Podcast

Hoogleraar Cor Molenaar: 'Retailers overleven alleen als zij hun klant écht beter leren kennen'

Retail-professor Cor Molenaar is altijd duidelijk. Tijdens onze live radio-uitzending op de vierde dag van de Week van de Ondernemer richtte hij zijn scherpe pijlen op de retailer met een strakke boodschap: stop meer energie in het beter leren kennen van de klant.

Kerstmis gezellig

Cor Molenaar. ,,Kerst is dit jaar heel belangrijk geworden. Focus je als retailer op duurdere producten. Het verhoogt de feestvreugde. Consumenten zullen ‘sociale’ cadeaus, die vaak met het huis te maken hebben kopen."

Van onze redactie 20 november 2020

Retailers die hun klanten kennen zijn toekomstvast, stelt Molenaar tijdens de uitzending en in zijn nog te publiceren e-book. Hij erkent dat het niet gemakkelijk is om precies te weten wat je consument gaat doen in je winkel en op je webshop. ,,Maar als je het niet weet, ben je kansloos.”

De redding komt volgens hem uit de hoek van de informatica: ,,De verdienste van corona is dat er een doorbaak is gekomen voor machine learning. Door algoritmes en nieuwe manieren van clustering kun je die klant gaan leren kennen. Amazon en Bol.com doen dat al en weten daardoor wat hun klanten gaan kopen, wat ze gaan doen. Doe dat ook en je bent dan niet overgeleverd aan wat er gaat gebeuren. Ja, het is kostbaar, maar ga daarom samenwerken met elkaar, merken of belangenorganisaties.”

Lees ook: Overname HEMA: retailexpert Molenaar positief over voorwaardelijke deal met Van Eerd en Parcom

‘Blokjes Blokker’ is kansloos

Molenaar haalde in de uitzending uit naar het loyaliteitsprogramma van Blokker, Blokker&Jij. Michiel Witteveen, CEO Mirage Retail Group, moedermaatschappij van Blokker, meldde deze week dat consumenten via ‘Blokjes Blokker’, onderdeel van Blokker&Jij, een beetje eigenaar kunnen gaan worden van de winkelketen. Kansloos, er zullen geen rijen ontstaan voor Blokker, stelt Molenaar duidelijk.

,,Hoeveel besteed je nu per jaar bij Blokker? Laat het 100 tot 200 euro zijn. Je spaart heel weinig en je hebt niks over die aandelen te vertellen. Zo’n loyaliteitsprogramma werkt bij supermarkten en benzinestations waar de consument op jaarbasis veel geld besteden. Supers kopen een lege vliegtuigstoel in voor 10 euro of een niet bezet huisje bij Center Parcs en bieden dat aan zonder dat het hun rendement van 2 procent raakt."

"HEMA heeft loyale klanten, maar het verkeerde businessmodel"

Cor Molenaar, hoogleraar eMarketing & Distance Selling

Molenaar is ook kritisch over HEMA. "Dat bedrijf komt uit een totaal negatieve positie, een schuldpositie. Het heeft enorm loyale klanten, maar een verkeerd businessmodel. Het is alleen maar pushen, pushen, pushen en geld maken, terwijl de klanten daar veel meer van verwachten."

Hij kijkt met gemengde gevoelens naar HEMA en de overnamekansen van het bedrijf. "Het is een traditioneel sterk retailmerk, maar digitaal totaal niet. Digitalisering zouden ze in de winkel moeten doen. Waarom worden klanten nog altijd niet gevolgd via de mobiele telefoon? Waarom wordt er in de winkels niet gewerkt met QR-codes? Logisch dat Marcel Boekhoorn dit niet heeft gedaan, want hij is geen ondernemer, maar een investeerder. Hij koopt bedrijven om ze weer door te verkopen. Hij stuurt niet op marketing, maar op kosten. Daarin heeft hij de verkeerde inschatting gemaakt."

Het hele interview beluisteren? Klik op de podcast bovenaan dit artikel.

Cor Molenaar

Cor Molenaar

Retailexpert

Als buitengewoon hoogleraar is Cor Molenaar verbonden aan de leerstoel eMarketing & Distance Selling van de Rotterdam School of Management (Erasmus Universiteit). Daarnaast is hij adviseur bij enkele bedrijven en onder andere voorzitter van de Stichting Certificering Thuiswinkel Waarborg.

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.

De Ondernemer Podcasts Thijs van Dijk Thijs Talks
Thijs Talks

Caroline van Turennout (Zeeman): 'Online is er nog veel te doen'

Het is alweer tijd voor de achtste aflevering van de podcastserie Thijs Talks. Presentator Thijs van Dijk is nog altijd actief met het samenstellen van het ultieme marketingelftal. De volgende kandidaat is Caroline van Turennout, verantwoordelijk voor de marketing, communicatie en e-commerce bij textielsuper Zeeman. Welke positie krijgt zij op het veld? Beluister nu de podcast. ,,We zijn internationaal al behoorlijk actief. Maar er kan nog meer.''

Details
De Ondernemer Podcasts De Zo Genaamde Podcast
De Zo Genaamde Podcast

Sam Rohn (Red Je Pakketje): 'Een echt goede bedrijfsnaam verzinnen is moeilijk'

Floris Hülsmann ontvangt in aflevering zes van De Zo Genaamde Podcast Sam Rohn, ceo van koeriersbedrijf Red Je Pakketje. Een nog duidelijkere naam kan je je bijna niet wensen. Een naam die sinds 2015 hetzelfde is gebleven ondanks een veranderd businessmodel. Waarom eigenlijk? En bijzonder, zo hoor je in de podcast, de onderneming ontstond uit frustratie. ,,De verzorger verlengt de service van jouw winkel tot aan de deur.''

Details
De Ondernemer Podcasts De Zo Genaamde Podcast
De Zo Genaamde Podcast

Bij Welkom Energie is niet iedereen welkom: 'Wij maken de wereld iets minder slecht'

Naamexpert Floris Hülsmann ontvangt in de studio Jaap Bakker, directeur van Welkom Energie. Opvallend: in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden, is niet elke energieconsument welkom bij het bedrijf. Hoe zit dat dan? Bakker legt het in deze podcast haarfijn uit.

Details
De Ondernemer Podcasts Thijs van Dijk Thijs Talks
Thijs Talks

Auping-marketeer Ine Stultjens heeft geen gouden regels

De zevende aflevering van Thijs Talks gemist? In de jacht op zijn ultieme marketingelftal ging marcom-expert Thijs van Dijk in gesprek met Ine Stultjens, Manager Marketing & Communicatie bij Auping. Op welke positie stelt hij haar op? Luister en laat je inspireren. ,,Ik heb geen lijstje met gouden regels.''

Details
Swish Talent Floris Hulsmann Stephan Gonnissen 2
De Ondernemer

Zo verandert Stephan Gonnissen met Switch de reclamewereld

Stephan Gonnissen is oprichter van het uitwisselingsprogramma voor creatieven bij reclamebureaus: Switch. Hij werkte al in de creatieve wereld vóór de uitvinding van het internet en kent de traditionele reclamewereld als zijn broekzak, maar sinds de digitale golf over reclame rolde, vond hij het pas echt interessant. Waarom? Luister daarvoor naar deze aflevering van de Namarama Show gepresenteerd door Floris Hülsmann.

Details