Nieuws Recreatie en toerisme

Noodlijdend Thomas Cook valt om: wat zijn de gevolgen?

De noodlijdende touroperator Thomas Cook, waar ook Neckermann Reizen onder valt, is omgevallen. Ad de Wit van Reisburo De Wit en Steven van der Heijden van Corendon over de gevolgen voor de reisbranche.

Ezra Hakze | Foto: Tolga Akmen (AFP) 23 september 2019

Thomas Cook reisbureau reizen failliet

Met Thomas Cook Nederland, waar ook Neckermann Reizen onder valt, zijn nu ruim 10.000 Nederlanders op reis. Die hoeven hun reis niet onmiddellijk af te breken, zo meldt het AD. Voor hen wordt geregeld dat zij hun vakantie kunnen afmaken, belooft een woordvoerster van de Nederlandse tak van de touroperator. Nederlandse reizigers zijn beschermd via de Stichting Garantiefonds Reizen (SGR).

Wereldwijd 22.000 medewerkers

Een laatste poging om het bedrijf te redden, mislukte gisteren. ,,Het bestuur en ik betreuren enorm dat we niet slaagden in onze opzet’’, zei topman Peter Fankhauser in een verklaring. ,,Ik wil excuses aanbieden aan onze miljoenen klanten en de duizenden medewerkers, leveranciers en partners die ons jarenlang hebben gesteund.’’

Het 178-jarige oude concern heeft wereldwijd 22.000 medewerkers. Thomas Cook Nederland laat weten dat er formeel nog geen faillissement is aangevraagd voor de Nederlandse tak. ,,Het is overigens niet uitgesloten dat dat de komende dagen alsnog zal gebeuren.”.

Reis boeken niet meer mogelijk

Ad de Wit van Reisburo de Wit boekt voor zijn klanten ook Thomas Cook-reizen en zegt dat de onzekerheid over de Nederlandse tak de situatie lastig maakt. Het is voor Nederlanders niet meer mogelijk om nieuwe Thomas Cook-reizen te boeken, maar al geboekte reizen gaan gewoon door. De Wit vertelt dat het daarom een drukke dag is voor hem.

,,We hebben vooral van de ochtend gebruik gemaakt om klanten wat gerust te stellen via social media, WhatsApp en waar mogelijk ook telefonisch.'' De Stichting Garantiefonds Reizen vergoedt alle schade, maar toch merkt De Wit dat hotels beginnen te morren, omdat ze vrezen dat de rekening niet betaald zal worden. Zelf verwacht De Wit niet dat zijn reisbureau directe financiële schade zal ondervinden door het faillissement, al valt er met Thomas Cook wel een grote touroperator weg. ,,Maar ik denk dat andere aanbieders die leegte wel weer weten te vullen.''

,,Vroeger waren Thomas Cook en TUI grote concurrenten van elkaar, maar dat was al jaren niet meer zo''

Steven van der Heijden, ceo Corendon

Gebukt onder grote schuldenlast

Thomas Cook ging de laatste tijd onder meer gebukt onder een grote schuldenlast. Het bedrijf liet voor het weekeinde al weten dat het extra financiële middelen nodig heeft voor een reddingsplan. Het zou gaan om een lening van nog eens 200 miljoen pond (227 miljoen euro), naast het reddingsplan van 900 miljoen pond dat vorige maand werd afgesloten.

'Het wijst erop dat Nederlandse tak ook valt'

Volgens Steven van der Heijden, ceo van Corendon en voorheen werkzaam bij Thomas Cook, wijst alles erop dat de Nederlandse tak van de reisorganisatie ook failliet verklaard zal worden. ,,Het is een heel gecentraliseerd bedrijf, dus het zal voor de Nederlandse tak moeilijk worden om alleen door te gaan. Nu ze gestopt zijn met reizen te verkopen wijst alles erop dat de Nederlandse Thomas Cook ook wel failliet verklaard gaat worden.’’ Dat er een doorstart komt verwacht de Corendon-ceo niet. ,,Het zou wel kunnen dat delen van het bedrijf overgenomen worden door anderen, maar dan binnen de context van een faillissement.'' Het ligt niet voor de hand dat Corendon daarbij tot de geïnteresseerde partijen zal behoren, juist doordat Thomas Cook zo gecentraliseerd is. ,,De Nederlandse tak betreft vooral zaken als marketing en heeft dus weinig substantie,'' aldus Van der Heijden.

Verlies strijd met TUI

Van der Heijden heeft een lange staat van dienst in de reisbranche en schetst de context bij de val van Cook. ,,Het ging al jaren niet goed met het bedrijf. Dat begon eigenlijk al zeven of acht jaar geleden, toen het de strijd met TUI verloor. Vroeger waren Thomas Cook en TUI grote concurrenten van elkaar, maar dat was al jaren niet meer zo.’’ Gevraagd of de reisorganisatie iets beter had kunnen doen, antwoordt Van der Heijden ontkennend. ,,De markt staat onder druk door de concurrentie van online. Je moet mensen dan wel heel unieke hotels bieden om ze als klant te behouden. Of net zo hyperefficiënt zijn als de online concurrenten.’’

,,Wij verkopen bijvoorbeeld 80 procent direct,’’ gaat de Corendon-ceo verder. Dat betekent dat ze klanten vooral via hun eigen contactcenters en website bedienen. ,,Het voordeel daarvan is dat je zelf grip hebt op je klant. Als het allemaal via andere reisbureaus gaat, ben je toch weer afhankelijk van een ander.’’

Gevolgen voor Nederlandse reizigers

Van der Heijden gelooft niet dat de gevolgen voor Nederlandse reizigers heel groot zullen zijn. ,,Wij hebben hier de SGR die zorgt dat alles goed afgehandeld wordt. En ook heeft Thomas Cook hier geen airline, dus de stoelen voor de terugreis zijn sowieso al bij andere luchtvaartmaatschappijen geboekt. Maar in Duitsland en Engeland zullen de gevolgen veel groter zijn.’’