Combined ShapeAcademy Retail

'Een goeie zaak': winkeliers die kleur geven aan stad of dorp

Toen Paul Bouwman zijn speelgoedwinkel begon, verkocht hij eerst alles wat Intertoys ook had. Tot hij een kans zag in iets minder standaards, jawel: Barbies. Er bleek een grote markt van verzamelaars te zijn. ,,Steeds meer mensen kwamen met vragen: ‘Paul, weet jij welke schoentjes bij dit jurkje uit 1961 horen?’ Ik had geen flauw idee. Maar op een gegeven moment dacht ik: hier moet ik iets mee.”

Rianne van der Molen 22 januari 2021

Laatste update: 20 februari 2021 21:30

Barbie winkel verzamelaars goeie zaak pm collectibles

Paul Bouwman in zijn winkel PM Collectibles. Foto: Joost Hoving

Een Goeie zaak

Dit is een publicatie uit het boek Een Goeie zaak van journalist Rianne van der Molen en fotograaf Joost Hoving. Hun portretten van lokale ondernemers schetsen een prachtig beeld van de kleine winkeliers die kleur geven aan onze dorpen en steden. De interviews verschenen eerder onder de rubriek 'Goeie zaak' in het AD, Brabants Dagblad, Eindhovens Dagblad, BN/DeStem, Tubantia, De Gelderlander, PZC en De Stentor. Omdat deze winkels nooit vergeten mogen worden, hebben Van der Molen en Hoving nu tachtig portretten van trotse winkeliers gebundeld in dit boek.

,,Zo’n 85 procent van onze klanten is verzamelaar”, zegt Paul Bouman (51) van PM Collectibles. ,,Maar wie iets zoekt voor een kinderverjaardag komt ook langs. Je kunt hier een broekje kopen van 50 cent of een pop van 995 euro.” Om hem heen staan honderden Barbies. Van exemplaren in een burberry-outfit en de nieuwe jubileum-Barbie in knalroze pakje (ze bestaat zestig jaar) tot vintage exemplaren. Er zijn poppen uit Disneyfilms maar ook uit het echte leven, zoals prinses Diana als Barbie.

Goeie zaak ad ondernemers boek

Rianne van der Molen en Joost Hoving

Een Goeie Zaak

€ 29,95

Bestel direct

Van algemene speelgoedzaak tot Barbiespecialist

Als kind droomde hij van een eigen speelgoedzaak en in 1984 nam hij de zaak over die in zijn huidige pand gevestigd was. ,,Eerst verkocht ik hier ongeveer hetzelfde als Intertoys.” Tot een vriendin hem vroeg of hij bijzondere Barbies wilde importeren vanuit Amerika. ,,Zij was net begonnen met verzamelen.” Paul legde contact met fabrikant Mattel, haalde wat collector’s items naar Nederland en langzaamaan namen de poppen de winkel over. ,,De markt van Barbieverzamelaars was klein, maar groeide hard. Ik groeide mee met die fans. Steeds meer mensen kwamen met vragen. ‘Paul, weet jij welke schoentjes bij dit jurkje uit 1961 horen?’ Ik had geen flauw idee. Maar op een gegeven moment dacht ik: hier moet ik iets mee.”

Lees ook: Onderzoek Adyen: consument blijft trouw aan fysieke winkel en lokale retailer

Via zijn klanten ontdekte hij de Barbiewereld; een netwerk van liefhebbers en verzamelaars die over de hele wereld beurzen bezoeken. Hij ging naar evenementen, las boeken over de iconische pop en kreeg steeds meer contacten. ,,Op een zeker moment wist ik het antwoord op bijna alle vragen. Toen heb ik de rest van het speelgoed eruit gegooid en voor Barbie gekozen. Nu kennen verzamelaars van over de hele wereld mijn winkel en groeien we via de website. Als je ‘Paul’ zegt in de Barbiewereld, weet iedereen over wie het gaat. Daar ben ik heel trots op.”

07 PM COLLECTIBLES

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.