ActueelRetail

Oplossing winkeldiefstal? Slimme techniek herkent live diefstallen

Afbeelding ter illustratie. Bron: Shutterstock
Leestijd 5 minuten
Lees verder onder de advertentie

Winkeldiefstal neemt hand over hand toe, klagen winkeliers al een tijdje. En ze hebben gelijk, schrijft het AD. In de eerste drie maanden van het jaar registreerde de politie 12.600 winkeldiefstallen, zo hoog is het in ten minste elf jaar tijd niet geweest. De dalende trend uit de coronatijd maakt daarmee een scherpe knik naar boven. Vergeleken met het eerste kwartaal van vorig jaar steeg het aantal winkeldiefstallen met 36 procent.

Lees ook: Zelfscankassa werkt winkeldiefstal in de hand: ‘Schade loopt in tientallen miljoenen’

Toename winkeldiefstallen

,,We horen het veel van onze leden. Winkeldiefstal neemt echt fors toe. Enerzijds door professionele bendes, maar wat ook een rol speelt: de bezetting in de winkel laat te wensen over. We missen ogen in de winkel om te zien of alles goed gaat’’, zegt directeur Jan Meerman van brancheorganisatie INretail.

Lees verder onder de advertentie

,,Bij ons is het aantal winkeldiefstallen juist gehalveerd, schat ik in,’’ zegt filiaalhouder Pieter Hooijschuur van een Plus Supermarkt in Leiden. Ook bij hem liepen tot vorige zomer de diefstallen de spuigaten uit. ,,Vlees, brood, babymelkpoeder, wijn, noem maar op. We zitten vlakbij twee scholen met jongeren tussen de 12 en de 20 jaar. Je weet hoe dat dan gaat in de winkel. Maar ook keurige dames die met iets onder de jas de winkel willen verlaten. Voor ‘de adrenalinekick’, hoor je dan.’’

Lees ook: INretail: winkelcriminaliteit neemt toe

De beveiliger die bij zijn supermarkt voor de deur stond, vertrok toen Schiphol kampte met een tekort aan beveiligers en salarissen bood waar een supermarkt niet tegenop kon. Toch heeft Hooijschuur nu extra ogen in de winkel om te zien of er gestolen wordt. ,,Ik kwam in contact met Veesion, een Frans bedrijf dat een kastje met AI, artificial intelligence, achter de camera’s zet, waarmee ze kunnen zien of iemand iets in zijn zak steekt.’’

Lees verder onder de advertentie

Controle zonder extra personeel of nieuwe camera's

Op 10 van de 28 camera’s is de software geregistreerd. ,,Er zijn geen nieuwe camera’s nodig. De software leest de beelden van de bestaande camera’s. We hebben er al tientallen dieven mee gepakt. We bellen standaard de politie. En de dief krijgt een winkelverbod van een jaar.’’

We hebben al tientallen dieven gepakt met kunstmati­ge intelligen­tie

Het lijkt het ei van Columbus, maar het systeem is niet perfect, leert een kleine proef. Twee blikjes frisdrank verdwijnen ongezien in de jaszakken van de verslaggever. Maar het Veesion-systeem geeft wel alarm als een fles rosé onder de jas verdwijnt. Hooijschuur krijgt een pushmelding op zijn telefoon en ziet hoe de fles wijn werd gejat.

,,Ik kreeg nu die melding, en twee mensen bij de zelfscankassa’s en de servicebalie ook. Als het een dief lukt om toch de winkel te verlaten dan kunnen we hem later als hij weer in de winkel komt aan de hand van de beelden toch nog staande houden en de politie bellen.’’

Lees verder onder de advertentie

In de video hieronder zie je hoe de techniek werkt. Tekst gaat verder onder de video.

INretail juicht de technische innovatie toe. Directeur Meerman: ,,We moeten investeren in techniek om winkeldiefstal in te dammen. Branchebreed gaat het om honderden miljoenen, want als je niks doet ben je de pineut. Over die camera’s met kunstmatige intelligentie hoor ik positieve verhalen. Maar het blijft een kat-en-muisspel. Ook hier gaan criminelen iets op vinden.’’

Lees verder onder de advertentie

Veesion, het bedrijf achter de kunstmatige intelligentie voor de camera’s, is bijna een jaar actief in Nederland. In die tijd hengelde het Franse bedrijf al 150 klanten binnen. Veesion claimt dat het aantal winkeldiefstallen met 30 tot 70 procent kan dalen. Hamza Saleem, manager voor Veesion in Nederland: ,,Winkeleigenaren merken dat winkeldiefstal toeneemt. Dat heeft natuurlijk alles te maken met de inflatie. Mensen komen geld tekort en vervallen vaker tot winkeldiefstal.’’

De politie erkent dat het aantal meldingen van winkeldiefstal de afgelopen maanden flink is gestegen, maar kan geen oorzaak aangeven. Daar is ‘nader onderzoek’ voor nodig.

We kijken niet naar afkomst, leeftijd, kleding of andere uiterlijke kenmerken. We kijken alleen naar de verdachte bewegingen met producten in de winkel

Veesion heeft tot dusver vooral bij zelfstandige ondernemers voet aan de grond gekregen. ,,Tot onze klanten behoren al winkels van Plus, Albert Heijn, Spar, en Etos. Het zijn allemaal zelfstandige franchisers waarmee we werken. Winkeldiefstal is voor de eigenaren van die winkels een direct probleem.’’

Lees verder onder de advertentie

Uiterlijke kenmerken

De kunstmatige intelligentie van Veesion kijkt louter naar verdachte bewegingen. ,,Bijvoorbeeld of een klant een product eet of drinkt zonder ervoor te betalen. Of dat iemand een verpakking openmaakt.” Ook als iemand later iets uit de winkelwagen haalt en het dan in zijn zakken steekt, gaat het systeem af. Maar het systeem weet weer wel of het je eigen smartphone is die je pakt en weer in je zak stopt. ,,We kijken niet naar afkomst, leeftijd, kleding of andere uiterlijke kenmerken. We kijken alleen naar de verdachte bewegingen met producten in de winkel,’’ bezweert Saleem.

Volgens Veesion werkt de software beter dan een mens om beeldschermen in de gaten te houden. ,,Een getrainde beveiliger kan maximaal zeven beeldschermen tegelijk in de gaten houden. De software kan veel meer beelden aan en staat altijd aan, zonder pauzes.’’

Winkels hebben niet eens geld om bewakingsbeelden live te bekijken. Hooijschuur: ,,Hoe moet je live naar al die camerabeelden kijken in een supermarkt die zeven dagen per week van ‘s ochtends vroeg tot 22 uur ‘s avonds open is? Dat kost je vele tienduizenden euro’s. De software per tien camera’s kost zo’n 1.000 euro per jaar. En het is kunstmatige intelligentie, de software blijft leren zichzelf verbeteren. Misschien gaat het ook nog werken bij de zelfscankassa’s.’’

Lees verder onder de advertentie