,,Gaaf he?” zegt Rein Rambaldo trots te midden van zijn nieuwste restaurant Giorgio Rosa op de Binckhorst in Den Haag. Het Italiaanse restaurant heeft een flinke oppervlakte maar oogt niet zo enorm door de natuurlijke tinten, verschillende zitgedeeltes en het zachte licht.
Den Haag is de stad waar hij ooit in aanraking kwam met horeca. In zijn studententijd werkte Rein op het strand van Scheveningen. Hij bleef hangen in de horeca en werd bedrijfsleider bij de Haagse Kluis op het Plein. Hij had ambitieuze plannen: een feestcafé genaamd Nachtkluis. Op het Plein ging destijds alles om 2 uur ’s nachts dicht, dus zijn chef had er weinig vertrouwen in. Toch probeerde Rein het en ging praten met de gemeente.
Plan horecaondernemer moest slagen
,,Toevallig wilden ze een proefvergunning uitgeven. Ik was blij, maar dat betekende dat we geen investeringen konden doen. Ook een DJ inhuren was te veel geld. Mijn plan moest en zou slagen, dus ging ik zelf maar draaien.” Dat is een les waar hij zich nog steeds aan houdt: onafhankelijk zijn. ,,Ik moet het zelf kunnen doen. Ik kan bijvoorbeeld bij lange na niet koken als mijn chef, maar ik vind wel mijn weg in de keuken.”
Lang verhaal kort: de Nachtkluis werd een succes. Rein wilde het ook voor zichzelf gaan doen en zocht een leuk pand. ,,Maar toen kwam ik erachter dat ik een concurrentiebeding had en binnen een straal van 10 kilometer niks mocht opzetten.”
‘Alles wat Rein Rambaldo aanraakt, verandert in goud’
Het oog van Rein viel daarom op de naastgelegen stad Leiden. ,,Een bekende Haagse was net een zaak in Leiden begonnen met veel bombarie, en die werd gekilled. Leidenaren vonden Den Haag arrogant. Wij leerden daarvan: oriënteer je goed op de stad waar je gaat ondernemen, leer de vooroordelen die er zijn. In elk interview zeiden wij: wij komen uit Haarlem.”
Rein zette Stampa op en dat werd het feestcafé van de stad. Ondanks het succes en het geld dat Rein ermee verdiende, maakte hij ook veel vechtpartijen mee. Hij zat vaak op het politiebureau om aangifte te doen. ,,Toen dacht ik: dit is genoeg. Iemand wilde de zaak overkopen. Ik wilde wel, maar mijn toenmalige compagnon niet. Ik heb me laten uitkopen. En drie maanden later was de zaak dicht.”
We gingen van een mooi huis naar een flat en mijn BMW X5 moest ik inruilen voor een kleine Renault
Rein Rambaldo
Lees ook: Iris Zeilstra (35) begint in Spanje achtste horecazaak: ‘Ik hanteer geen Amsterdamse prijzen’
Het succes van de horecaman bleef niet onopgemerkt. Er verscheen een artikel in de krant met als kop: ‘Alles wat Rein Rambaldo aanraakt, verandert in goud’. ,,Een cruciaal moment in mijn leven. Want ik geloofde het artikel.”
Hij werd benaderd voor de horeca bij een kinderkledingwinkelcentrum in Den Haag. De kleine lettertjes waren of hij de winkels kon verhuren. En daar ging het mis. Door bekenden werd hij gewaarschuwd: je bent een horecaman, geen retailman. Maar toch ging Rein het doen. ,,Ik werd meteen geknipt en geschoren. Het ging helemaal verkeerd en ik ging failliet. Dat heeft een impact op je ego, maar ook op je familie. We gingen van een mooi huis naar een flat en mijn BMW X5 moest ik inruilen voor een kleine Renault.”
In deze periode werd ook de oudste zoon van Rein geboren. Veel te vroeg, daarom lag hij een tijd in een couveuse op de intensive care. ,,Ik was daar continu bij. Dan leer je pas echt wat belangrijk is.”
