van Fortnite kan eveneens verklaard worden door de wijze waarop Epic Games hun bedrijfsprocessen hebben ingericht. Volgens Baars koos Epic Games ervoor om de bedrijfsprocessen op een niet-traditionele manier in te richten. “In de traditionele game-industrie worden bedrijfsprocessen vaak lineair ingericht. De creatieve afdeling ontwikkelt een idee, waarna de productie-afdeling het idee vertaalt in een ‘real life game’. Aan het eind van dit ontwikkelproces gaat de afdeling sales aan de slag met het vermarkten van het product. Bij Epic Games koos men ervoor om in projectgroepen te werken, waarbij de creatieve-, productie- en sales- medewerkers nauw samenwerkten. Op deze manier was de productietijd voor het ontwikkelen van de game veel minder lang. Dit leidde tot een sterk verkorte ‘time-to-market’ periode, die erg voordelig uitpakte voor Fortnite.”

Lessen voor ondernemers

Volgens Baars kunnen ondernemers drie belangrijke lessen leren van het succes van Fortnite. “In de eerste plaats is het van belang dat je goed kijkt naar de behoeften van je klanten en hier je product goed op aanpast. In de tweede plaats is het van belang dat je een product op de markt brengt dat de verwachtingen van je klanten op verschillende manieren overtreft. In de derde plaats is het van belang dat je je bedrijfsprocessen zodanig inricht dat je een zeer korte ‘time-to-market’ periode kunt realiseren en op deze manier je concurrenten te slim afbent. Als je deze drie lessen in je eigen bedrijf toepast…kun je binnenkort je eigen overwinningsdans starten!”