Podcast

Retailexpert Cor Molenaar: 'Bescherming online shopper is verkiezingsretoriek Mona Keijzer'

Retailexpert Cor Molenaar ziet bepaald geen heil in het plan van het kabinet om online shoppers dezelfde rechten te geven als klanten van een fysieke winkel. In onze podcast noemt hij het verkiezingsretoriek van staatssecretaris Mona Keijzer. En: ,,Winkeliers leggen te gemakkelijk de schuld bij online als het niet goed gaat. Kijk eerst naar jezelf."

Van onze redactie 7 juli 2020

Cor Molenaar is econoom en bijzonder hoogleraar eMarketing en distance selling aan de Erasmus Universiteit. Tijdens de wekelijkse radio-uitzending van De Ondernemer bij New Business Radio stelde hij dat staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken en Klimaat) ‘eerst maar eens moet nadenken hoe ze problemen kan tackelen die voor de fysieke retail veel belangrijker zijn.’ Hij noemt in de podcast het veranderde koopgedrag van klanten dat mede wordt bepaald door het parkeerbeleid van gemeenten, de bereikbaarheid en diversiteit van retail in winkelcentra en te hoge huurprijzen voor winkels.

Online winkels gaan al ver in bescherming klant

Het initiatief van Keijzer volgt op een advies van de SER-commissie voor consumentenaangelegenheden over directe import. Molenaar: ,,Ja, maar daarvoor is bestaande Europese wetgeving. Online winkels gaan al ver in de bescherming van de consument door langere retourperiodes en achteraf betaling. Dat is bij fysieke winkels minder gunstig geregeld.”

Lees ook: Kabinet wil dat online shopper dezelfde rechten krijgt als klant in fysieke winkel

'Geen andere spelregels voor online winkels'

Ook de argumenten van Keijzer dat het bij online winkels vaak onduidelijk is waar consumenten terecht kunnen bij problemen en dat er wordt verwezen naar de aanbieder, haalt Molenaar onderuit.

,,Het is niet waar dat er andere spelregels zijn. We hebben Thuiswinkel Waarborg, dat is samen met de consumentenbond en EZ opgezet. Voor platformen is er sinds kort een wet vanuit de EU van kracht waaraan elk platform moet voldoen, die is ook door Nederland geadopteerd. En verwijzen naar de aanbieder? Dat doen fysieke winkels ook. Zij sturen het product door naar de fabrikant. Winkels zijn verkooppunten, doorgeefluiken, zowel fysiek als online. Ze verkopen het product van een derde door aan de consument. Als het niet goed is, gaat het terug naar de bron.”

Schuld te gemakkelijk naar online

In de podcast krijgen fysieke winkels er ook van langs van Molenaar: ,,Winkeliers leggen te gemakkelijk de schuld bij online als het niet goed gaat. Kijk eerst naar jezelf. Ga samenwerken, koop en verkoop lokale producten, ga in gesprek met de gemeente. En leer van online. Als je een product hebt gekocht kwijt je mails over andere producten. Als je in een winkel bent geweest hoor je nooit meer iets van die winkel. Geen wonder dat klanten elders gaan kopen. Winkels moeten veel meer aan klantenbehandeling doen en daarbij technologie gebruiken.”

Is het plan van Keijzer haalbaar? ,,Nee, Brussel pakt het op Europees niveau op. Er zijn al diverse wetten in ontwikkeling. Nederland is overal bij betrokken en praat mee. Het is verkiezingsretoriek, anders kan ik het niet zeggen. Ga geen dingen doen die al klaar zijn.”

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.

De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Goudmijn of valkuil: dit vinden deze online marketingexpert en psycholoog van data

Dat grote bedrijven als bol.com en Spotify data van klanten gebruiken om de consument nog beter te koppelen aan het gebodene en de relatie te verstevigen, dat mag natuurlijk geen geheim meer heten. Maar wat kan jij als ondernemer daarvan leren? Wat zijn de valkuilen? Hoe zit het met privacy? Michel Ariëns en Patrick Wessels leggen het je uit in aflevering 5 van Aandachtstrekkers.

Details
De Ondernemer Podcasts Thijs van Dijk Thijs Talks
Thijs Talks

Caroline van Turennout (Zeeman): 'Online is er nog veel te doen'

Het is alweer tijd voor de achtste aflevering van de podcastserie Thijs Talks. Presentator Thijs van Dijk is nog altijd actief met het samenstellen van het ultieme marketingelftal. De volgende kandidaat is Caroline van Turennout, verantwoordelijk voor de marketing, communicatie en e-commerce bij textielsuper Zeeman. Welke positie krijgt zij op het veld? Beluister nu de podcast. ,,We zijn internationaal al behoorlijk actief. Maar er kan nog meer.''

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

'Dat Formule 1 via Netflix slim nieuwe fans scoort, kunnen ondernemers ook'

Wat begint met Netflix, de Formule 1 en de populaire serie Drive to Survive, eindigt in deze podcast met tips voor ondernemers hoe zij zelf die slimme strategie kunnen toepassen om nieuwe fans, klanten, consumenten te binden. Kijktip: Drive to Survive. Luistertip: aflevering 4 van Aandachtstrekkers.

Details
De Ondernemer Podcasts De Zo Genaamde Podcast
De Zo Genaamde Podcast

Hoe EARTH Water volgens Henk Witteveen na b2b-markt ook retailwereld verovert

Henk Witteveen is samen met Patrick de Nekker verantwoordelijk voor het succes van EARTH Water. 100 procent van de nettowinst gaat naar waterprojecten in landen waar het hard nodig is. Ook hebben de twee de overstap gemaakt naar totaal plasticvrij en zijn ze bezig EARTH Water in de supermarkten te zetten. Hoog tijd voor presentator Floris Hülsmann om Witteveen uit te nodigen voor een aflevering van De Zo Genaamde Podcast.

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Is het abonnementsmodel het juiste model voor jouw dienst of product?

In de nieuwe podcastserie Aandachtstrekkers signaleren Michel Ariëns en Patrick Wessels online trends. De investeerder in startups en founder van online marketingbureau .CREW en de consumentenpsycholoog annex Raad van Advies-lid koppelen dat aan de psychologie van de klant. En ze adviseren hoe ondernemers daar goed op kunnen inspelen. In aflevering 1 draait het om abonnementsmodellen en wat de ondernemer aan deze modellen kan hebben. En wat betekent het voor de consument? Je hoort het in de podcast.

Details
De Ondernemer Podcasts Roland Tameling De Ondernemer Onderweg
De Ondernemer Onderweg

Ronald Kooyman (Louwman): hoe je evenementenlocatie èn museum draaiende houdt in coronatijd

Je hebt één van de allermooiste autocollecties van de wereld in een modern museum. Dat pand doet ook dienst als evenementenlocatie, borrels van bedrijven en andere bijeenkomsten. En dan die coronacrisis. Wat doe je dan? In deze De Ondernemer Onderweg vraagt presentator Roland Tameling het de directeur van het Louwman Museum - want daar hebben we het over - Ronald Kooyman.

Details