Podcast

Hoogleraar Cor Molenaar: 'Retailers overleven alleen als zij hun klant écht beter leren kennen'

Retail-professor Cor Molenaar is altijd duidelijk. Tijdens onze live radio-uitzending op de vierde dag van de Week van de Ondernemer richtte hij zijn scherpe pijlen op de retailer met een strakke boodschap: stop meer energie in het beter leren kennen van de klant.

Kerstmis gezellig

Cor Molenaar. ,,Kerst is dit jaar heel belangrijk geworden. Focus je als retailer op duurdere producten. Het verhoogt de feestvreugde. Consumenten zullen ‘sociale’ cadeaus, die vaak met het huis te maken hebben kopen."

Van onze redactie 20 november 2020

Retailers die hun klanten kennen zijn toekomstvast, stelt Molenaar tijdens de uitzending en in zijn nog te publiceren e-book. Hij erkent dat het niet gemakkelijk is om precies te weten wat je consument gaat doen in je winkel en op je webshop. ,,Maar als je het niet weet, ben je kansloos.”

De redding komt volgens hem uit de hoek van de informatica: ,,De verdienste van corona is dat er een doorbaak is gekomen voor machine learning. Door algoritmes en nieuwe manieren van clustering kun je die klant gaan leren kennen. Amazon en Bol.com doen dat al en weten daardoor wat hun klanten gaan kopen, wat ze gaan doen. Doe dat ook en je bent dan niet overgeleverd aan wat er gaat gebeuren. Ja, het is kostbaar, maar ga daarom samenwerken met elkaar, merken of belangenorganisaties.”

‘Blokjes Blokker’ is kansloos

Molenaar haalde in de uitzending uit naar het loyaliteitsprogramma van Blokker, Blokker&Jij. Michiel Witteveen, CEO Mirage Retail Group, moedermaatschappij van Blokker, meldde deze week dat consumenten via ‘Blokjes Blokker’, onderdeel van Blokker&Jij, een beetje eigenaar kunnen gaan worden van de winkelketen. Kansloos, er zullen geen rijen ontstaan voor Blokker, stelt Molenaar duidelijk.

,,Hoeveel besteed je nu per jaar bij Blokker? Laat het 100 tot 200 euro zijn. Je spaart heel weinig en je hebt niks over die aandelen te vertellen. Zo’n loyaliteitsprogramma werkt bij supermarkten en benzinestations waar de consument op jaarbasis veel geld besteden. Supers kopen een lege vliegtuigstoel in voor 10 euro of een niet bezet huisje bij Center Parcs en bieden dat aan zonder dat het hun rendement van 2 procent raakt."

"HEMA heeft loyale klanten, maar het verkeerde businessmodel"

Cor Molenaar, hoogleraar eMarketing & Distance Selling

Molenaar is ook kritisch over HEMA. "Dat bedrijf komt uit een totaal negatieve positie, een schuldpositie. Het heeft enorm loyale klanten, maar een verkeerd businessmodel. Het is alleen maar pushen, pushen, pushen en geld maken, terwijl de klanten daar veel meer van verwachten."

Hij kijkt met gemengde gevoelens naar HEMA en de overnamekansen van het bedrijf. "Het is een traditioneel sterk retailmerk, maar digitaal totaal niet. Digitalisering zouden ze in de winkel moeten doen. Waarom worden klanten nog altijd niet gevolgd via de mobiele telefoon? Waarom wordt er in de winkels niet gewerkt met QR-codes? Logisch dat Marcel Boekhoorn dit niet heeft gedaan, want hij is geen ondernemer, maar een investeerder. Hij koopt bedrijven om ze weer door te verkopen. Hij stuurt niet op marketing, maar op kosten. Daarin heeft hij de verkeerde inschatting gemaakt."

Het hele interview beluisteren? Klik op de podcast bovenaan dit artikel.

Cor Molenaar

Cor Molenaar

Retailexpert

Als buitengewoon hoogleraar is Cor Molenaar verbonden aan de leerstoel eMarketing & Distance Selling van de Rotterdam School of Management (Erasmus Universiteit). Daarnaast is hij adviseur bij enkele bedrijven en onder andere voorzitter van de Stichting Certificering Thuiswinkel Waarborg.

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.

De Ondernemer Podcasts Lennard Van Otterloo Onze Man In Londen
Onze Man In Londen

Exporteren na Brexit en de CE-markering: hoe zit dat?

Lennard van Otterloo vertelt over de vele 'verrassingen' waar Britse consumenten in deze eerste Brexit-maand tegenaan lopen en wat de reden daarachter betekent voor bedrijven, ook uit Nederland. Onder meer de CE-markering (de standaardeisen van producten) komt daardoor aan bod in deze podcast, met Marco van Hagen, adviseur bij de KVK, gespecialiseerd in internationaal ondernemen.

Details
Startup siliconvalley high tech innovatie
De Ondernemer

Topondernemer Wibe Wagemans: 'Overheid moet factor 10 investeren in tech-startups'

Wibe Wagemans haalde met een open brief aan de overheid - 'er moet vol worden ingezet op innovatie' - paginagroot de landelijke media. De topondernemer/ceo uit Silicon Valley schreef onder meer dat 'Nederland zichzelf te vaak weg zet als klein land dat daarmee niet te grote ambities moet hebben'. Miljarden moeten er komen, vindt Wagemans. 'Nederland zou er goed aan doen het Finse voorbeeld te volgen, voordat we de zieke man van Europa worden'. Ook daarover vertelt hij meer in deze podcast.

Details
De Ondernemer Podcasts Lennard Van Otterloo Onze Man In Londen
Onze Man In Londen

Werken en wonen in 'Lockdown Londen': ondernemer Lennard van Otterloo vertelt

De Nederlandse ondernemer Lennard van Otterloo vertelt vanuit Londen over de Britse aanpak van de lockdown, het coronavirus, de effecten op het Britse bedrijfsleven en wat wij aan déze kant van de Noordzee daarvan kunnen gaan merken. 'Het is een noodsituatie hier, ongekend. Erger dan de eerste golf'. Bovendien, vertelt de ondernemer, 'corona verhult de Brexit-pijn'. Wonen en werken in 'Lockdown Londen', anno nu.

Details
Brexit europa engeland landkaart vlag
De Ondernemer

Brexit: experts Van Otterloo en Platvoet over gevolgen voor btw

In deze eerste maand van Brexit blijken er bij ondernemers veel vragen over de gevolgen voor btw te zijn, merkt ondernemer Lennard van Otterloo in en vanuit Londen, en Marco Platvoet als adviseur Internationaal Ondernemen bij de KVK. In deze podcast geven beide Brexit-experts onder meer praktijkvoorbeelden en tips, hoe daar als ondernemer anno nu mee om te gaan.

Details
De Ondernemer Podcasts De Zo Genaamde Podcast
De Zo Genaamde Podcast

The Avocado Show, mono-restaurant met een belofte

Van de intentie om een ‘nieuw leuk bedrijfje’ te beginnen naar een wereldwijde franchise in slechts een paar jaar. Het overkwam creatievelingen Ron Simpson en Julien Zaal met mono-restaurant The Avocado Show. Inspelen op trends met een merknaam die een belofte en een soort spanning toevoegt aan het concept, lijkt het geheime recept.

Details