Nieuws Retail

Het Appeltaart Imperium: het succes van de sociale bakkerij

Met z'n veertigen bakken ze per week zo’n 300 appeltaarten in het Haarlemse Appeltaart Imperium. Deze bakkerij is ontstaan om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een kans te geven. Werkbegeleider Mark Tiggeloove zorgt dat alles in goede banen wordt geleid en is blij verrast dat ze met hun maatschappelijke werk (en heerlijke taarten) Winkelier van het Jaar 2019 zijn geworden.

Anna Neeltje de Boer/Fotografie: Marco Bakker 11 augustus 2019

Appeltaart Imperium winkelier sociaal jaar retail

,,Het Appeltaart Imperium is een sociale bakkerij. Wij werken met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, mensen met verslavingsachtergrond of een stoornis als autisme of borderline. Onze deelnemers hebben begeleiding nodig. Ik ben een van de drie werkbegeleiders. De een heeft meer sturing nodig dan de andere: sommigen gaan ’s ochtends meteen zelfstandig aan de slag, anderen hebben meer begeleiding nodig. Maar wat wij het belangrijkste vinden: iedereen is gelijk. Er is geen sprake van bazen en onderdanen.’’

Samenwerkingen met horecagelegenheden

En zo wordt er hard gewerkt om weer mooie ambachtelijke roomboter appeltaarten, rasptaarten met appel, sinaasappel en gember en de seizoensvariant: appeltaart met goji en cranberry te produceren. Taarten die niet alleen gretig aftrek vinden onder mensen die in de buurt van de bakkerij wonen, maar ook geliefd zijn onder horecagelegenheden in de stad, Amsterdam, Zandvoort en Wijk aan Zee. ,,Op deze manier hebben we heel wat lokale samenwerkingen lopen. Klanten die verder weg zitten bevoorraden we met een busje. Klanten in de binnenstad bedienen we op de fiets.’’

Lees ook: De Bouwhal Zwolle: de Action onder de bouwmarkten

Smaak en snijbaarheid

Tiggeloove heeft wel een vermoeden waarom ze gewonnen hebben: ,,De kwaliteit van de taarten is goed. Als je eenmaal een appeltaart van het Appeltaart Imperium hebt geproefd, ga je echt niet meer naar de supermarkt voor een taartje. Onze recepten zijn doordacht en goed ontwikkeld. Daarnaast is ook bijvoorbeeld de snijbaarheid belangrijk. Horecaklanten willen mooie puntjes kunnen snijden. Maar het belangrijkste dat is toch ons verhaal. De mensen die hier werken hadden normaal gesproken niet zo gemakkelijk in het werkproces kunnen deelnemen. Hier kunnen ze dat wel. Het is een veilige werkomgeving waar structuur wordt geboden, met plezier wordt gewerkt en waarin iedereen kan zijn wie hij of zij is.’’

Naar de winkel of de webshop

Wat dat betreft hebben ze bij de bakkerij weinig last van concurrentie. ,,Er zijn andere plekken waar mensen een taart kunnen kopen, maar wat in ons voordeel werkt is dat mensen in deze buurt best wat te besteden hebben, al vragen wij een schappelijke prijs. Zeker als je weet wat voor mooie ingrediënten we gebruiken. Alles wat we maken wordt ambachtelijk en vers gemaakt. En ook handig: mensen hoeven niet naar ons toe om hun boodschap te doen. Dat kan ook via onze webshop.’’

De winst van de prijs Winkelier van het Jaar 2019 is reden voor een feestje. ,,We moeten het nog vieren en weten nog niet precies hoe we dat gaan doen, maar het zal een verwenuitje worden waarbij de deelnemers in het zonnetje gezet worden. Een barbecue of iets dergelijks. Dat hebben ze verdiend.’’

Grootste consumentenverkiezing van Nederland

Het Winkelier van het Jaar-concept omvat de grootste consumentenverkiezing van Nederland voor lokale winkeliers. Consumenten konden stemmen op de beste winkelier in hun gemeente. Wanneer een winkelier als beste wordt beoordeeld en voldoende stemmen krijgt in een van de dertien categorieën, mag deze zich een jaar lang de beste winkelier van zijn gemeente noemen. De Winkelier van het Jaar-verkiezing is een gezamenlijk initiatief van Reclamefolder.nl en Vote Company.

De mensen die hier werken hadden normaal gesproken niet zo gemakkelijk in het werkproces kunnen deelnemen

Mark Tiggeloove, Appeltaart Imperium