Nieuws Actueel

Recordaantal campers maakt van stalling big business

Niet alleen de klok gaat dit weekeinde terug, maar ook de laatste camper gaat terug naar de stalling. Daar wordt het dringen. Afgelopen seizoen bereikte Nederland een nieuw record met 100.000 geregistreerde campers. Brabant gaat aan kop met 16.820 exemplaren. Prangende vraag: waar laat je die dingen in de winter? Het Brabants Dagblad gaat op zoek.

Theo van de Zande 31 oktober 2016

Camper stalling

Op het randje van Woudrichem aan de Hoge Maas hebben we beet. George Padmos uit Raamsdonksveer draait net zijn rode Citroën HY de parkeerplaats op van de voormalige Fordfabriek. Eindpunt van voorlopig zijn laatste ritje. Hier, bij Stalling 31, maakt zijn knusse campertje zich op voor de winterslaap.

Bezienswaardigheid

Achteruit instekend, lijkt het net alsof Padmos zich met een rugzak meldt bij een vijfsterren resort. "Dat gebeurt mij op de camping in Frankrijk ook. Dan hangt er nog een rood aanhangertje voor de kinderen aan." Dan is hij een bezienswaardigheid tussen al het glimmende geweld van de Hymers en Pilotes.

Exclusief

Bij Stalling 31 is het niet anders. Met 5000 plaatsen in zestien verschillende locaties door het hele land, geldt het bedrijf als de grootste speler op het gebied van stallen van caravans, vouwwagens, oldtimers, boten en de laatste jaren een snel groeiend aantal campers. Zo is de loods in Woudrichem exclusief gereserveerd voor camperaars, want zo noemen ze zichzelf.

Ophalen

Het maakt meteen duidelijk dat camperstalling ondertussen van bij verdienste van de boer is uitgegroeid tot big business. Zo sluipen woorden als: klantvriendelijkheid, ontzorgen van de klant en pluspakketten de branche binnen. "Kan niet anders", stelt Marretje Jelmersma van de NKC, dat staat voor de Nederlandse Kampeerauto Club. "Mensen investeren tienduizenden euro's in hun camper en daar zijn ze zuinig op." Camperaars hebben volgens haar ook speciale wensen. "Ze willen een druppelaar zodat de accu's geladen blijven. En willen hun camper zo vaak als het kan ophalen. Dat is een verschil met caravans. Die komen toch wat minder vaak uit de stalling."

Volle mep

Wat die extra service kost? In het kantoortje van de loods in Woudrichem rekent Rick Westerlaken voor. "Per strekkende meter betaal je per jaar tussen de veertig en tachtig euro. Nogal afhankelijk van de regio en je wensen." Wie in de Randstad woont en onbeperkt wil halen en brengen, betaalt de volle mep. "En dan nog moet je je camper een eindje uit de buurt plaatsen. Want in de stad is het onbetaalbaar." Afstand is volgens Westerlaken een relatief probleem. "Want je rijdt thuis weg met je auto vol spullen. Richt hier je camper in en laat je auto bij ons achter."

Opmars

De opmars van de camperaars laat zich ook buiten de stalling voelen. Willem Kraanen van branchevereniging Recron ziet dat eigenaren van campings steeds meer plekken inrichten voor campers. "Dat kan soms al voor een tientje per nacht buiten de poort, voor mensen die tevreden zijn met wifi en water."

Overwinteren

Zo ziet George Padmos vanuit zijn roodbonte citroënbusje de mogelijkheden voor een weekeindje weg alleen maar toenemen. Toch moet hij bij de finish van het seizoen vaststellen dat het er te weinig van gekomen is. "In het voorjaar was het weer slecht. Dat hebben we aan het eind van seizoen nog een beetje goed gemaakt. Volgend jaar beter." Er zijn mensen die daar niet op gaan wachten. Kijk naar de lege plekken in Woudrichem. "Er worden nu ook campers opgehaald. Senioren die gaan overwinteren in Spanje."

Gerelateerde artikelen:Van akkerbouw tot minicamping Fruitteler Van der Maas begint minicamping