Nieuws Retail

Comeback Spar: buurtsuper verovert stad en snelweg

De Spar. Dat is toch de winkel die je alleen nog in dorpen tegenkomt? Of als je in het buitenland op vakantie bent? Ja en nee. De supermarktketen 'vecht zich terug' in de steden en langs de snelweg, schrijft het AD.

Sanne Schelfaut | Foto: Dolph Cantrijn 7 januari 2019

Spar susanne kroon c dolph cantrijn

De afgelopen jaren kwamen er in Nederland tientallen winkels van Spar bij - en als het aan de directie ligt zien we in 2019 nog meer uithangborden van de spitse boom bij met name tankstations. Waar veel grootgrutters terughoudender worden bij het openen van winkels, breidt Spar juist uit op nieuwe plekken. ,,We zijn een tikje eigenwijs.''

Spar stelde zeven jaar geleden Susanne Kroon aan als commercieel directeur. Dat ze weer bij een supermarktketen terechtkwam, lag niet in de planning. ,,Hiervoor werkte ik bij Laurus en Jumbo, ik wilde mijn kennis eigenlijk bij een ander soort bedrijf inzetten. Maar Spar kun je niet vergelijken met andere supermarkten, we hebben een alternatieve formule. We zouden ook geen bestaansrecht hebben als we hetzelfde zouden doen als een Albert Heijn of een Jumbo. Wij moeten het van kleinschaligheid en kwaliteit hebben.''

Vijf soorten

Samen met voormalig algemeen directeur Sjaak Kranendonk en nu zijn opvolger John van der Ent (voormalig V&D-topman) heeft Kroon vijf types Sparwinkels ontwikkeld: Spar buurt, city, university, enjoy en express. De bekendste is nog altijd de Spar in de buurt. Nederland telt 196 van deze winkels die voornamelijk in stadswijken en dorpen zijn gevestigd. Spar city is met 35 filialen in opkomst. Deze zaken zijn alleen in de binnensteden te vinden. De negen universitywinkels kom je tegen op campussen van universiteiten en hogescholen. De enjoyformule is losgelaten op achttien vakantiewinkels. Laatste loot aan de sparrenboom is de express. Een soort buurtwinkel waar je ook kunt tanken.

Kroon: ,,Onze expresswinkels vind je bij 94 tankstations van Texaco en Esso. Vooral deze formule breidt in 2019 uit, onze planning is twee nieuwe winkels per week. De verwachting is dat we in februari de honderdste express openen. Ik verwacht dat we komend voorjaar op 140 winkels zitten. Voor ons is deze formule een toegevoegde waarde. De winkels bij tankstations worden druk bezocht, ze zijn daarom goed voor onze herkenbaarheid en we willen met vooral een vers assortiment het verschil maken met andere tankstations.''

Expansie

Ondanks de groei van het online bestellen van de boodschappen, ziet Kroon nog voldoende expansiemogelijkheden voor fysieke winkels. ,,We zijn natuurlijk geen filantropische instelling, een ondernemer moet een goede boterham kunnen verdienen. Als een winkel niet goed meer draait, gaat ie uiteindelijk dicht. Maar het duidelijk kiezen voor kleinschaligheid en herkenbaarheid doet ons goed. Spar werkt alleen maar met franchisers, je bent bij ons zelfstandig supermarktondernemer. Klanten vinden het prettig om een vast gezicht tegen te komen in de winkel. Een winkel die altijd in de buurt is. De grote boodschappen doen mensen vaak één keer per week en de rest halen ze bij ons. Ongeplande, spontane boodschappen en niet alleen een vergeten pak melk. Dan zouden we het niet redden.

We zien dat er veel vraag is naar verse en makkelijk te bereiden maaltijden. Er zijn ook veel meer eetmomenten dan vroeger, soms wel zes keer per dag. Maar dan wel kleinere porties. Daar springen we op in met ons assortiment. Ons geheime wapen is de warme bakker. We hebben al jaren contracten met 42 lokale bakkers die dagelijks brood leveren aan onze winkels. Je betaalt dan wel wat meer dan in de meeste andere supermarkten, maar de kwaliteit is ook beter.''

Kroon verwacht in 2019 een sterke groei van verse producten. Om die reden breidt Spar zijn distributieruimte in Waalwijk uit. Een deel van het distributiecentrum van buurman Xenos is overgenomen, zodat er in het eigen gebouw meer ruimte voor vers kan worden gemaakt. ,,Die hal staat naast ons hoofdkantoor, ideaal. Voor Xenos werd-ie te groot. Dit jaar komt er een grote verschuiving naar verse producten, de consument trekt hier meer geld voor uit.''

Zonder caissière

De ontwikkelingen in supermarktland gaan razendsnel. Verwacht Kroon dat alle buurtwinkels op korte termijn zonder caissières werken? ,,Bij onze universitywinkels is dat al het geval, studenten zijn een heel andere doelgroep dan de winkel om de hoek. Maar ook in de buurtsuper verandert de rol van kassamedewerkers. Ze zullen veel minder achter de kassa zitten, maar meer rondlopen om vragen te beantwoorden van klanten.''