Nieuws Actueel
Oprichter Playboy Hugh Hefner laat vermogen van 43 miljoen dollar na
Hugh Hefner, het wereldberoemde icoon en CEO van Playboy, is niet meer. Dat heeft Playboy Enterprises bekend gemaakt. Hefner is een natuurlijke dood gestorven in zijn eigen The Playboy Mansion en werd 91 jaar. Een korte terugblik op zijn successen en mindere periodes die zijn imperium de afgelopen jaren kende.

Hefner’s carrière begon bij het tijdschrift Esquire. Hefner, uit een puriteins-christelijke familie in Chicago, zette de Playboy in 1953 met een beginkapitaal van 600 dollar in de markt. Hij was toen nog maar 27 jaar oud. Het idee was om zijn eigen tijdschrift een zelfde look te geven als de Esquire, maar dan met bloot er in.
Marilyn Monroe op eerste cover
Het eerste nummer, in elkaar gezet aan zijn eigen keukentafel, toonde foto's van Marilyn Monroe. Het succes kwam snel: de reclame-industrie zag in de mannelijke lezers een afzetmarkt voor chique auto's en motoren, voor reukwater en potentiemiddelen, sigaretten en alcohol. Er werden meer dan 50.000 bladen van verkocht.
Vies pornoblad
Hoewel het blad in eerste instantie (zeker in de jaren ’50) nog gezien werd als een vies pornoblad, overleefde de Playboy het. Door de seksuele revolutie in de jaren zestig, waar Playboy zelf ook aandeel in had, groeide het tijdschrift ook uit tot merk.
Centerfold
De Playboy was in zijn beste tijden driehonderd pagina's dik. Rondom de 'centerfold', het uitklapbare naakt in het hart van het blad, waren er veel tips voor het veroveren en bevredigen van vrouwen, schuine moppen, schunnige cartoons en uiteraard advertenties.
Herenclubs
Hefner slaagde er in om met Playboy een internationaal bedrijf te starten, inclusief herenclubs met vrouwelijke serveersters in konijnenpakjes en een aantal casino’s. Playboy Enterprises was geboren en stapte in 1971 naar de beurs.
Concurrenten
Toen de jaren ’80 aanbraken ging het even wat minder met het bedrijf. Er kwamen steeds meer concurrenten om de hoek kijken, zoals Hustler en de Penthouse. Ook een aantal casino’s gingen dicht na het intrekken van de vergunningen, waardoor het bedrijf in de rode cijfers kwam.
Mediatak en licentie onderdeel
Hefner zelf kreeg halverwege de jaren tachtig tot overmaat van ramp ook nog een hartaanval. Hij had toen al wel het roer van zijn imperium overgedragen aan zijn dochter Christie, die tot 2009 aan de leiding stond. Zij voerde een reorganisatie door, wat volgde in het sluiten van de clubs en de start van tv-zenders en overnames van andere bedrijven.
Sindsdien bestaat Playboy Enterprises uit twee onderdelen: een mediatak met tijdschriften, tv-zenders en websites. Maar ook het licentie onderdeel, met producten als parfums, sigaren en allerlei andere lifestyle-producten.
Concurrentie van pornosites
Toen zo’n tien jaar geleden de online pornowebsite in opkomst kwamen, kreeg Playboy wederom met heftige concurrentie te maken. Eentje waar Playboy nooit echt tegen op heeft kunnen boksen. In 2011 haalde Hefner het bedrijf daarom van de beurs en werd zo zelf weer CEO.
Het merk Playboy is inmiddels een van de bekendste merken ter wereld. In meer dan 180 landen zijn de bladen of producten van Playboy te koop. Vorig jaar verkocht Hefner nog zijn Mansion voor 94 miljoen euro, onder voorbehoud dat hij er tot zijn dood in mocht blijven wonen. Zijn eigen vermogen wordt geschat op 43 miljoen dollar. (bron: CNN)