Nieuws Retail

Amersfoortse ondernemers openen Experience Center voor kappers en consumenten

Aan het Sint-Jorisplein in Amersfoort, in het voormalige pand van Rivièra Maison, wordt een Experience Center geopend. Hier kunnen professionals uit het kappersvak en consumenten beauty - en haarproducten voelen en beleven, meldt het AD Amersfoortse Courant.

Femke Tolsma (ED) | Foto: Jean Pierre Reijnen 11 december 2017

Kapperskorting

Fysieke winkel

Kayo Klein Obbink van Kapperskorting.com vertelt dat deze fysieke nieuwe winkel voortkomt uit deze webshop, die onderdeel is van Moma Beauty.

,,Het pand bestaat uit twee verdiepingen: beneden is het belevingscentrum en het winkelgedeelte waar heel veel verschillende producten worden verkocht. Shopmanager Riemka Buijert is hier verantwoordelijk voor. De producten zijn een greep uit de collectie die we via de webshop verkopen. Want we kunnen natuurlijk niet alles in de winkel zetten.''

Ervaren

Daarnaast zijn er een color- en toolbar. ,,De toolbar bestaat uit veel verschillende stijltangen, föhns en krultangen die uitgestald staan en uitgeprobeerd kunnen worden door de bezoekers. Heel handig, want zo kun je goed voelen hoe zwaar een föhn bijvoorbeeld is en hoe hard hij blaast. Op de webshop kun je dat niet ervaren.''

In de colorbar vinden klanten een grote collectie haarverven. ,,Daar staat ook een verfmengmachine van Fuente bij, die snel en makkelijk verschillende kleuren voor je mengt.''

Flexibele werkplekken

De bovenverdieping is een ruimte met flexibele werkplekken voor kappers, voornamelijk voor zzp'ers, mobiele kappers en kappersstudenten. ,,Kappers die op zoek zijn naar een locatie, kunnen zo'n flexibele werkplek huren via de website. Als iemand bijvoorbeeld graag een middagje een plek wil huren kan dat, maar het kan ook prima voor langere tijd.''

Volgens Kayo maakt dat het Haibu Experience Center ook uniek: ,,Als een zzp'er een plek wil huren, moeten ze vaak een stoel huren voor een periode. Een dag kan vaak niet.''

Professionals en consumenten

Het nieuwe centrum richt zich vooral op kappers en professionele consumenten, maar het is voor iedereen die van haar- en beautyproducten houdt, leuk om binnen te lopen. ,,Kapperskorting.com is een webshop die zich in eerste instantie focust op kappers. Maar ik zie dat er de afgelopen jaren steeds meer consumenten producten bij ons bestellen. Producten als L'Oréal, Schwarzkopf en Make-Up Studio worden veel online gekocht, maar consumenten en professionals vinden het voelen en beleven van producten ook erg belangrijk.''

Als klanten een product niet in de winkel kunnen vinden, dan kan het gemakkelijk worden besteld. ,,Wil iemand een bepaalde shampoo en krultang graag hebben, dan kunnen we het direct bestellen en wordt het de volgende dag al geleverd.''

Trainen

Naast de werkplekken en het belevingscentrum is er op de bovenste verdieping een trainingscentrum. ,,Merken kunnen de ruimte huren om trainingen te geven aan kappers. Boven hangt een beamer en er kunnen gemakkelijk extra stoelen en tafels bijgezet worden. Dat maakt het Haibu Experience Center nóg allrounder.''

Kayo vertelt dat ze voor dit belevingscentrum hebben gekozen voor Amersfoort, omdat het een heel centrale, leuke en mooie stad is. ,,Het is voor veel mensen goed te bereiken en als een merk een training wil geven, ligt Amersfoort perfect in het midden van het land. Verder ligt het pand op een mooie plek in de binnenstad. Dat is als je het vergelijkt met grote winkels die kappers- en beautyartikelen verkopen best bijzonder, omdat zulke winkels vaak op industrieterreinen liggen.''

Donderdag wordt het Experience Center feestelijk geopend.

,,Het zou super zijn, als klanten binnenlopen en echt met een wauwgevoel rondkijken. Het is best spannend om nu een winkel in lijn met de webshop te openen. Maar ik denk dat het echt iets toevoegt aan de onlinewinkel.''

Het is best spannend om nu een winkel in lijn met de webshop te openen.

Kayo Klein Obbink, Managing Director bij Moma Beauty BV