Nieuws Retail

8,5 van Hamersma, verkoopsucces in VS en (bijna) 10 miljoen euro sharefunding: het gaat lekker met Neleman

Waar en wanneer je wijnpionier Derrick Neleman ook spreekt: plannen, ambitie en nieuws zijn er altijd. Dus voordat hij in de auto richting Bodegas Neleman in het bloedhete Spanje stapt, spreken we de ondernemer nog even over de voorbije maanden en de komende periode. Onder meer over de 10 miljoen die bijna in het sharefunding-vat zit.

Bart Remmers 14 juli 2023

Derrick neleman wijn valencia

Foto: Facebook Neleman.

De laatste keer dat De Ondernemer - los van het Broccoli-avontuur met Wouter Hagoort - met Derrick Neleman sprak was toen de vierde winkel net de deuren had geopend, en wel het filiaal in de hoofdstedelijke Utrechtsestraat. Dat was november 2022. Wat is er sindsdien gebeurd met het wijnhuis met zijn oorsprong in Zutphen?

,,Veel’’, begint Neleman. ,,Eind vorig jaar hebben we besloten om afscheid te nemen van vrijwel alle partnerpartijen die onze wijn bottelden. Dat gaat nu helemaal via onze eigen bottellijn. Het gehele proces wordt begeleid en gecontroleerd door de eigen wijnmakers. Daardoor heeft de kwaliteit van de wijnen een zeer grote sprong gemaakt, dat zie je onder andere terug aan de meest recente cijfers van (wijnexpert, red.) Harold Hamersma. De wijnen worden gemiddeld met een 8,5 gewaardeerd. Dat betekende wel dat we flink wat extra bottelingen in de bottelstraat erbij kregen. Het was best spannend. Een periode lang werd er meer wijn verkocht dan dat er geproduceerd kon worden. Dat is nu helemaal onder controle, de productie gaat weer als een trein.’’

''Sinds de start van de eerste sharefundingronde hebben we in totaal 9,7 miljoen euro opgehaald. Er loopt momenteel een campagne en ons doel is om dit jaar nog eens drie ton op te halen''

Derrick Neleman

Lavendel groeit bij Bodegas Neleman. Foto: Josep Perez

Niet alleen vanwege de wijnproductie een drukte van belang

Bodegas Neleman bevindt zich nabij het dorp Casas del Rey (Valencia). Ook daar is het een drukte van belang, en niet alleen vanwege de wijnproductie. Neleman: ,,Ons gastenverblijf is zeer populair. Daarnaast is er een camperplek met ruimte voor vier tot vijf campers. Het is een bijna verlaten dorpje, het is daarom ontzettend grappig om te zien dat er telkens weer een andere camper komt aangereden.’’ Ander nieuwtje: de aanplant van een nieuwe druif. ,,Dat is een vrij zeldzame druif, typisch voor de streek. Daarnaast zijn we ons nog meer gaan focussen op de meest populaire Neleman-druif, de merseguera. Gemaakt en gebotteld door onze fulltime wijnmakers.’’

We blijven even bij het goddelijke vocht zelf. Een lange tijd werd er aan een geheim project gewerkt: de absolute topwijn van Neleman. ,,We maakten al de Robusta, die sinds jaren wordt gezien als een van de beste (rode Spaanse druivensoort, red) Bobal-wijnen van Valencia. De topwijn gaat over een maand gebotteld worden en zal een van de duurste Bobals van de streek worden’’, belooft de wijnondernemer. ,,Overigens heeft de Robusta recent een belangrijke gouden medaille in Duitsland gewonnen en het zilver van Decanter, een zeer serieuze en belangrijke competitie. Ik kreeg net een appje van mijn wijnmaker Jorge waarin hij zichzelf verexcuseert dat de wijn ‘slechts’ het zilver heeft gewonnen. Plus 92 punten. Hij was enorm teleurgesteld. Ik vertelde hem dat ik juist super blij ben. Dat zilver is een enorme eer waar ik ontzettend trots op ben."

