Nieuws Recreatie en toerisme

Sunweb hoeft van rechter Corendon niet over te nemen

Reisorganisatie Sunweb hoeft branchegenoot Corendon niet alsnog over te nemen. Tot die beslissing kwam het gerechtshof in Amsterdam nadat de voorzieningenrechter in december al dezelfde conclusie had getrokken. De rechters deden de uitspraak juist op het moment dat de analisten van het CBS met een rooskleurig beeld naar buiten komen over de luchtvaartbranche.

Van onze redactie 3 augustus 2021

Laatste update: 3 augustus 2021 12:50

Het gerechtshof in Amsterdam velt vandaag een oordeel over het fusiegeschil tussen Sunweb en Corendon. Foto: ANP

De rechters in Amsterdam meenden dat Sunwebs redenering dat niet aan alle eisen is voldaan in een bodemprocedure goed overeind kan blijven.

Sunweb-eigenaar Triton bereikte twee jaar geleden een akkoord over de overname van Corendon voor 146 miljoen euro, maar zag daar vorig jaar plots van af. Volgens Sunweb kwam dat omdat Corendon niet aan alle eisen had voldaan. Corendon meende dat dit een gelegenheidsargument was om onder de deal uit te komen toen de reissector zwaar te lijden kreeg onder de uitbraak van het coronavirus.

Lees ook: Sunweb hoeft Corendon niet gedwongen over te nemen

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) zou twee schriftelijke bevestigingen moeten geven over de gevolgen van de samensmelting voordat de overname kon doorgaan. Sunweb zegt dat dit niet gebeurd is. Er is volgens de rechters een goede kans dat dit argument in een bodemprocedure overeind blijft, meende de rechter. De correspondentie met de ILT laat te veel onduidelijk om met zekerheid te stellen dat Corendon wel aan alle voorwaarden heeft voldaan, volgens het gerechtshof.

In kort geding had de rechter bepaald dat een gedwongen overname een te zwaar middel zou zijn door de coronacrisis. Die rechter oordeelde nog dat Corendon wel aan alle voorwaarden had voldaan om de overname door te laten gaan.

Sunweb gaat zich weer volledig op de klant richten

Mattijs ten Brink, ceo van Sunweb, zegt dat de uitspraak niet als een verrassing komt. ,,Allereerst zijn we blij dat deze rechtszaak tot een einde is gekomen, en dat er duidelijkheid is voor onze werknemers en de werknemers van Corendon”, zegt hij tegen het AD. ,,We hadden veel vertrouwen in onze juridische positie en hadden deze uitspraak dan ook verwacht. We kunnen ons nu weer volledig richten op onze klanten.’’

Ten Brink zei eerder dat er geen externe financiering meer was om concurrent Corendon over te nemen, waardoor het voortbestaan van de reisonderneming op het spel kwam te staan. Ondanks de zware crisis voor de reisbranche, blijft Sunweb volgens Ten Brink investeren. Maar Corendon past dus definitief niet in het toekomstplaatje van zijn bedrijf.

Corendon zet in op een zelfstandige toekomst

Steven van der Heijden, directeur van Corendon, laat weten de uitspraak ‘jammer te vinden’. ,,Want we zijn er nog steeds van overtuigd dat een samengaan van beide organisaties strategisch de beste route zou zijn. Maar nu dat in ieder geval op korte termijn niet gaat gebeuren, richten we ons op een zelfstandige toekomst voor Corendon.’’

Luchtvaartbranche krabbelt langzaam uit diepste dal ooit

De uitspraak van het gerechtshof in Amsterdam komt op het moment dat de luchtvaartsector voorzichtig opkrabbelt. Na het uitbreken van de coronapandemie maart 2020 viel het passagiersvervoer nagenoeg stil waar Corendon behoorlijk onder geleden heeft.

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) schetst vandaag een rooskleurig beeld over het tweede kwartaal van dit jaar. Er werden bijna 3,9 miljoen passagiers vervoerd, ruim vier keer zoveel als in dezelfde periode een jaar eerder. Ten opzichte van het eerste kwartaal van 2021, toen 2,1 miljoen passagiers de luchthaventerminals in Nederland passeerden, is dat een toename van 83 procent.

Lees ook: Nederland donkerrood op coronakaart: slecht nieuws reisbranche

Na het besluit van het kabinet, dat vanaf 15 mei 2021 reizen naar landen met een laag aantal coronabesmettingen weer mogelijk maakte, reisden in mei en juni samen ruim 3 miljoen passagiers van of naar de vijf nationale luchthavens. In mei en juni 2020 waren dit er maar bijna 750 duizend.

Steeds meer vracht gaat door de lucht

Het vrachtverkeer is inmiddels hersteld van de coronacrisis, meldt het CBS. De hoeveelheid door de lucht vervoerde goederen nam in het tweede kwartaal van 2021 op jaarbasis met een derde toe tot 456.000 ton. Dat is ook meer dan in hetzelfde kwartaal in 2019.

De meeste luchtvracht wordt al jaren verhandeld met Azië, vooral met China. Dat is niet veranderd door de coronapandemie. Binnen Europa wordt vanuit Nederland het meest gehandeld met Rusland. Van de bijna 64.000 ton via de lucht vervoerde goederen binnen Europa kwam bijna 24.000 ton voor rekening van Rusland.

Schrijf je in voor de dagelijkse nieuwsbrief voor ondernemers, in 2 minuten tijd ben je weer helemaal bij.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws