Nieuws Retail

Amersfoortse platenzaak Velvet Music in nieuwe hoes

Waar menig winkel een aantal weken voor nodig heeft, deed platenzaak Velvet Music aan het Havik in krap vijf dagen: zodanig verbouwen dat eigenlijk alleen de buitenmuren onaangeroerd zijn gebleven, zo meldt AD Amersfoort.

Artwin Kreekel | Foto: Cees Wouda 13 november 2017

Velvet Music open na verbouwing Amersfoort

Muziek op vinyl

Voor een mok of T-shirt van een favoriete band moet de Amersfoorter sinds afgelopen weekend maar ergens anders zijn. Een conceptstore, waar alles van artiesten te vinden is, Kees van den Hoogen, met Martijn Drenth eigenaar van Velvet, gruwelt ervan. Aan het Havik moet je zijn voor maar één ding: muziek. Op cd of, eigenlijk voornamelijk op vinyl.

Al die platen (grof geschat 12.000 à 13.000) staan na de verbouwing in nieuwe bakken en rekken tegen een friswitte muur. En veel meer dan bakken en rekken tegen een muur is er in de winkel ook niet te vinden. ,,We wilden dat in de inrichting niet zou afleiden van het vinyl en de muziek die erop staat'', aldus Van den Hoogen, veertien jaar verbonden aan de enige platenzaak van Amersfoort. ,,Dus geen schreeuwerige reclames of andere ongein.''

Livemuziek

In de nieuwe opzet is meer rekening gehouden met livemuziek in de zaak. Door het verplaatsen van de kassa van vlak bij de etalage naar een hoek is de middenvloer makkelijk vrij te maken. ,,De bakken daar staan op wieltjes: je kunt ze wegrollen en er dan met gemak een hele band neerzetten. Voorheen was het passen en meten.''

Het makkelijker een podium bieden aan acts was niet de enige reden om de zaak grondig aan te pakken. ,,Als je veertien jaar in dezelfde zaak werkt, kom je in een sleur. Dan wil je zelf ook weleens wat anders. Daarbij kleeft op één of andere manier nog steeds het imago aan ons dat we een tweedehandszaak zijn. Terwijl dat maar 20 procent is van wat wij verkopen. Met een nieuwe look zet je je zaak ook opnieuw neer.''

Blijven

Het gesleep met dozen leidde tot verwarring bij passanten: zou Velvet dichtgaan? ,,Die vraag kregen we elke keer wel dat iemand met een doos de zaak uitliep. Hartverwarmend natuurlijk, want het geeft aan hoe goed je ligt in Amersfoort. Maar aan de andere kant niet bepaald productief. Daarom heb ik op een gegeven moment maar met een grote, witte stift op de etalage geschreven wij blijven! En dat werkte wél.''