Podcast

Oranje Leeuwinnen: 'Bedrijfsleven moet hier veel beter mee omgaan'

Een speciale WK-aflevering van onze wekelijkse podcast op New Business Radio, over nut, noodzaak en de sowieso veranderende wereld van commercie rondom het vrouwenvoetbal. Studiogasten: sportsponsoring-expert Frank van den Wall Bake en Leoni Blokhuis, spelersmakelaar en managing director van FlowSports.

Oranje vrouwenvoetbal wk

Presentator: Robert van den Ham | Foto: ANP 20 juni 2019

,,Het succes van het sponsorschap hangt af van de wijze van de activering. Alleen exposure kopen, uitstraling, is niet voldoende, je moet het ook benutten. En ik vind dat bijvoorbeeld een Blokker en Albert Heijn dat niet voldoende doen," stelt sportsponsoring-expert Frank van den Wall Bake in de podcast (luister hierboven), waarin hij met Leoni Blokhuis van Flowsports studiogast was.

,,Om het in beeldspraak te zeggen: ze hebben iets gekocht, een podium, zet daar dan ook artiesten op en dan krijg je applaus vanuit de zaal. Ik vind het amateuristisch, hapsnap inhaken op de populariteit van het vrouwenvoetbal. Er zit geen structuur in. Ohja, laten we een poster doen. Het ligt zo voor de hand en dat had ik niet van een Albert Heijn en ook van Blokker niet gedacht. Da's zonde, ze halen er nu niet uit wat er in zit. Natuurlijk, het is voor de hand liggend dat ze meedoen, ze hebben veel vrouwen over de vloer, maar vrouwen kiezen ook bijvoorbeeld een auto of tablet, bedrijven in die hoek zouden ook mee moeten doen''.

Lees ook: WK vrouwen 2019: topdrukte voetbalbedrijf Leoni Blokhuis

Jeugdvoetbal

,,Binnen het vrouwenvoetbal moet je terugkijken naar de basis, het is aan de onderkant investeren om aan de bovenkant te scoren. Albert Heijn is een groot bedrijf met een lange termijnvisie die zou moeten investeren in jeugdvoetbal. En met de helden, de bekende speelsters, deals maken en een beleid waarmee je scoort met het oog op de toekomst.''

Visa

Visa is de eerste sponsor van UEFA die alleen voor vrouwenvoetbal kiest. De creditkaartmaatschappij tekende een contract voor maar liefst zeven jaar. Van den Wall Bake daarover, in de podcast: ,,Visa heeft een juiste beslissing genomen, de creditcard heeft ook nadrukkelijk te maken met vrouwen. Iedereen heeft het over emancipatie, over vrouwen in de top van een bedrijf. Het internationale vrouwenvoetbal is nog braakliggend terrein, voor relatief weinig geld stappen ze in de meest populaire sport van de wereld en scoren onmiddellijk. Een uitstekende en begrijpelijke keuze."

,,Wat ik dan weer niet begrijp en overstandig vind van de huidige FIFA-sponsors die het vrouwenvoetbal, het WK er automatisch bij krijgen, dat ze niets extra's doen om de focus puur op het vrouwenvoetbal te leggen. Je hebt een andere benadering nodig."

De Jonge Ondernemer

Eigen kledingmerk als mentale missie voor Vlinder (17) en Merlijn (24) Kamerling

Naast broer en zus zijn Merlijn en Vlinder Kamerling ook zakenpartners. Als oprichters van Limitless presenteren zij hun streetwearmerk met coole designs en een belangrijke boodschap: meer aandacht voor mentale gezondheid. Een enorm belangrijk verhaal voor Vlinder (17) en Merlijn (24), te beluisteren in de podcast De Jonge Ondernemer.

Details
Hart voor Zaken

Arnold Mars (cfo AFAS): 'Ga niet boven, maar tussen je mensen staan'

'Liefde vormt de kern van het AFAS-familiestatuut. In dat statuut staat: ‘Die liefde maakt dat je niet vast komt te zitten in eigenbelang. Ze zorgt dat je verschillen kunt overbruggen, en dat je altijd het grotere geheel kunt zien'. Het zijn de woorden van cfo Arnold Mars van AFAS Software. In gesprek met Cor Hospes voor de podcastserie Hart voor Zaken vertelt hij over leiderschap.

Details
Droomstart

Hoe staat het met het businessplan van Droomstarters Angela (Food for Skin) en David (Teazie)

De Droomstart-finale komt steeds dichterbij. Welk businessplan is uiteindelijk topfavoriet bij de vakjury en de luisteraars? Je hoort het zeer binnenkort. Maar eerst: hoe staat het met de startups Teazie en Food for Skin? Welke ondernemer weet de jury te overtuigen met zijn of haar presentatie van tien minuten en gaat net als FinBuddy door naar de laatste ronde? Je hoort het allemaal in deze niet te missen podcastserie.

Details
De Zo Genaamde Podcast

TUI: hoe een onbeduidende Duitse afkorting een merknaam werd die klinkt als een klok

Wie van reizen en vakanties houdt, kent TUI natuurlijk wel. Maar waar komt die naam eigenlijk vandaan? In deze aflevering van de Zo Genaamde Podcast legt Frans Leenaars, chief marketing officer bij de reisgigant, dat in gesprek met naamexpert en presentator Floris Hülsmann haarfijn uit.

Details
Selfmade in Holland

EasyToys-topman Eric Idema: 'Op elk nachtkastje moet iets uit Veendam liggen'

,,Soms moet je dingen gewoon afdwingen. Jezelf forceren om je situatie te verbeteren.” Eric Idema zat met een uitkering thuis. In een woning met een flinke hypotheek. In 2007 verloor hij zijn baan. In de online verkoop van erotische artikelen zag hij een kans. Vijftien jaar later is zijn EQOM, moederbedrijf van EasyToys en Christine Le Duc, met 225 miljoen euro omzet de grootste speler in de Europese markt voor sexual wellness. Nu is hij te gast bij Roelof Hemmen in Selfmade in Holland.

Details
Droomstart

Duurzaam thee-abonnement op kantoor of heitje voor karweitje 2.0: welk businessplan gaat door in Droomstart?

De twee laatste ondernemers mogen de pitchroom betreden om hun businessplan voor te leggen aan een strenge doch rechtvaardige Droomstart-jury. Kiezen ze voor een duurzaam thee-abonnement op kantoor of de digitale buurtversie van het heitje voor karweitje? Het is weer een inspirerende en spannende podcast die je kunt beluisteren. Waar wacht je op?

Details