Nieuws Actueel

Met Picnic is de melkboer terug, nu online

De melkboer is terug, nu met alle boodschappen. Picnic bezorgt thuis na bestelling via een app. Serie-ondernemer Michiel Muller vertelt in Het Parool hoe hij met medeoprichters Joris Beckers en Frederik Nieuwenhuys de supermarktbranche opschudt.

Richard Mooyman | Foto: Picnic 16 november 2016

Kostenvoordelen doorgeven aan de klant. Dat is volgens Michiel Muller (52) de opzet van Picnic en eerdere bedrijven waarbij hij betrokken was. Tango zorgde voor goedkoper tanken en ANWB-concurrent Route Mobiel leidde tot lagere prijzen voor pechhulp.

Maar succes met een vernieuwend concept is voor Muller nooit reden om achterover te leunen. Hij blijft zoeken naar mogelijkheden om strategie en rendement te verbeteren. "Het is ontzettend belangrijk om te blijven ondernemen en de ogen en oren open te houden. De technologie verandert, en de eisen van de consument. Je moet altijd blijven pionieren en nieuwe dingen uitproberen."

Amersfoort

Picnic startte eind vorig jaar in Amersfoort. Vanuit het distributiecentrum in Nijkerk bedienen de elektrische voertuigen nu ook onder meer Utrecht en Almere. Volgend jaar moeten daar tien tot vijftien steden bij komen. Ook in de regio Amsterdam wil Picnic gaan bezorgen. "Maar we weten nog niet of dat volgend jaar zal zijn."

De nieuwe online supermarkt heeft nu ruim 15.000 klanten. "In Amersfoort heeft vijftien procent van de bevolking al bij ons besteld, een enorm hoog percentage." Met een minimumbedrag van 25 euro is de drempel om te bestellen veel lager dan bij supermarktketens die ook bezorgen, zegt hij. "We zijn goedkoper en we komen gratis aan de deur. Je krijgt 's ochtends een sms'je met de exacte bezorgtijd. In onze app kun je het bezorgautootje volgen op je scherm zoals bij Uber."

Cruciaal is dat de distributie op een slimmere manier is georganiseerd, aldus de ondernemer. "We rijden met onze elektrische auto's niet de hele dag kriskras door de stad, maar volgen heel efficiënt een route zoals de melkboer vroeger een vast rondje had." Dat scheelt kosten. En dure winkels heeft Picnic dus niet nodig.

Online

"Met 35 miljard euro is de markt voor boodschappen heel groot en er is nog volop ruimte voor groei. Van de Nederlanders doet 1 tot 1,5 procent online boodschappen. Dat betekent dat 99 procent dat nog niet doet. Bij mode, boeken en reizen kopen tientallen procenten al online."

Blijf altijd bezig met je strategie, raadt Muller aan. "Vroeger kon je tien of vijftien jaar voort met je businessmodel, nu gaat het veel sneller. Je moet veel meer opletten en naar je eigen business kijken. Werk ik met voldoende jonge mensen? Is de financiering op orde? Veel meer dan vroeger moet je blijven ondernemen. En je moet ook durven om het roer om te gooien."

Innoveren lijkt niet altijd nodig. "Je denkt misschien: het gaat eigenlijk wel prima. Maar vroeg of laat is innoveren noodzakelijk om nieuwe markten te bedienen en nieuw publiek te trekken. Maar ook om je huidige publiek bij je te houden. Want de consument krijgt steeds meer opties."

Uber

Voor automatisering heb je de allerbeste mensen nodig, aldus Muller. "Er bestaan waanzinnig mooie en handige apps, zoals van Uber of Booking. Mensen raken daaraan gewend. Je moet dus zorgen dat het design heel goed is, en heel goed nadenken over wat je klanten zoeken in een app."

Het lijkt een open deur dat een bedrijf een goed zicht moet hebben op de financiën. "Toch zijn er veel bedrijven die niet goed weten wat ze verdienen aan bepaalde producten of klanten." Veel bedrijven meten volgens Muller de effecten van marketing en reclame niet of nauwelijks, terwijl dat goed kan. "Online kun je enorm veel meten en doorontwikkelen. Het effectiever maken en optimaliseren is een hele wetenschap geworden."

Maar vergeet bij alle moderne technologie niet dat goede medewerkers doorslaggevend zijn voor succes, aldus Muller. "Je moet op zoek naar de beste mensen en hen stimuleren mee te helpen met ondernemen. Bij Picnic geven we ze de vrijheid om mee te denken, en hun voorstellen zelf uit te voeren."