Podcast

Retailexpert Cor Molenaar: 'Bescherming online shopper is verkiezingsretoriek Mona Keijzer'

Retailexpert Cor Molenaar ziet bepaald geen heil in het plan van het kabinet om online shoppers dezelfde rechten te geven als klanten van een fysieke winkel. In onze podcast noemt hij het verkiezingsretoriek van staatssecretaris Mona Keijzer. En: ,,Winkeliers leggen te gemakkelijk de schuld bij online als het niet goed gaat. Kijk eerst naar jezelf."

Van onze redactie 7 juli 2020

Cor Molenaar is econoom en bijzonder hoogleraar eMarketing en distance selling aan de Erasmus Universiteit. Tijdens de wekelijkse radio-uitzending van De Ondernemer bij New Business Radio stelde hij dat staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken en Klimaat) ‘eerst maar eens moet nadenken hoe ze problemen kan tackelen die voor de fysieke retail veel belangrijker zijn.’ Hij noemt in de podcast het veranderde koopgedrag van klanten dat mede wordt bepaald door het parkeerbeleid van gemeenten, de bereikbaarheid en diversiteit van retail in winkelcentra en te hoge huurprijzen voor winkels.

Online winkels gaan al ver in bescherming klant

Het initiatief van Keijzer volgt op een advies van de SER-commissie voor consumentenaangelegenheden over directe import. Molenaar: ,,Ja, maar daarvoor is bestaande Europese wetgeving. Online winkels gaan al ver in de bescherming van de consument door langere retourperiodes en achteraf betaling. Dat is bij fysieke winkels minder gunstig geregeld.”

Lees ook: Kabinet wil dat online shopper dezelfde rechten krijgt als klant in fysieke winkel

'Geen andere spelregels voor online winkels'

Ook de argumenten van Keijzer dat het bij online winkels vaak onduidelijk is waar consumenten terecht kunnen bij problemen en dat er wordt verwezen naar de aanbieder, haalt Molenaar onderuit.

,,Het is niet waar dat er andere spelregels zijn. We hebben Thuiswinkel Waarborg, dat is samen met de consumentenbond en EZ opgezet. Voor platformen is er sinds kort een wet vanuit de EU van kracht waaraan elk platform moet voldoen, die is ook door Nederland geadopteerd. En verwijzen naar de aanbieder? Dat doen fysieke winkels ook. Zij sturen het product door naar de fabrikant. Winkels zijn verkooppunten, doorgeefluiken, zowel fysiek als online. Ze verkopen het product van een derde door aan de consument. Als het niet goed is, gaat het terug naar de bron.”

Schuld te gemakkelijk naar online

In de podcast krijgen fysieke winkels er ook van langs van Molenaar: ,,Winkeliers leggen te gemakkelijk de schuld bij online als het niet goed gaat. Kijk eerst naar jezelf. Ga samenwerken, koop en verkoop lokale producten, ga in gesprek met de gemeente. En leer van online. Als je een product hebt gekocht kwijt je mails over andere producten. Als je in een winkel bent geweest hoor je nooit meer iets van die winkel. Geen wonder dat klanten elders gaan kopen. Winkels moeten veel meer aan klantenbehandeling doen en daarbij technologie gebruiken.”

Is het plan van Keijzer haalbaar? ,,Nee, Brussel pakt het op Europees niveau op. Er zijn al diverse wetten in ontwikkeling. Nederland is overal bij betrokken en praat mee. Het is verkiezingsretoriek, anders kan ik het niet zeggen. Ga geen dingen doen die al klaar zijn.”

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.

Droomstart

Theesommelier verrast met een alternatief voor wijn in Droomstart

Steeds meer mensen willen minderen met alcohol. Maar wat schenk je in als er geen wijn meer op tafel staat en je bent uitgekeken op water? Thee, is het volmondige antwoord van Anne Hardon. In de vierde aflevering van de podcastserie Droomstart verrast de theesommelier met haar concept Chef’s Dinner Tea.

Details
Droomstart

Podcast Droomstart: waarom Eva en Nicky geloven in workations voor bedrijven

Corona heeft een hoop zaken versneld maar dat thuiswerken plots zó normaal zou worden, dat had zelfs de grootste innovator niet verwacht. Complete kantoren zijn leeg omdat het personeel – zelfs nu het weer kan – liever thuiswerkt. Maar hoe zit dat met de binding onderling, en met het bedrijf? Het ‘gouden duo’ uit de derde aflevering van de podcastserie Droomstart heeft de oplossing.

Details
De Ondernemer

Podcast Unlimited Ondernemen: zo verhoog je de slagkracht van jouw medewerkers

Hoe verhoog je de slagkracht van (jouw) medewerkers? Die vraag stelde techfilosoof Martijn Aslander in een poll die begin juli op dit platform kon worden beantwoord. Aslander reageert in de podcast Unlimited Ondernemen hieronder over de uitkomsten. En geeft tips om de knelpunten op te lossen.

Details
Droomstart

TU-student daagt Google uit in tweede aflevering van Droomstart

,,De wereld kan je veranderen met technologie, maar de impact is veel groter in een startup.” Het zijn de woorden van TU-student Dewwret Sitaldin in de tweede aflevering van de nieuwe podcastserie Droomstart. Zijn startup-idee daagt techreus Google uit. Maar weet hij ook de ondernemersjury te overtuigen?

Details
Droomstart

Volg ambitieuze ondernemers-in-de-dop in de nieuwe podcastserie Droomstart

Wist je dat de helft van de Nederlanders ervan droomt om te ondernemen, maar dat slechts een fractie daarvan daadwerkelijk de stap durft te maken? Daarom lanceert De Ondernemer Droomstart: een nieuwe podcastserie waarin ondernemers in spe met een gouden business-idee worden geholpen én gevolgd op hun weg naar succes.

Details
Sleutel tot Succes

Mijn naam is Groen. Jitse Groen. Grootste maaltijdbezorger van de westerse wereld

In 1999 programmeerde hij een pizzabestelsite in zijn studentenkamer in elkaar, anno nu runt Jitse Groen (43) de grootste maaltijdbezorger van de westerse wereld. Just Eat Takeaway.com bedient - letterlijk, in dit geval - samen met Grubhub ruim 70 miljoen klanten. Over die sleutel tot succes, over die exponentiële en zelfs explosieve groei, een kleine dertig boeiende luisterminuten.

Details