Nieuws Retail

Cibdol opent eerste brandstore: 'Die stap nu nemen is eigenlijk ideaal'

Dat offline en online elkaar aanvullen, dat lijkt voor veel bedrijven gesneden koek. Grote webwinkels openden ondertussen al 'stenen stores' en daar is er sinds kort eentje bij: Cibdol. De webwinkel in CBD-olie vestigt zich met een brandstore in hartje Amsterdam. 'Wij sorteren alvast voor op het leven na covid'.

Mark Litjens | Foto: Mark Litjens 3 december 2020

Boy Ramsahai Cibdol PB187206

Boy Ramsahai, mede-eigenaar van Cibdol.

De Amsterdamse 9 Straatjes is een bijzondere locatie. Oude, statige panden en grachten maken het puur Amsterdams. En daarmee niet de goedkoopste plek. ,,Wij hebben heel veel vertrouwen in ons product. Iets dat overigens wordt ondersteund door de online verkoopcijfers. Dat we ook offline gevonden willen worden, is een bewuste keuze. We krijgen veel vragen en merken dat mensen het fijn vinden om die vragen persoonlijk te stellen. Onze brandstore is daarom ons informatiepunt", zegt mede-eigenaar Boy Ramsahai.

Positieve effecten CBD

Hennep staat vooral bekend als cannabis of wiet vanwege de geestverruimende component. Deze component ontbreekt echter volledig in CBD-producten die eveneens worden geproduceerd uit hennep. Volgens onderzoeken beschikt CBD over allerlei bijzondere eigenschappen: het brengt onder andere verlichting van pijn en stress en heeft een positief effect op de huid.

Lees ook: Advies Patrick Wessels: ‘Winkeliers, word bestel- en afhaalpunt’

Eigenschappen die een jaar of zes geleden werden ontdekt door het grote publiek. ,,Ineens zagen we op internet de vraag naar informatie over producten met CBD toenemen. Later werd het zelfs verkocht in supermarkten en drogisterijen. Omdat mijn compagnon en ik al met hennep bezig waren, besloten we ons er verder in te verdiepen. Dat leidde uiteindelijk tot de oprichting van Cibdol in Zwitserland. Puur en alleen omdat we echt geloven in de kracht ervan. Er gaan nu al miljoenen in om, maar geloof mij maar: CBD wordt een miljardenbusiness", aldus Ramsahai.

Investeren in premium kwaliteit

Als ondernemer moet je keuzes maken. Voor de mannen van Cibdol was dat een keuze voor high-end kwaliteit. ,,Vanaf het begin hebben we ingezet op premium. De processen om CBD-olie en aanverwante producten te maken zijn steeds verder geperfectioneerd in ons laboratorium in Basel, de medicijnhoofdstad van Europa. Daar zijn veel zeer gespecialiseerde mensen te vinden, mensen die hard werken om de werkbaarheid van ons product te vergroten en vooral de puurheid ervan op een steeds hoger niveau te brengen. Dat kost geld, maar als premium merk kunnen we ons dat veroorloven en de consument geeft graag extra geld uit voor een puur, gegarandeerd product."

''Er gaan nu al miljoenen in om, maar geloof mij maar: CBD wordt een miljardenbusiness''

Boy Ramsahai, mede-eigenaar Cibdol

Omdat er zoveel zorg in wordt gestoken, lijken de mogelijkheden voor het Zwitserse bedrijf oneindig. ,,Op dit moment wordt CBD gedoogd. Er is in de meeste landen, ook in Nederland, nog geen officiële status. Daar komt wel verandering in maar dat duurt nog even, mogelijk in het eerste halfjaar van 2021. In Canada en in veel staten in de VS is het product wel legaal en daar zie je steeds meer toepassingen op de markt verschijnen: drankjes met CBD, chocolade en ga zo maar door. Dat gaat hier ook gebeuren", voorspelt Ramsahai.

Novel Food-status

Vandaar dat Cibdol op dit moment bezig is met het behalen van de Novel Food-status. ,,Nieuwe voedingsproducten, zoals onze CDB-supplementen, moeten voldoen aan de richtlijnen voor Novel Food (nieuwe voedingsmiddelen, red.). Van de zeventig bedrijven binnen de branche die in aanmerking wilden komen voor de Novel Food-status zijn er nu nog maar drie over. Waaronder wij. Als die toelating geregeld is, kunnen we echt vooruit. We hebben al contacten met hele grote voedingsfabrikanten die producten met CBD willen maken en hiervoor op zoek zijn naar een toegelaten partner. Dat heeft daarom nu onze volledige focus".

In Japan heeft Cibdol ondertussen voet aan de grond, omdat het bedrijf daar als eerste officiële CBD-producent is toegelaten. ,,Een land waar de mensen nu al heel oud worden en vooral gezond blijven", vertelt Ramsahai. ,,Dat wij daar officieel mogen verkopen, is een echte erkenning van ons werk. Vandaar dat wij er van uit gaan dat het product een enorme toekomst heeft en dat is dan weer de reden om een eerste brandstore te openen."

Amsterdam heeft de primeur, maar andere grote steden zullen snel volgen. Waarom Amsterdam? ,,Dan bereik je de lokale mensen, maar ook toeristen. Dat is een mooie combinatie. Met de brandstore, die het gevoel van een Zwitsers chalet oproept, sorteren we daarom voor op het leven na covid. Die stap nu nemen is eigenlijk ideaal: de prijzen voor winkelruimte liggen laag en je kunt rustig opstarten. Klaar voor als de stad zich weer vult."

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.