Nieuws Actueel

Brabantse havens profiteren van recorddrukte

Nog nooit werden er zo veel containers door de Brabantse havens afgehandeld als in 2018. Met 650.000 containers werd een toename van ruim 25 procent behaald ten opzichte van 2017.

Wouter ter Haar (AD) 4 juni 2019

Tilburgse container terminal wilhelminakanaal brabant haven

650.000 containers, dat is een miljoen teu, ofwel twenty foot equivalent unit. En 1 teu is een container van 20 voet lang, 8 breed en meestal 8,5 hoog. Groei was er met name bij de containerterminals in Tilburg en Den Bosch, gevolgd door Waalwijk, Oss en Veghel, aldus het Multimodaal Coördinatie- en Adviescentrum Brabant. Dat schrijft het AD.

Tesla, Lidl en Heineken

De containers waren in veel gevallen afkomstig uit het verre oosten - vooral China - en bevatten veelal elektronica. Maar in veel containers zaten ook auto-onderdelen (Tesla), kleding en levensmiddelen (Lidl) en - in de exportcontainers - bier (Heineken).

Volgens MCA Brabant - de in Den Bosch gevestigde organisatie die zich inzet voor de bevordering van multimodaal vervoer, ofwel transport via water, spoor en weg, hangt de 'spectaculaire' groei van het containertransport deels samen met de economische groei in Nederland en Europa. Maar volgens Hendrik-Jan van Engelen, voorzitter MCA Brabant, is de stijging in aantal containers op Brabantse wateren groter dan de huidige economische groei.

Verbeterde samenwerking Rotterdam

MCA Brabant stelt dat de groei in aantallen containers vooral te danken is aan de recent sterk verbeterde samenwerking tussen de Brabantse terminals en de partijen die in de Rotterdamse zeehaven actief zijn. Van Engelen: ,,Door bundeling van ladingen, inzet van grotere schepen en slimme planning kunnen er veel meer containers vanuit de havens in Rotterdam en Antwerpen via Brabant verder Europa in.''

Nu varen er geregeld scheepscombinaties - schepen met duwbakken - met zo'n driehonderd containers Brabant binnen. In het nabije verleden waren dat schepen met hoogstens enkele tientallen containers. ,,De wachttijd bij de terminals in Rotterdam - al vele jaren de belangrijkste hindernis voor de groei van containervervoer over water - is daardoor sterk verminderd."

Duurzamer

MCA Brabant noemt de groei van groot belang. Met name omdat transport via water de overvolle wegen ontlast. Congestie op wegen leidt in de Europese Unie tot een geschatte schadepost van zo'n 100 miljard euro. ,,Maar transport via water leidt ook tot een aanzienlijk lagere CO2- uitstoot", aldus Van Engelen. Volgens de MCA-voorzitter is vervoer over water duurzamer. ,,Maar niet alles kan altijd via het water. De uitdaging is het goed verbinden van water, spoor en weg. Daar is nog veel winst te boeken." Nog steeds gaat, aldus MCA-Brabant, zo'n 75 procent van alle goederen over de weg.

Van Engelen verwacht dat het transport van containers over water de komende jaren nog verder zal groeien. ,,De samenwerking met de zeehavens wordt beter en de vraag naar vervoer neemt tot 2040 alleen maar toe." Voorlopig kunnen de Brabantse containerterminals de groei makkelijk aan.

Beperking

Van Engelen: ,,Maar er is uiteindelijk wel een grens. Door de beperkte breedte en diepte van Brabantse kanalen en de aanwezige sluizen en bruggen, kunnen er maximaal klasse IV- en sporadisch klasse V-schepen varen."

Een klasse IV-schip, met een lengte tot ruim 100 meter, haalt zo'n honderd vrachtwagens van de weg en kan twee lagen containers laden. Van Engelen: ,,In de wetenschap dat er in Rotterdam steeds vaker diepzeeschepen van ruim 20.000 teu aankomen en die ladingen verder Europa in moeten, zou je in Brabant best grotere schepen willen inzetten. Maar met die beperking moeten we leven. Voorlopig kunnen we vooruit."