Podcast

Oranje Leeuwinnen: 'Bedrijfsleven moet hier veel beter mee omgaan'

Een speciale WK-aflevering van onze wekelijkse podcast op New Business Radio, over nut, noodzaak en de sowieso veranderende wereld van commercie rondom het vrouwenvoetbal. Studiogasten: sportsponsoring-expert Frank van den Wall Bake en Leoni Blokhuis, spelersmakelaar en managing director van FlowSports.

Oranje vrouwenvoetbal wk

Presentator: Robert van den Ham | Foto: ANP 20 juni 2019

,,Het succes van het sponsorschap hangt af van de wijze van de activering. Alleen exposure kopen, uitstraling, is niet voldoende, je moet het ook benutten. En ik vind dat bijvoorbeeld een Blokker en Albert Heijn dat niet voldoende doen," stelt sportsponsoring-expert Frank van den Wall Bake in de podcast (luister hierboven), waarin hij met Leoni Blokhuis van Flowsports studiogast was.

,,Om het in beeldspraak te zeggen: ze hebben iets gekocht, een podium, zet daar dan ook artiesten op en dan krijg je applaus vanuit de zaal. Ik vind het amateuristisch, hapsnap inhaken op de populariteit van het vrouwenvoetbal. Er zit geen structuur in. Ohja, laten we een poster doen. Het ligt zo voor de hand en dat had ik niet van een Albert Heijn en ook van Blokker niet gedacht. Da's zonde, ze halen er nu niet uit wat er in zit. Natuurlijk, het is voor de hand liggend dat ze meedoen, ze hebben veel vrouwen over de vloer, maar vrouwen kiezen ook bijvoorbeeld een auto of tablet, bedrijven in die hoek zouden ook mee moeten doen''.

Lees ook: WK vrouwen 2019: topdrukte voetbalbedrijf Leoni Blokhuis

Jeugdvoetbal

,,Binnen het vrouwenvoetbal moet je terugkijken naar de basis, het is aan de onderkant investeren om aan de bovenkant te scoren. Albert Heijn is een groot bedrijf met een lange termijnvisie die zou moeten investeren in jeugdvoetbal. En met de helden, de bekende speelsters, deals maken en een beleid waarmee je scoort met het oog op de toekomst.''

Visa

Visa is de eerste sponsor van UEFA die alleen voor vrouwenvoetbal kiest. De creditkaartmaatschappij tekende een contract voor maar liefst zeven jaar. Van den Wall Bake daarover, in de podcast: ,,Visa heeft een juiste beslissing genomen, de creditcard heeft ook nadrukkelijk te maken met vrouwen. Iedereen heeft het over emancipatie, over vrouwen in de top van een bedrijf. Het internationale vrouwenvoetbal is nog braakliggend terrein, voor relatief weinig geld stappen ze in de meest populaire sport van de wereld en scoren onmiddellijk. Een uitstekende en begrijpelijke keuze."

,,Wat ik dan weer niet begrijp en overstandig vind van de huidige FIFA-sponsors die het vrouwenvoetbal, het WK er automatisch bij krijgen, dat ze niets extra's doen om de focus puur op het vrouwenvoetbal te leggen. Je hebt een andere benadering nodig."

De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Goudmijn of valkuil: dit vinden deze online marketingexpert en psycholoog van data

Dat grote bedrijven als bol.com en Spotify data van klanten gebruiken om de consument nog beter te koppelen aan het gebodene en de relatie te verstevigen, dat mag natuurlijk geen geheim meer heten. Maar wat kan jij als ondernemer daarvan leren? Wat zijn de valkuilen? Hoe zit het met privacy? Michel Ariëns en Patrick Wessels leggen het je uit in aflevering 5 van Aandachtstrekkers.

Details
De Ondernemer Podcasts Thijs van Dijk Thijs Talks
Thijs Talks

Caroline van Turennout (Zeeman): 'Online is er nog veel te doen'

Het is alweer tijd voor de achtste aflevering van de podcastserie Thijs Talks. Presentator Thijs van Dijk is nog altijd actief met het samenstellen van het ultieme marketingelftal. De volgende kandidaat is Caroline van Turennout, verantwoordelijk voor de marketing, communicatie en e-commerce bij textielsuper Zeeman. Welke positie krijgt zij op het veld? Beluister nu de podcast. ,,We zijn internationaal al behoorlijk actief. Maar er kan nog meer.''

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

'Dat Formule 1 via Netflix slim nieuwe fans scoort, kunnen ondernemers ook'

Wat begint met Netflix, de Formule 1 en de populaire serie Drive to Survive, eindigt in deze podcast met tips voor ondernemers hoe zij zelf die slimme strategie kunnen toepassen om nieuwe fans, klanten, consumenten te binden. Kijktip: Drive to Survive. Luistertip: aflevering 4 van Aandachtstrekkers.

Details
De Ondernemer Podcasts De Zo Genaamde Podcast
De Zo Genaamde Podcast

Hoe EARTH Water volgens Henk Witteveen na b2b-markt ook retailwereld verovert

Henk Witteveen is samen met Patrick de Nekker verantwoordelijk voor het succes van EARTH Water. 100 procent van de nettowinst gaat naar waterprojecten in landen waar het hard nodig is. Ook hebben de twee de overstap gemaakt naar totaal plasticvrij en zijn ze bezig EARTH Water in de supermarkten te zetten. Hoog tijd voor presentator Floris Hülsmann om Witteveen uit te nodigen voor een aflevering van De Zo Genaamde Podcast.

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Is het abonnementsmodel het juiste model voor jouw dienst of product?

In de nieuwe podcastserie Aandachtstrekkers signaleren Michel Ariëns en Patrick Wessels online trends. De investeerder in startups en founder van online marketingbureau .CREW en de consumentenpsycholoog annex Raad van Advies-lid koppelen dat aan de psychologie van de klant. En ze adviseren hoe ondernemers daar goed op kunnen inspelen. In aflevering 1 draait het om abonnementsmodellen en wat de ondernemer aan deze modellen kan hebben. En wat betekent het voor de consument? Je hoort het in de podcast.

Details
De Ondernemer Podcasts Roland Tameling De Ondernemer Onderweg
De Ondernemer Onderweg

Ronald Kooyman (Louwman): hoe je evenementenlocatie èn museum draaiende houdt in coronatijd

Je hebt één van de allermooiste autocollecties van de wereld in een modern museum. Dat pand doet ook dienst als evenementenlocatie, borrels van bedrijven en andere bijeenkomsten. En dan die coronacrisis. Wat doe je dan? In deze De Ondernemer Onderweg vraagt presentator Roland Tameling het de directeur van het Louwman Museum - want daar hebben we het over - Ronald Kooyman.

Details