Aangeboden door Visa
Branded Content Actueel
Prijswinnaar Van Mourik Sliedrecht maakt de winkel wel heel klantvriendelijk
Van Mourik in Sliedrecht is een schoenenspeciaalzaak met een regionale functie en met meer dan een eeuw historie. ,,Mensen komen van heinde en verre, tot zelfs van Texel,” zegt Jeffrey van Mourik, inmiddels de vijfde generatie schoenenman in het familiebedrijf. “Onze kwaliteit uit zich op verschillende manieren. Natuurlijk in de breedte en diepte van het assortiment. We hebben hier alle maten van de betere merken, ook heel kleine en grote voor heren en voor dames. En alle stijlen, van kleurige trendy schoenen tot klassieke gesp schoenen waarmee je zo naar het hof kunt. Kids op zoek naar de laatste modetrends kunnen hier goed slagen.” Van Mourik is één van de onderscheidde deelnemers van de Geniaal Lokaal Ondernemen wedstrijd van Visa. In dit interview laat de ondernemer zijn slimme aanpak zien om de moeilijke tijd door te komen.

Visa, de wereldwijde speler op het gebied van digitale betalingen wil ondernemers ondersteunen in moeilijke tijden, toekomst klaar te maken en te groeien heeft het bedrijf de wedstrijd Geniaal Lokaal gehouden. Ondernemers met een goed idee of een slimme aanpak om hun bedrijf de moeilijke tijd te laten overwinnen, maakten kans op een flink online advertentiebudget om nieuwe en oude klanten te bereiken. Wij zetten drie winnaars in het zonnetje. Vandaag in the spotlights: schoenenspeciaalzaak Van Mourik.
Pretparkbeleving
Een tweede kwaliteitsaspect is de winkelbeleving. “Het kind van vandaag is de klant van morgen. Die willen we graag in de winkel met ons laten kennismaken. We hebben gespecialiseerde creatieve designers laten nadenken over een bijzondere attractie. Zij kwamen op de proppen met het ontwerp van een grote sprookjesboom. Die staat middenin de winkel. De kinderen vinden het heel leuk om daaronder schoenen te passen.
Ook de ruim opgezette winkel draagt bij aan de beleving. Met een winkeloppervlakte van 700 vierkante meter is de winkel erg groot, met overal hoekjes en ruimtes om geholpen te worden en te passen. ,,We hebben de bestaande winkeloppervlakte negen jaar geleden verdubbeld, tegen de trend in om liever meerdere filialen te openen. In de grote winkel hoeven mensen elkaar niet in de weg te zitten. Dat geeft rust. In deze periode heeft dat extra goed uitgepakt. Klanten vonden het over het algemeen niet eng om te komen.”
Klantbehandeling is een ander aspect van kwaliteit. “Veel van onze klanten komen al heel lang bij ons, vaak van vader op zoon en van moeder op dochter. Mensen kunnen ook op afspraak komen passen, als ze dat willen zelfs voor of na sluitingstijd. Bijvoorbeeld bruiden die zonder pottenkijkers nieuwe pumps willen uitkiezen voor bij de jurk. Dat blijkt in coronatijd een uitkomst voor mensen die geen risico willen lopen. Zij vinden het fijn dat er dan geen andere klanten in de winkel zijn.” Om het de klanten verder naar de zin te maken, heeft Van Mourik al vroeg een goede webshop in het leven geroepen. “Hier passen en online kopen, het kan allemaal. Wij zijn altijd overtuigd geweest van de kracht van een fysieke winkel, zeker voor een product als schoenen. Die moeten je passen en die moeten je staan. Dat weet je pas als je ze aanhebt en voor de spiegel heen en weer loopt. Natuurlijk ontkom je niet aan een goede website, maar het is niet het één of het ander.”
Geniaal Lokaal
Meer weten over de andere winnaars én deze competitie? Hier vind je er alles over.
,,Innovatie zit soms in een klein hoekje...”
Om alle bedenkingen over winkelbezoek in coronatijd weg te nemen en om te voldoen aan de anderhalve meter richtlijn, heeft Van Mourik perspex schermen laten maken die voor de pas bank worden opgesteld. De klant steekt de voeten onder het scherm door, en de verkoper kan de schoenen veilig aandoen, zonder dat klant en verkoper bang hoeven te zijn voor besmetting. “Wie wat bewaart, heeft wat. Toen het in het begin van de lockdown periode rustig was, zijn we het magazijn, de kelders en zolders van het enorme pand gaan opruimen. We kwamen van alles tegen, tot aan bonnenboekjes uit de oorlog aan toe. Ook vonden we mooie rekken. Die hebben we gebruikt als frame voor de passchermen. Het werkt perfect en het ziet er fraai uit. Zo zie je maar, innovatie zit soms in een klein hoekje.”
Geniaal Lokaal
Meer weten over de andere winnaars én deze competitie? Hier vind je er alles over.