Podcast
Oranje Leeuwinnen: 'Bedrijfsleven moet hier veel beter mee omgaan'
Een speciale WK-aflevering van onze wekelijkse podcast op New Business Radio, over nut, noodzaak en de sowieso veranderende wereld van commercie rondom het vrouwenvoetbal. Studiogasten: sportsponsoring-expert Frank van den Wall Bake en Leoni Blokhuis, spelersmakelaar en managing director van FlowSports.

,,Het succes van het sponsorschap hangt af van de wijze van de activering. Alleen exposure kopen, uitstraling, is niet voldoende, je moet het ook benutten. En ik vind dat bijvoorbeeld een Blokker en Albert Heijn dat niet voldoende doen," stelt sportsponsoring-expert Frank van den Wall Bake in de podcast (luister hierboven), waarin hij met Leoni Blokhuis van Flowsports studiogast was.
,,Om het in beeldspraak te zeggen: ze hebben iets gekocht, een podium, zet daar dan ook artiesten op en dan krijg je applaus vanuit de zaal. Ik vind het amateuristisch, hapsnap inhaken op de populariteit van het vrouwenvoetbal. Er zit geen structuur in. Ohja, laten we een poster doen. Het ligt zo voor de hand en dat had ik niet van een Albert Heijn en ook van Blokker niet gedacht. Da's zonde, ze halen er nu niet uit wat er in zit. Natuurlijk, het is voor de hand liggend dat ze meedoen, ze hebben veel vrouwen over de vloer, maar vrouwen kiezen ook bijvoorbeeld een auto of tablet, bedrijven in die hoek zouden ook mee moeten doen''.
Lees ook: WK vrouwen 2019: topdrukte voetbalbedrijf Leoni Blokhuis
Jeugdvoetbal
,,Binnen het vrouwenvoetbal moet je terugkijken naar de basis, het is aan de onderkant investeren om aan de bovenkant te scoren. Albert Heijn is een groot bedrijf met een lange termijnvisie die zou moeten investeren in jeugdvoetbal. En met de helden, de bekende speelsters, deals maken en een beleid waarmee je scoort met het oog op de toekomst.''
Visa
Visa is de eerste sponsor van UEFA die alleen voor vrouwenvoetbal kiest. De creditkaartmaatschappij tekende een contract voor maar liefst zeven jaar. Van den Wall Bake daarover, in de podcast: ,,Visa heeft een juiste beslissing genomen, de creditcard heeft ook nadrukkelijk te maken met vrouwen. Iedereen heeft het over emancipatie, over vrouwen in de top van een bedrijf. Het internationale vrouwenvoetbal is nog braakliggend terrein, voor relatief weinig geld stappen ze in de meest populaire sport van de wereld en scoren onmiddellijk. Een uitstekende en begrijpelijke keuze."
,,Wat ik dan weer niet begrijp en overstandig vind van de huidige FIFA-sponsors die het vrouwenvoetbal, het WK er automatisch bij krijgen, dat ze niets extra's doen om de focus puur op het vrouwenvoetbal te leggen. Je hebt een andere benadering nodig."