Aangeboden door Adyen

Branded Content Retail

Zo zorg je online voor minder verlaten winkelwagentjes

Dit artikel gaat over iets dat vrijwel alle webshops zien gebeuren: het verlaten winkelwagentje. De producten zijn geselecteerd, maar er is niets gekocht. Met deze vijf stappen en de inzichten van betaaltechnologiebedrijf Adyen verhoog je de conversie aanzienlijk.

Van onze redactie 30 november 2020

DPG Media 920x510 Header5

Download gratis retail report van Adyen

Meer weten over het succesvol benutten van verschillende verkoopkanalen en inzichten van de huidige retailmarkt? Download hier gratis het retail report van Adyen. Meer weten over de vijf stappen voor het optimaliseren van jouw betaalpagina? Kijk hier verder.

De checkout van je webshop is de plek waar je klanten precies kan geven wat ze willen. Je hebt je best gedaan om consumenten naar je website te krijgen. Daarna heb je ze overtuigd om jouw product te kopen. Laten we dus vooral niet bij deze laatste stap struikelen.

Verlaten winkelwagentjes voorkom je door betaalinstellingen te optimaliseren. Met een paar simpele aanpassingen verhoog je jouw conversieratio en inkomsten.

Met deze vijf stappen optimaliseer je jouw betaalpagina:

  1. Wees een echte host
  2. Geef consumenten verschillende betaalopties
  3. Zorg dat je checkout op verschillende apparaten werkt
  4. Beloon trouwe klanten met aanbiedingen en voordelen
  5. Blijf op de hoogte van je risk management

Stap 1 - Wees een echte host

De gebruikerservaring op de betaalpagina is het enige dat tussen jouw klant en een prettige aankoop staat. Zorg er daarom voor dat deze ervaring snel, gemakkelijk, veilig en relevant is voor iedereen. Bij pay-by-link betalen klanten via een door jou verschafte link. Deze oplossing is eenvoudig te integreren en je kunt hem aanpassen aan de look en feel van je merk. Voor meer controle kun je de betalingsstroom en de verwerking daarvan op je eigen website hosten. De klant blijft dan op één pagina, waardoor alles consistent en overzichtelijk blijft. Ook schept het vertrouwen wanneer de klant jouw branding en lay-out blijft zien tijdens iedere stap in het betalingsproces.

Lees ook: Een goede online shopervaring begint bij de afrekenpagina

Stap 2 - Geef consumenten verschillende betalingsopties

Naar de checkout gaan, een waslijst aan gegevens invoeren en er vervolgens achter komen dat je jouw gewenste betaalmethode niet kunt gebruiken. Het is niet bepaald een goede ervaring voor de klant. Afhankelijk van waar jij of jouw klant zich bevindt: het is altijd belangrijk om rekening te houden met de manier waarop mensen over de hele wereld betalen.

Populaire lokale betalingsvoorkeuren moeten altijd voorop staan bij het optimaliseren van jouw checkout. Creditcards zijn bijvoorbeeld populair in de VS, het VK en Australië, maar in Nederland betalen shoppers liever met iDEAL. Zo heeft iedere markt haar lokale betaalnuances waar je op in kunt spelen

Dit doet jouw klant

50% van de retailers die via diverse kanalen (on- en offline) verkopen zag zijn transacties consistent blijven tijdens de pandemie.

40% meer werd uitgegeven door klanten die normaal gesproken in een winkel shopten en tijdens de pandemie ook online winkelden.

Cijfers uit het retail report van Adyen. Download hier gratis het complete report.

Stap 3 - Zorg dat je checkout op verschillende apparaten werkt

De kans dat een klant wil betalen vanaf een smartphone, tablet, of welk apparaat dan ook is groot. Zorg dus bijvoorbeeld dat in-app betalingen net zo soepel verlopen als betalingen via je website door de tool te optimaliseren op basis van schermgrootte en navigatie. Het is een van de belangrijkste overwegingen bij het verhogen van conversies.

Stap 4 - Beloon trouwe klanten met acties en voordelen

Door terugkerende klanten te herkennen, vergroot je de kans dat betalingen slagen.

Bied nieuwe klanten de mogelijkheid om details op te slaan voor toekomstige aankopen, die ze vervolgens kunnen verifiëren met een wachtwoord, CVV of vingerafdruk. Vaste klanten kunnen het betalingsproces gemakkelijk en snel doorlopen en tegelijkertijd beloningen ontvangen die aan hun betaalkaart gekoppeld zijn. Bovendien leer jij zo het gedrag van je klanten beter kennen.

Lees ook: Zo zorg je voor loyale klanten, on- en offline

Stap 5 - Voorkom fraude

Betalingsfraude is duur. Het is verleidelijk om je risico-instellingen aan te scherpen, maar dat zorgt er dan weer voor dat je legitieme klanten blokkeert. Adyen heeft tools ontwikkeld die alleen fraudeurs blokkeren en géén echte klanten. Daarvoor wordt gebruik gemaakt van een combinatie van machine learning en op regels gebaseerde controles. Zo blijven de tools altijd up to date om de nieuwste trucs van fraudeurs te onderscheppen.

Combineer het beste van twee werelden

Zo zorg je ervoor dat winkelwagentjes niet worden verlaten. Het toenemende enthousiasme voor ecommerce houdt niet in dat er minder vraag is naar fysieke winkelervaringen. De meerderheid van de consumenten zegt in het Retail Report van Adyen dat ze ernaar uitkijken om weer in een winkel te shoppen. En meer dan een derde is van plan om uit eten te gaan in een van hun favoriete restaurants, wanneer deze weer open zijn. De kunst zit hem in het combineren van het beste van die twee werelden om een uniforme klantervaring te bieden. Op die manier beschikken klanten over het gemak en de snelheid van ecommerce, terwijl ze tegelijkertijd kunnen genieten van een bezoek aan een mooi gepresenteerde winkel. Stel je voor: ze kunnen een kop koffie drinken in het café, terwijl ze online hun boodschappen bestellen.

Betalingsstroom bepaalt conversie

Als het gaat om het verhogen van checkout-conversies, komt het vooral neer op de betalingsstroom. Klanten zijn het omslagpunt van wel of geen aankoop doen al voorbij. Je bent in de perfecte positie om ze precies te geven wat ze willen, elke keer als ze naar je toe komen. Het gebruik van één enkel betalingsplatform stelt je nog beter in staat om hieraan te voldoen. Houd vooral rekening met de bovenstaande stappen bij het bouwen en optimaliseren van jouw checkout. Zo zal je zien dat je meer conversies bereikt en jouw bedrijf sneller kunt laten groeien dan ooit.

Download gratis retail report van Adyen

Meer weten over het succesvol benutten van verschillende verkoopkanalen en inzichten van de huidige retailmarkt? Download hier gratis het retail report van Adyen. Meer weten over de vijf stappen voor het optimaliseren van jouw betaalpagina? Kijk hier verder.