Nieuws Actueel

Podcast KVK Innovatie Top 100 2021: innovators niet bang voor copycats

Woensdag 2 februari is het zo ver: dan maakt de Kamer van Koophandel de winnaar van de KVK Innovatie Top 100 2021 bekend. Dat gebeurt tijdens het online programma ‘Stappen maken met innovatie’. In de aanloop naar deze bekendmaking vond op 13 december in de Radiofabriek in Hilversum een podcastinterview plaats. Jelle Maasbach vuurde vragen af op twee finalisten uit de editie van 2020 én juryvoorzitter Ruud Koornstra.

Van onze redactie 3 januari 2022

Podcast KVK innovatietop 100 2021 Jelle Maasbach Ruud Koortnstra

Op de foto van links naar rechts: Marleen Basart van BitesWeLove, Thijs Kennes van Wait, Ruud Koornstra juryvoorzitter KVK Innovatie Top 100 en moderator Jelle Maasbach.

Luister de KVK Innovatie top 100 hieronder

Duurzaamheidsondernemer Ruud Koornstra kan zijn agenda wel drie keer vullen, maar voor zijn rol als juryvoorzitter van de belangrijkste innovatieprijs in het mkb zet hij graag tijd opzij: “Ons nationaal talent, dat zijn mkb-ers die bezig zijn met vernieuwing. Daarin zijn we de f*cking beste ter wereld! Daarom ben ik zo blij dat KVK de Innovatie Top 100 groots voortzet. Dit is zo belangrijk!”

Wie volgt Somnox op?

De grote vraag is wie Somnox opvolgt, het bedrijf achter de slaaprobot die de KVK Innovatie Top 100 van 2020 won. Medeoprichter Julian Jagtenberg meldde dat de prijs hem geen windeieren heeft gelegd: “De KVK-prijs heeft ons, van alle prijzen die we wonnen, het meeste gebracht. Onder meer publiciteit: we kwamen in de krant te staan en daardoor mochten we bij Omroep MAX aan tafel schuiven. Het bereik was enorm.”

Vier miljoen gezonde snacks van BitesWeLove

In de vorige, 15e, editie staat BitesWeLove,op de 32e plaats. Dit bedrijf verkoopt gezondere versies van ongezonde snacks zoals chips en borrelnoten, op basis van onder meer noten, bonen, erwten en mais. Medeoprichter Marleen Basart: “De Top 100-notering leverde veel aandacht en erkenning van mede-ondernemers op. Het gaat heel goed: dit jaar verkochten we vier miljoen bites via de grote supermarktketens, online spelers en bedrijfscateraars, maar bijvoorbeeld ook via bedrijven die hun thuiswerkende medewerkers willen verrassen met een snackbox. Het is een hele ondernemersreis om op het schap terecht te komen en vervolgens om je producten daadwerkelijk te verkopen, maar het is ons gelukt. Bovendien hebben we in 2021 de eerste stap naar het buitenland gezet; we verkopen onze snacks nu ook in het Verenigd Koninkrijk.”

WAIT: een ‘coronaproof’ digitale leesmap

Een even vernieuwend, maar totaal ander product levert Thijs Kennes: “Wait is een lees- en luister app waarmee mensen, als ze ergens moeten wachten, op hun telefoon of tablet gratis toegang krijgen tot de mooiste tijdschriften, boeken en luisterboeken. Het geeft mensen in bijvoorbeeld de wachtkamer van een ziekenhuis een fijne afleiding, en het is voor de bij deze app aangesloten organisaties een geweldig middel om de klanttevredenheid te verhogen.”

Dat uit nood en irritatie vaak mooie dingen worden geboren, wordt hier bevestigd: in de podcast vertelt Thijs hoe het revalidatietraject na een ernstig auto-ongeluk hem op het spoor bracht van deze innovatie, die tijdens de ‘perfect storm’ van COVID-19 op de markt kwam: fysieke tijdschriften en boeken verdwenen als potentiële besmettingsbronnen namelijk uit steeds meer wachtkamers in onder meer de zorgsector: wind in de zeilen voor het digitale lezen! Wait veroverde de 18e plek in de vorige editie van de KVK Innovatie Top 100.

Ideeën delen: grotere baten dan risico’s

In de podcast reageren Koornstra, Basart en Kennes op stellingen die aan alle ondernemers uit de KVK Innovatie Top 100 2021 zijn voorgelegd, en waarvan de uitkomsten op 2 februari tijdens het online programma worden besproken. Alle drie onderschrijven zij de stelling: ‘Houd je idee niet geheim, maar deel het met anderen, zodat het idee kan groeien’. Maar… Creëer je daarmee ook niet je eigen concurrentie? Koornstra verwijst in de podcast naar de World Solar Challenge, een tweejaarlijkse wedstrijd voor auto’s die rijden op zonne-energie. Steevast wint het Nederlandse team met TU-studenten. “Ik was daar een paar jaar geleden bij aanwezig. Op het podium zei de Nederlandse hoogleraar Ton Backx na afloop tegen de andere deelnemende teams: ‘Zoals altijd zullen wij met u onze geheimen delen, zodat jullie weer langszij komen, en dan zien we elkaar over twee jaar weer’. Dan denk ik: ‘Ja, dit is de spirit: niet elkaar klein houden, maar elkaar groot maken!’ Backx legde daar gewoon de achterliggende trucs uit waarom Nederland wederom had gewonnen.”

