Nieuws Actueel

Pedri Animation laat de tastbare wereld bewegen

De naam Pedri Animation mag relatief onbekend zijn; hun werk zag u ongetwijfeld: de studio maakt geestige commercials voor onder meer Albert Heijn en ING. ‘We laten de tastbare wereld bewegen.’

André Nientied | Foto: Pedri Animation 18 april 2016

Pedrianimation

Tussen Amsterdam en Hilversum staat op een doorsnee bedrijventerrein in Ankeveen een non-descripte loods waarin blokjes hout, stukjes siliconen, zongedroogde tomaatjes en andere objectentot levenwordengewekt. Dit is de magische wereld van Pedri Animation, een bedrijf dat in de woorden van oprichter Peter Mansfelt (48) ‘stopmotion als corebusiness heeft’. "Wij laten de tastbare wereld bewegen, of dat nu poppen zijn, of een tafel vol serviesgoed of voedingswaar", zegt medeoprichter Paul Mathot (57) in Het Parool. Onlangs vierden de twee het twintigjarig bestaan van hun animatiebedrijf. Sinds de oprichting hebben ze meer dan vijfhonderd producties gemaakt, van korte commercials tot speelfilms, maar altijd met behulp van stop-motiontechnieken. Mansfelt: "Paul en ik kennen elkaar al 28 jaar, onze leerschool was de Toonder Studio’s. Paul heeft daar veertien jaar gewerkt, ik acht, en we maakten vooral de Loekiefilmpjes voor de Ster-reclameblokken. Maar door veranderingen bij de Toonder Studio’s werd ons werk minder leuk. Toen zijn we de markt gaan onderzoeken en omdat er voldoende interesse was voor stop-motion zijn we voor onszelf begonnen, als Pedri." ‘Pedri’ staat voor P-3, zegt Mansfelt: "Er was nog een derde P, Patrick, maar die is in 1999 uit het bedrijf gestapt. Toen hadden we al naam gemaakt als Pedri Animation, dus hebben we de naam zo gelaten." Dansende tomaatjes Die naam maakten ze, behalve met hun werk voor de Britse kinderserie Animal shelf (in het Nederlands: Mijn dierenplank), vooral met commercials. "De reclamebureaus wisten ons vrij snel te vinden", stelt Mansfelt nuchter. Mathot: "Onze eerste vraag aan reclamebureaus is altijd: ‘Wat voor stijl willen jullie?’ Want wij doen stop-motion, geen computeranimatie. En stop-motion geeft een bepaalde look and feel." Mansfelt: "Het gewenste uiterlijk bepaalt welk materiaal je kiest. De ene keer zijn dat poppen van siliconen met een stalen constructie eronder en echte kleren aan, de andere keer gewone gebruiksvoorwerpen. Van acht van de tien commercials die hier worden geproduceerd maken we ook eerst een summiere tekenfilmversie, zodat de klant een goed idee krijgt van de timing, de beelduitsnede en de acties. Dat hebben we ook met die twistcommercial van Albert Heijn gedaan." In die commercial dansen sperziebonen en zongedroogde tomaatjes op de tonen van Let’s twist again zo aanstekelijk dat de huisvrouw in de keuken mee begint te dansen. Een simpel en effectief idee, en in de commercial van 25 seconden zie je slechts 10 seconden etenswaren dansen. Toch kostte de realisatie meer dan een week. Mansfelt: "Eerst hebben we getest: hoe laat je een boontje twisten, hoe laat je een zongedroogd tomaatje twisten? Want zelfs een boontje kun je op tien manieren laten dansen. Kan het met echte producten of moeten we ze namaken? We hebben uiteindelijk de echte producten gebruikt. Vervolgens is elders het live-actiongedeelte met de dansende huisvrouw geschoten, door Chuck Studio’s. Op de draaidag maken we zo veel mogelijk foto’s, want ons gedeelte moet goed op het livedeel aansluiten. Dan maken wij opnames in hetzelfde decor, dat intussen naar onze studio is verplaatst. Na die opnames is er nog postproductie, waarbij de stangetjes die de boontjes en tomaatjes beeld voor beeld op hun plaats hebben