Rein ontwerpt eerste horecaconcept
Hij kan niet stil zitten en gaat werken bij een bekende horecaondernemer in Den Haag, John de Jong, en ondertussen adviseert Rein andere ondernemers over hun zaak. Hij legt uit: ,,Ik kan aanvoelen of iets een succes wordt of niet. Dat zit hem in details. Voorbeelden geven is moeilijk, het is een gevoel.”
Bij een ondernemer tipte hij de bar te verplaatsen. ,,Ik blufte: dat kan ik wel. Ik ging naar huis, liep naar de Bruna, kocht allemaal interieurbladen en maakte voor het eerst van m’n leven een moodboard. De ondernemer vond het gaaf, maar wilde zien hoe het echt eruit kwam te zien. Ik zocht naar een tekenaar en kwam uit bij Joey Heynens, een jonge gozer waar ik nog steeds mee werk. Hij maakte precies de visuals die ik in mijn hoofd had. Ik liet het de ondernemer zien en hij was blown away. Ik vond dat ontwerpen zo leuk, daar moet ik wat mee.”
Vanaf dat moment gingen we de Horecafabriek uitbouwen. We kregen 4 tot 5 aanvragen per dag, ik moest veel afslaan
Rein Rambaldo
Dat was het begin van de Horecafabriek. Toen hij een klus voor Debuut Horeca deed werd zijn naam bekender. ,,Vanaf dat moment gingen we de Horecafabriek uitbouwen. We kregen 4 tot 5 aanvragen per dag, ik moest veel afslaan.”
Rein wilde laten zien wat hij allemaal kon en wilde een fysieke showroom. Gemeente Den Haag zocht een horecaondernemer voor een pand op de Binckhorst. Rein: ,,Ik ging kijken en dacht: holy shit, wat een waanzinnige locatie. Tien andere ondernemers hadden ervoor bedankt, was ik dan zo arrogant dat ik het wel dacht te kunnen? Ik geloofde er echt in.”
Dat gevoel klopte, dat werd Mama Kelly. Samen met Singha Witteman en Bas Bloemink van Rebel Horeca maakte hij dat tot een succes en werd er uitgebreid naar Amsterdam. ,,We moesten in Amsterdam iets doen waar iedereen over ging praten. Van de Won Yips en Ron Blaauws gaan we het niet winnen. Onze gasten komen buiten de ring, wij moeten de locatie zijn waar groepen naartoe komen voor een vrijgezellenfeest of een avondje uit. Mijn vrouw zei: ‘waarom verf je de tent niet roze?’. Dat was een goede zet.”
Als er mooie kansen voorbij komen waarmee we Den Haag mooier kunnen maken, dan pakken we die
Rein Rambaldo
Rein laat zich uitkopen en zet Miss Jones op
Er was interesse om Mama Kelly Den Haag over te nemen. En uiteindelijk laat Rein zich ook door Rebel Horeca uitkopen in Amsterdam. ,,Mijn vrouw en ik besloten om vanaf dat moment samen te gaan ondernemen. We hebben toen restaurant Miss Jones in Voorburg opgezet.”
De kinderen werden zelfstandiger en het begon weer te kriebelen. ,,Als er mooie kansen voorbij komen waarmee we Den Haag mooier kunnen maken, dan pakken we die. Giorgio Rosa openden we dit jaar en in het najaar opent in het centrum onze Franse bistro. Ik sluit niet uit dat er nog meer zaken van ons samen komen.”
De zaken draaien ver boven prognose. Exacte cijfers maakt hij niet bekend. Wel vertelt hij: ,,We gaan voor zaken met een oppervlakte van minimaal 600 vierkante meter en een potentie van minimaal 3 miljoen omzet op jaarbasis. En mijn Renault heb ik kunnen inruilen voor een Brute Jeep.”
Lees ook: Riad gaat hard met zijn horecagroepen en gaat landelijk opereren: dit zijn zijn groeitips