Actueel

Onderzoek naar veiligheid Schiphol

beeld deondernemer
Leestijd 2 minuten
Lees verder onder de advertentie

Afgelopen zondag nog had het zomaar goed mis kunnen gaan op de nationale luchthaven. Een vliegtuig rijdt op een baan waar een ander toestel juist probeert te landen. De landende piloten maken een doorstart waarmee ze een crash wisten te voorkomen. De Onderzoeksraad had zondag het besluit tot een groot onderzoek al genomen, maar het illustreert wel de problemen op Schiphol, stelt ze. In de afgelopen 2 jaar ging het zeker 13 keer bijna mis. Zo vliegen op 10 mei 2015 twee toestellen rakelings langs elkaar als één piloot een doorstart moet maken. Het vliegtuig dreigt daardoor een opstijgend toestel op een andere baan te raken. Het gaat net goed, omdat de één naar links vliegt en de ander naar rechts. Een maand later vertrekt een Airbus vanaf een startbaan die nog niet is vrijgegeven. De raad wil weten: zijn dit incidenten, of is er iets mis?In 2014 gaat het acht keer mis, veelal omdat er te weinig afstand is in de lucht. Een keer staat er een auto van de vogelwacht op de startbaan en er is een aanrijding met een vliegtuigtrap. Een groot ‘thematisch’ onderzoek moet nu uitwijzen of het incidenten op zich zijn, of dat er iets mis is in het ontwerp of het gebruik van de luchthaven. De Onderzoeksraad benadrukt dat er nu niet een acuut veiligheidsprobleem is, maar dat het belangrijk is dat Schiphol eens goed wordt doorgelicht, ook met het oog op de toekomst. Schiphol is nu al de vijfde grootste luchthaven in Europa en de veertiende in de wereld, maar wil de komende jaren fors groeien. In 4 jaar tijd zullen er 500.000 vliegtuigen per jaar landen en vertrekken, nu zijn dat er 450.000. De Onderzoeksraad had eigenlijk al eerder met dit onderzoek willen beginnen, maar die plannen moesten worden uitgesteld om te kunnen achterhalen wat er precies was gebeurd met de neergehaalde vlucht MH17 in de zomer van 2014.Luchtvaartdeskundigen zien het onderzoek van de raad niet als alarmerend, maar eerder geruststellend. "Afgelopen jaren zijn wel de incidenten afzonderlijk onderzocht, maar niet de onderliggende trend. Nu zou kunnen blijken dat bijvoorbeeld de banen beter kunnen worden aangelegd of de luchtverkeersleiding beter moet instrueren", zegt Joris Melkert, docent luchtvaarttechniek aan de universiteit Delft. Ook luchtvaartdeskundige Benno Baksteen maakt zich niet heel veel zorgen over de veiligheidssituatie op Schiphol nu dit onderzoek is aangekondigd. "Pas als er nooit incidenten zijn, is dat alarmerend. Er zijn altijd incidenten, alleen worden ze dan hoogstwaarschijnlijk niet opgemerkt. Het gaat er in de luchtvaart om hoe de incidenten worden afgehandeld." Schiphol zelf zegt blij te zijn met het onderzoek. "Veiligheid is een topprioriteit binnen onze sector", aldus de luchthaven. De luchtverkeersleiding zegt dat het onderzoek ‘nieuwe inzichten’ kan opleveren, waarmee de veiligheid van het vliegveld kan worden verbeterd.