Marleen Basart herkent deze mentaliteit: “Voor sommige ondernemingen of producten moet je er misschien voorzichtiger mee zijn, maar in mijn geval geloof ik in delen. Mijn ideeën zijn altijd beter geworden door het er met klanten en andere ondernemers over te hebben. Ook ben ik niet zo bang voor copycats: mensen hebben altijd heel veel ideeën, maar doe het maar eens! In het daadwerkelijk doen zit bij ondernemer een deel van de magie, de impact.”

Wait is nog steeds de enige digitale leesmap in wachtkamers en heeft dus een mooie voorsprong op eventuele toekomstige concurrenten. Kennes nuanceert dit voordeel: “Was dat niet zo geweest, doordat een ander met hetzelfde idee aan de slag was gegaan, dan waren we wellicht nog scherper geweest, en waren we nog meer op de details gaan letten, en zo maak je je organisatie nog beter. Ook ik adviseer ondernemers om ideeën te delen.”

Cybercrime: in het MKB nog geen topprioriteit

Andere in de podcast besproken stellingen zijn onder meer ‘Cybercrime is voor het mkb de grootste bedreiging voor de komende jaren’, ‘Een businessplan zonder visie op duurzaamheid is kansloos’ en ‘Ik heb voldoende kennis en mensen in huis om mijn product succesvol te maken’. Per stelling een observatie uit de podcast:

  • Cybercrime is, ondanks alle alarmerende ontwikkelingen op dit gebied, nog niet de hoogste prioriteit voor de innovatieve bedrijven uit de nieuwe KVK Innovatie Top 100. Dat blijkt uit de KVK-enquête onder deze bedrijven;
  • Bij duurzaamheid gaat het om veel meer dan alleen het milieu of klimaat; het raakt aan alles, aldus Koornstra. In de podcast legt hij dit uit aan de hand van de zeventien Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties, die in 2030 gehaald moeten zijn.

Wie herkent het niet: personeel is ook voor Wait en BitesForLove een aandachtspunt: ja, ze beschikken over goede teams, maar Kennes spreekt over ‘een uitdaging op softwaregebied’, terwijl Basart bij drie openstaande vacatures moeite heeft om goede mensen te vinden.

Innovatie vraagt niet alleen om Willie Wortels

Het kiezen van de honderd innovatiefste MKB-bedrijven is al een flinke kluif voor iedereen die erbij betrokken is, laat staan de winnaar. De lijst van 2021 kent een enorme verscheidenheid en relatief veel missie-gedreven organisaties. Koornstra: “Innovatie zit hem niet altijd in technisch complexe dingen. Zo stond ik ooit eens in Amerika toe te luisteren bij pitches van studententeams van de Berkeley- en Stanford-universiteiten. Een naar uitziende man in een verkeerd pak, met een rare stem, nam het woord: ‘Wij kunnen als studenten moeilijk ons studentenhuis betalen. Nu hebben we daarvoor iets bedacht met internet: dat je bij ons betaald kunt logeren en ontbijten.’ Ik dacht: ‘Wat een slecht verhaal’. Maar het blijkt achteraf best een goed idee. Het was de bedenker van Airbnb… Het bijzondere was: het ergens blijven slapen bestond allang, internet bestond allang, álles bestond allang. Maar het opnieuw iets ergens voor een reden binnenbrengen, daar zat in dit geval de vernieuwing.”

Online programma en prijsuitreiking op 2 februari: opgeven kan nog!

Wie gaat er nu winnen? Expertpanels van de Kamer van Koophandel hebben tien bedrijven uit de alfabetische KVK Innovatie Top 100 2021 geselecteerd. Die tien bedrijven heeft de jury onder leiding van Ruud Koornstra inmiddels gerangschikt van 1 tot 10. Deze lijst en dus ook de winnaar wordt op woensdag 2 februari bekend gemaakt tijdens het online programma ‘Stappen maken met innovatie’. Dit programma is interessant voor elk mkb-bedrijf dat de volgende groeistap wil maken.

U kunt zich nog opgeven voor dit online programma en de prijsuitreiking. Ga daarvoor naar kvkinnovatietop100.nl.

Beluister de podcast

Beluister hier de gehele podcast van dertig minuten, waarvan enkele hoogtepunten in dit artikel werden samengevat.