Lees ook: Neleman opent nieuwste wijnwinkel in hartje Amsterdam

Op naar de 10 miljoen euro dankzij sharefunding

Nog meer nieuws? Zeker. Neleman wordt volgens de oprichter en eigenaar nog steeds gezien als ‘Koning Sharefunding’. De praktijk lijkt hem gelijk te geven. ,,Sinds de start van de eerste sharefundingronde hebben we in totaal 9,7 miljoen euro opgehaald. Er loopt momenteel een campagne en ons doel is om dit jaar nog eens drie ton op te halen’’, aldus Neleman. ,,Dan hebben we in totaal 10 miljoen euro via sharefunding opgehaald. Naar verwachting zullen er dan voorlopig geen nieuwe rondes meer gestart worden. Onze aandelen zijn gedigitaliseerd via het sharefundingplatform NXchange. De sharefunding gaat minder snel dan in het begin, maar we hebben al het vertrouwen dat de 10 miljoen dit jaar gehaald wordt.’’

Natuurlijk gaat niet alles perfect. Dat is nu eenmaal ondernemerschap. Zo merkt Derrick Neleman dat het nu moeilijker is om de omzet op niveau te houden. Het corona-effect - meer mensen dronken hun wijn thuis - is nu echt voorbij en je merkt dat de inflatie een grotere invloed heeft op de verkoop. ,,Ook zie je nu sinds lange tijd weer een kleine zomerdip. Hoewel, we hebben dit jaar lang moeten wachten op zomerweer. Maar toen het eenmaal echt warm werd, vloog vooral de rosé van de schappen. Iedereen dook erop. Echt, niet normaal!’’

Populair deze maanden: de regenboog-limited edition van Neleman. Foto: Neleman

Meer biodiversiteit met ‘Het Geluid van Neleman’

De stroom aan vooral positieve ontwikkelingen bij het wijnhuis houdt aan, wanneer Neleman aan het woord is. Zo zijn er weer nieuwe limited editions, waaronder een fles en etiket met het legendarische raketijsje als inspiratie. Verder is de inmiddels bekende regenboogfles van Neleman nog steeds een hit. Vooral rond de Pride-maanden in de zomer. En o ja, dan is er de huidige zomercampagne van twee maanden: ‘Het Geluid van Neleman’.

,,Met de campagne willen we wederom aandacht vragen voor het belang van biodiversiteit. Ik herinner me nog dat toen ik tien jaar terug voor vakantie naar Frankrijk of Spanje reed, mijn auto binnen de kortste keren vol insecten zat. Nu hoef je de autoruiten nauwelijks nog schoon te maken. Dat is super triest. Daar willen we wat aan doen en deze campagne is het middel. Ik zeg het vaker: we zijn een missiegedreven bedrijf dat wijn verkoopt en niet andersom. Het is ook de reden achter de sharefundingcampagne. Meer mensen vinden die met ons de duurzame boodschap willen uitdragen.’’

''We zijn in acht staten verkrijgbaar. Fantastisch om te zien. Dus die Amerikaanse markt wordt steeds belangrijker voor ons''

Derrick Neleman

Wijnen Neleman veroveren markt Verenigde Staten

Die boodschap is ook te vinden in de Plus, na Jumbo nog een landelijke supermarktketen die wijnen van Neleman verkoopt. ,,We zijn nu bij ruim 1.700 verkooppunten verkrijgbaar. In Nederland alleen.’’ Tel daarbij op de plekken waar de wijn aan de andere kant van de Atlantische Oceaan verkrijgbaar is.

Juist, als klap op de vuurpijl: Neleman is sinds kort te koop voor wijnminnende Amerikanen. ,,We zijn in acht staten verkrijgbaar. Fantastisch om te zien. New York en Californië zijn de belangrijkste regio’s, maar je ziet dat we er op steeds meer plekken te koop zijn. Dus die Amerikaanse markt wordt steeds belangrijker voor ons.’’

De avond valt over Bodegas Neleman. Foto: Mariela Apollonio

Lees ook: Broccoli is het allereerste Nederlandse investeringsplatform met de nieuwe Europese crowdfundvergunning

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang dagelijks onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws