Nieuws Recreatie en toerisme
Apeldoornse recreatiegigant EuroParcs wil grootste van Europa worden
EuroParcs blijft groeien en is niet te stuiten. De Apeldoornse recreatiegigant heeft het afgelopen half jaar vijftien nieuwe resorts verworven en is inmiddels actief in vier landen. Het bedrijf richt zijn pijlen nu op Duitsland. ,,We willen de grootste aanbieder van vakantieparken in Europa worden’’, zegt directeur Andries Bruil.

Campingplatz Leutasch in Oostenrijk is overgenomen door EuroParcs en wordt compleet vernieuwd. Foto: EuroParcs
Bruil is net terug van een trip naar het buitenland. De EuroParcs-directeur wil er niet al te veel over kwijt, maar hij bevestigt dat het geen plezierreisje was. Het vakantieparkenconcern richt de blik steeds nadrukkelijker op het buitenland en is daarom continu op zoek naar resorts om over te nemen.
In welke landen? Bruil laat zich niet in de kaarten kijken, maar is voor Tubantia toch bereid een tipje van de sluier op te lichten. ,,Onze focus ligt momenteel op Duitsland. Daar hebben we op dit moment nog geen parken, maar daar willen we snel verandering in brengen.’’
Lees ook: Europa roompottiseert: vakantiepark als succesrijk Nederlands exportproduct
De ontwikkelingen rondom het Apeldoornse recreatiebedrijf volgen elkaar in razend tempo op. Hoewel oprichter Wim Vos in de jaren 80 al meerdere vakantieparken exploiteerde, sloeg het concern pas na de eeuwwisseling echt zijn vleugels uit.
''Wat blijft hangen na de coronacrisis is dat de behoefte aan vliegvakanties minder wordt. Het is een hoop gedoe en mensen willen niet langer urenlang opgesloten zitten in een kleine ruimte''
Iets meer dan een jaar geleden nam EuroParcs concurrent Droomparken over, waardoor het bedrijf in één klap in omvang verdubbelde en het aantal vakantieparken werd uitgebreid naar 32. In een interview met deze krant zei directeur Bruil dat dit nog maar het begin was. ,,We willen blijven groeien.’’
Daar is geen woord van gelogen, want het afgelopen half jaar heeft EuroParcs vijftien nieuwe resorts verworven. Het concern bezit nu 57 vakantieparken in Nederland, België, Luxemburg en Oostenrijk en heeft recentelijk een kantoor geopend in het Duitse Keulen. Er werken inmiddels ruim 800 mensen bij het bedrijf.
Er kleven risico’s aan snelle expansie. Is EuroParcs niet bang zijn hand te overspelen?
Andries Bruil: ,,Nee. Wat blijft hangen na de coronacrisis is dat de behoefte aan vliegvakanties minder wordt. Het is een hoop gedoe en mensen willen niet langer urenlang opgesloten zitten in een kleine ruimte. De ‘good old’ autovakantie maakt een comeback. Dat vervoersmiddel past ook bij de moderne, flexibele manier van reizen. Mensen gaan vaker, korter en gedurende het hele jaar in verschillende samenstellingen op vakantie. Wij spelen daar op in met parken in binnen- en buitenland die voor onze gasten binnen schotafstand liggen.’’
Andries Bruil in Oostenrijk, waar EuroParcs inmiddels ook meerdere resorts bezit. Foto: EuroParcs
Toch zouden jullie niet het eerste recreatiebedrijf dat zich verslikt in zijn buitenlandse ambities...
,,Succes valt of staat met het hanteren van de juiste strategie. Ons doel is niet alleen om de grootste in Europa te worden, maar ook om een écht Europees bedrijf te zijn. Wanneer je als Nederlands recreatiebedrijf de stap zet naar het buitenland, kun je je niet volledig richten op de vakantieganger uit eigen land. Dan loop je al snel tegen de grenzen van je mogelijkheden aan. Wij beschouwen alle Europese nationaliteiten als onze klanten, waarbij de Duitsers op dit moment de majeure groep vormen.’’
Hoe belangrijk is de Duitse toerist voor EuroParcs?
,,Op onze Nederlandse parken vormen Duitsers inmiddels een kwart van de gasten. Op onze resorts in Oostenrijk is dat zelfs 35 procent. Dat is natuurlijk ook niet gek, want Duitsland telt meer dan 80 miljoen inwoners. Daarom hebben we dit jaar een kantoor geopend in Keulen. Daar werken Duitse medewerkers die zich bezighouden met marketing en de verkoop en verhuur van huisjes en zich daarbij uitsluitend richten op de Duitse markt. Deze aanpak willen de komende jaren uitrollen over Europa. Want als je in andere landen succesvol wilt zijn, moet je werken met mensen die de lokale markt kennen.’’
''We hebben grotere, luxe villa's waar je met een of meerdere gezinnen in kunt verblijven, terwijl onze tiny houses weer meer in de smaak vallen bij jonge stellen zonder kinderen''
EuroParcs bezit op dit moment nog geen parken in Duitsland. Komt daar snel verandering in?
,,Ik kan daarover nog niet in detail treden, maar dat is wel de bedoeling. We richten ons daarbij op de Oostzeekust en het zuiden, richting de grens met Oostenrijk en Zwitserland.’’
Waarom die gebieden?
,,We zijn continu op zoek naar aantrekkelijke locaties die zijn gelegen in een omgeving die voldoende heeft te bieden. Neem nou De Zanding in Otterlo. Dat vakantiepark wordt omringd door de prachtige Veluwe, waar je kunt wandelen, fietsen, mountainbiken, noem maar op. Voor onze terreinen in Oostenrijk geldt hetzelfde. In de directe omgeving is daar van alles te zien en te doen. Dat is voor ons cruciaal.’’
Kan de EuroParcs-methode probleemloos worden toegepast in het buitenland?
,,Onze kracht is dat wij met ons diverse aanbod verschillende doelgroepen weten aan te spreken. We hebben grotere, luxe villa's waar je met een of meerdere gezinnen in kunt verblijven, terwijl onze tiny houses weer meer in de smaak vallen bij jonge stellen zonder kinderen. Daarom kom je vrijwel alle doelgroepen tegen op onze terreinen. Dat slaat ook aan in het buitenland, al moeten we bij de bouw en inrichting van de vakantiewoningen natuurlijk wel rekening houden met de couleur locale. Je kunt in Oostenrijk niet precies dezelfde huisjes plaatsen als in Hulshorst.’’
Lees ook: Op weg naar oude niveau: meer buitenlandse toeristen naar vakantieparken
Jullie bedrijfsmodel is vakantiewoningen verkopen aan particulieren en die vervolgens namens hen verhuren. Critici waarschuwen voor verloedering, omdat sommige eigenaren nalaten te investeren in hun huisje. Is die vrees terecht?
,,Nee. Met de kopers maken we namelijk meerjarige afspraken over onderhoud en vernieuwing van de huisjes. Dit om te voorkomen dat recreatiewoningen in verval raken en de aantrekkelijkheid van het park ondermijnen. Ook betalen ze servicekosten om de voorzieningen en infrastructuur op het terrein peil te houden. Op deze wijze dekken we dit soort risico’s juist heel bewust af.’’
Lees ook: Code rood: vakantieparken in Nederland maken zich geen zorgen