Nieuws Retail

3 redenen waarom Hudson's Bay het wel redt en 2 redenen waarom niet

Dinsdag opent Hudson's Bay in Nederland het eerste van twintig nieuwe warenhuizen. Zullen de Canadezen, die zelf in zwaar weer zitten, slagen waar V&D faalde? Vijf redenen waarom dat niet, of wél lukt, volgens het AD.

Annemieke van Dongen 4 september 2017

Hudson bay jerry storch topman warenhuis 2

- Warenhuis is passé

V&D en Galeria Kaufhof zijn geen uitzonderingen. In de hele wereld gaat het sinds de jaren 90 bergafwaarts met warenhuizen, zegt retaildeskundige Hans Eysink Smeets. Niet alleen omdat ze lastig kunnen opboksen tegen online nieuwkomers als Amazon, bol.com en Zalando. ,,Warenhuizen waren vroeger de koning van de retail. Je kon er terecht voor alles. In de kelder zat zelfs een supermarkt. Eten, boeken, media, elektronica, meubels: het is allemaal al afgevallen. In plaats daarvan zijn er in de winkelcentra veel gespecialiseerde retailers bijgekomen zoals H&M, IKEA en Victoria's Secret.'' Tegen de innovatiekracht en inkoopmacht van die wereldwijde spelers valt lastig te concurreren. Tegenover de 7.300 winkels die het moederbedrijf van Zara heeft, was V&D met 64 filialen een dwerg. Hudson's Bay gaat vooral kleding, tassen en make-up verkopen van bekende merken. Dat is een minder lucratief model dan dat van Zara of IKEA, met hun eigen merken. Eysink Smeets: ,,Aan A-merken moeten twee partijen verdienen.''

+ Geen ballast uit het verleden

Luxe, hip en fris zijn niet bepaald de eerste woorden die in je opkomen als je een warenhuis van Hudson's Bay over de grens bezoekt. Het restaurant van Galeria Inno in Antwerpen heeft nog het meeste weg van een truckerseetcafé. Een deel van de 97 Galeria Kaufhofs is zo sleets dat V&D er nog positief bij afstak. En wie op vakantie in Canada of de VS wel eens is binnengelopen in een van Hudson's warenhuizen, was hoogstwaarschijnlijk niet bijster onder de indruk. Maar er is één groot verschil: in Nederland kampt Hudson's Bay niet met de erfenis van verouderde warenhuizen. Dat was wel gebeurd als het V&D had overgenomen. Dat hebben de Canadezen overwogen, maar ze zagen snel van dat plan af. In Duitsland en België heeft Hudson's winkels vol oude voorraden overgenomen, inclusief het personeel. Die oudere medewerkers zijn duur en bepalen de winkelervaring van klanten. In Nederland zocht Hudson's Bay in een massasolllicitatieronde 1.800 'millennial minded mensen'. Om die te selecteren, keek het bedrijf niet alleen naar cv's, maar ook naar socialemediaprofielen. In de restaurants van de Nederlandse Hudson's-vestigingen komt het vertrouwde La Place. Met uitzondering van de vestiging aan het Rokin in Amsterdam: daar zwaait tweesterrenchef Ron Blaauw de pollepel.

+ Verhuurders betalen de verbouwingskosten

Het klinkt als een enorme stunt: niet eerst één proefwinkel, maar meteen tien nieuwe warenhuizen openen in een nieuw land. Maar het financiële risico valt in dit geval mee. Hudson's Bay heeft de verhuurders van de panden voor de kosten van de verbouwingen laten opdraaien. Daarmee speelden de Canadezen slim in op de angst die na het faillissement van V&D in de winkelstraten hing: zou er ooit nog een verhuurder worden gevonden voor die enorme winkelruimtes? De Canadezen zwaaiden met langetermijncontracten: hallo, wij willen wel huren voor tien jaar. Mits u het pand eerste eventjes verbouwt, naar onze wensen. Directeur van winkeliersorganisatie INretail Jan Meerman: ,,Als je zó kunt onderhandelen, verdien je bijna de Nobelprijs. Ze krijgen én de verbouwingen betaald, én ze betalen aanzienlijk minder huur dan V&D.'' Dirk Mulder, sectormanager retail van ING, ziet nog een lichtpunt: de economie heeft zich afgelopen tijd flink hersteld. ,,Consumenten hebben weer meer te besteden en laten het geld vaker rollen. De hele retail plukt daar momenteel de vruchten van. De Nederlandse consument lijkt bovendien open te staan voor nieuwe frisse concepten uit het buitenland.'' Daar kan Hudson's Bay allemaal van profiteren bij zijn nieuwe start.

- Buitenlandse problemen

Nog geen anderhalf jaar nadat V&D de deuren sloot, bestormt een nieuwe warenhuisketen de Nederlandse winkelstraten. Het Canadese Hudson's Bay pompt miljoenen in zijn Nederlandse entree. 2.500 medewerkers staan te trappelen om in de gloednieuwe warenhuizen aan de slag te gaan. Wordt het een kamikazeactie? Een blik over de grens doet vrezen van wel. Vorig jaar boekte Hudson's Bay Company een verlies van een kwart miljard euro. Het eerste kwartaal van dit jaar kwam daar, mede door de hoge expansiekosten, nog eens 221 miljoen bij. In Noord-Amerika schrapt het bedrijf 2.000 banen. Onder druk van een aandeelhouder zou Hudson's momenteel overwegen onderdelen te verkopen. Twee jaar geleden telden de Canadezen zo'n 3 miljard euro neer voor de Duitse warenhuisketen Galeria Kaufhof en het Belgische Galeria Inno. Daar gaat het zo slecht mee, dat een kredietverzekeraar deze zomer weigerde leveranciers nog volledig te verzekeren voor de artikelen die ze aan Kaufhof leverden. Behalve op vertrek uit Europa dringt de aandeelhouder ook aan op verkoop van vastgoed. Zo zou het pand van Hudson's New Yorkse warenhuis Saks Fifth Avenue 3,8 miljard euro waard zijn. Een scenario dat bekend klinkt: V&D moest van zijn eigenaar, investeringsfonds Sun Capital, ook het vastgoed verkopen, waarna de winkelketen werd opgezadeld met dure huurcontracten en torenhoge leningen. Die kostten V&D uiteindelijk de kop.

+ Niet alle warenhuizen zijn passé

Er zijn ook positieve uitzonderingen. Luxewarenhuizen als de Bijenkorf, John Lewis (VK) en Galeries Lafayette (Frankrijk) draaien prima, benadrukt Jan Meerman van INretail. ,,Mensen vinden het nog steeds heel plezierig om door de stad te lopen en verleid, geprikkeld te worden.'' Of, zoals Hudson's-Baas Jerry Storch het eerder in deze krant verwoordde: ,,Mensen houden van geweldige warenhuizen. Ze haten slechte warenhuizen.'' En wat Hudson's in Nederland neerzet, heeft volgens hem 'niks, helemaal niks' te maken met V&D. Dat kampte volgens Storch met aftandse panden, slechte service en saaie merken. Hudson's Bay wordt aanzienlijk luxer, hipper, jonger en modieuzer. Met betere service: ,,Je komt binnen, iemand ontfermt zich over je. We zorgen dat je een topervaring hebt.'' En er komen veel minder vestigingen: hoogstens een derde van het aantal V&D's. In kleinere steden als Gorinchem zien de Canadezen geen brood.

Als je zó goed als Hudson's Bay kunt onderhandelen, verdien je bijna de Nobelprijs

Jan Meerman, directeur INretail