Innovatie

Raymond zoekt investeerder voor gezonde smoothie: ‘PR, marketing, het moet in één keer groot’

 
Ondernemer Raymond Nolet van MiFood Ondernemer Raymond Nolet Foto: MiFood
Ondernemer Raymond Nolet Foto: MiFood
 
Geschreven door:
Leestijd 2 minuten

Elke dag een smoothie met groente en fruit om zo welvaartsziekten tegen te gaan. Met dat idee wil Raymond Nolet, eigenaar van MiFood uit Venlo, Nederland veroveren. Maar daarvoor is geld nodig: ,,We moeten veel investeren in PR en marketing. Het moet in één keer groot.”

Lees verder onder de advertentie

Twee ons groenten en twee stuks fruit. Wie is er niet groot mee geworden? Jammer genoeg halen maar weinig mensen deze aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Slechts vijf procent, om precies te zijn. Ondernemer Raymond Nolet zag dit ook en kwam met zijn bedrijf MiFood op de Joycie: een mix van meerdere soorten groenten en fruit in een gerecycled flesje van 250 milliliter.

Deze soorten smoothies zijn gemaakt van 100 procent groente en fruit uit de regio. In wisselende samenstellingen, zonder toevoegingen (dus geen conserveermiddelen of zoetstoffen), maar mét behoud van vezels. Het gaat onder meer om blauwe bessen, appel, peer, frambozen, druiven, broccoli, bloemkool, spruitjes en tomaat.

Flesje Joycie tegen welvaartsziekten

In De Ondernemer Live legt Raymond zijn concept uit: ,,Het idee is dat je elke dag een flesje neemt, als aanvulling op je normale voeding. Op deze manier heb je een verhoogde weerstand tegen welvaartsziekten.” Want kwalen als obesitas, hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en hoge bloeddruk blijven toenemen onder de bevolking.

Lees verder onder de advertentie

Juist ongekookte, verse groenten en fruit zoals in de Joycie, kunnen preventief helpen tegen deze welvaartsziekten. ,,Om dit verhaal wetenschappelijk te onderbouwen, hebben we samen met de Universiteit Maastricht een test gehouden. Wat blijkt? Het werkt voor iedereen. En zelfs nog sneller en beter dan we verwachtten.”

Maar om de stap naar b2b, zoals de supermarkt, te maken moet er veel geïnvesteerd worden in PR en marketing

Raymond Nolet MiFood

Zijn concept werkt dus, Raymond heeft telers gevonden die willen meewerken en zijn fabriek is klaar voor duizenden flesjes. Wat houdt hem nog tegen om Nederland te veroveren? ,,We verkopen nu via onze site en bol.com aan consumenten. Maar om de stap naar b2b, zoals de supermarkt, te maken moet er veel geïnvesteerd worden in PR en marketing. Het moet in één keer groot. Een bedrag van 10.000 tot 15.000 euro in de maand heb je dan wel nodig. Dan kom je uit op één tot anderhalf miljoen euro.”

Investeerder om MiFood te laten groeien

Daarom zoekt Raymond dus een investeerder die net als hij Nederland gezonder wil maken en de oplopende zorgkosten de kop in wil drukken. ,,We zijn klaar voor de markt. De eerste kleine verkopen zijn er, maar we hebben groeifinanciering nodig.”

Lees verder onder de advertentie

Marketeer Glenn Balak, ook aanwezig in de studio, heeft nog advies voor Raymond. Focus je niet alleen op supermarkten. ,,Ik ben nooit zo fan van klassieke distributiekanalen. Volgens mij is dit bij uitstek een product dat zich laat verkopen door influencers. Zo’n partij met volgers en data gaat je saleskanaal worden. Maar ook: zorgverzekeraars. We geven aan de achterkant veel uit aan bestrijding. Maar hoe mooi als je bij je verzekeraar een pakketje Joycies krijgt?”

Geïnteresseerden kunnen zich melden bij Raymond via zijn website.

Lees verder onder de advertentie