gehouden digitaal worden weggepoetst." Dan ben je al snel ruim een week bezig. "Maar dat is snel; we zijn ook weleens twee tot drie maanden bezig met een commercial. Voor Independer waren we anderhalve maand alleen al met decorbouw bezig, want alles moest van papier worden gemaakt." Duizend tegeltjes Ook het flight safety-filmpje van KLM, waarin een stewardess vanaf Delfts blauwe tegeltjes veiligheidsinstructies geeft, komt uit de studio van Pedri. En nee: het is geen computeranimatie,maar edel handwerk, vertelt Mansfelt: "Het is eerst geanimeerd, die tekeningen zijn geprint en op tegels overgezet. Al die tegels zijn dus ingeschilderd en t opgenomen. Het zijn meer dan duizend tegels, aan het eind zie je de stewardess staan in een zaal met al die tegels."%VIDEOWIDGET% Wie oppert dat dit nogal bewerkelijk is, is bij Paul Mathot aan het verkeerde adres. Dat vooroordeel heeft hij duidelijk vaker moeten weerleggen. "Alles is bewerkelijk, ook computeranimatie of live-action. Als je een commercial met acteurs opneemt in de studio moet er eerst een decor worden gebouwd, er moeten acteurs worden ingehuurd, een styliste, setdressers, het decor moet worden uitgelicht, er is een cameracrew nodig, enzovoort. Maar goed, uiteindelijk bepaalt de klant natuurlijk in welke stijl en in welke techniek een commercial wordt opgenomen, en onze techniek is stop-motion." Die ‘ons’ zijn in dit geval de vier vaste werknemers van Pedri, aangevuld met een leger van freelancers. Mansfelt: "We hebbeneen vrij klein team, maar op vol vermogen zitten we hier al gauw met dertig mensen te werken. We hebben een groot netwerk van freelancers, voor decor, poppenbouw en de animatie zelf. Alle faciliteiten voor poppen, decor en studiowerk hebben we hier in huis. Met de freelancers maken we vooral animatiepoppen voor internationale producties: speelfilms als Solan & Ludwig en kinderseries als George & Paul." Gouden KalfInderdaad zit in de werkplaats een groepje van die freelancers blokjes te schuren en te verven voor de uit houten blokken opgebouwde George & Paul – edel monnikenwerk. En zelf werken de twee oprichters ook nog graag mee aan de producties, waarbij Mansfelt zich vooral met de decors bezighoudt en Mathot met de poppen. "Daarom noemen we onszelf ook meewerkende directeuren: we staan liever op de studiovloer dan dat we in ons kantoor zitten." In een vitrine bij dat kantoor staat het Gouden Kalf voor Under the apple tree, de prijswinnende animatiefilm (beste korte film 2015) van Erik van Schaaik, waarvoor ze de productie voor hun rekening namen, samen met de Belgische studio Beast Animation. Mathot: "Tien maanden hebben we gewerkt aan achttien minuten film, maar andere studio’s verbazen zich erover dat we dit zo snel hebben gedaan, met een relatief klein team." Mansfelt: "Het is wel lekker om kortlopende producties als commercials tussen de langlopende tehebben. Voor de afwisseling én voor de cashflow, want voor sommige langlopende producties krijg je pas betaald als ze worden uitgezonden." Hun eigen favoriete films in het stop-motiongenre? Mansfelt: "The nightmare before Christmas van Tim Burton vind ik nog altijd de mooiste stop-motionfilm. Hoe het eruitziet, het verhaal, de rauwe stijl: het is echt mooi handwerk." Mathot noemt Shaun the sheep en de andere films van Aardman Studio, vanwege de humor. "Maar ik ben ook fan van The Boxtrolls uit de Laika-studio’s." Die succesvolle animatiefilms bewijzen iets dat de twee P’s van Pedri al twintig jaar weten, zegt Mathot: "Stop-motion blijft altijd bestaan. Er blijven klanten komen die toch handwerk willen, vanwege de bijzondere beleving."