Nieuws Retail

Dit kun je leren van de flexibele bedrijfscultuur van Coca-Cola

Jaap Wassink is topman van Coca-Cola Nederland. Hij vertelt aan het AD waarom hij resultaten van werknemers belangrijker vindt dan de uren die zij aanwezig zijn op kantoor en hoe je zorgt dat jouw personeel mee leert denken met het bedrijf.

Alex van der Hulst | Foto: Coca-Cola 25 januari 2018

Untitled 1 5

,,Wil je hogerop komen in een groot bedrijf, laat dan van je horen. Zo simpel is het. Natuurlijk: in een bedrijf waar iedereen durft te zeggen wat hij denkt, doe je dat vanzelf sneller. Maar als werkgever wil je personeel dat actief mee wil spelen, niet personeel dat afwachtend aan de kant blijft staan.''

,,In een angstcultuur houden werknemers hun mond – daar wordt een bedrijf alleen maar slechter van. Laat werknemers daarom altijd zien dat wanneer ze een kans zien, zij hun schroom moeten laten varen en niet bang moeten zijn om de mist in te gaan. Ik reken daar niet snel iemand op af; ik maak zelf ook fouten.''

Meedenken

,,Stimuleer jouw personeel om zichtbaar te worden op hun afdeling, zodat ze doorgroeimogelijkheden daadwerkelijk kunnen benutten. Zo pik je werknemers die een duidelijke bijdrage aan de resultaten van een afdeling leveren er sneller uit. Of laat hen zelf aan de slag gaan om positief op te vallen. Zorg dan dat je personeel weet waar een bedrijf en afdeling heen wil, zodat ze daar op in kunnen spelen. Ik ben altijd blij met mensen die gericht meedenken. Daag hen dus uit om verder te kijken dan het takenlijstje uit hun functieomschrijving en laat hen zien dat er eem groter geheel is.''

,,Maak als werkgever de doelstelling van jouw bedrijf glashelder. Moeten werknemers heel hard speuren naar de doelstellingen van jouw bedrijf, dan heb je duidelijk iets laten liggen. Het management moet eenvoudig kunnen uitleggen welke richting ze met het bedrijf op willen – alleen dan kunnen werknemers daar zo goed mogelijk aan bijdragen.''

Werk-privé

,,Bij Coca-Cola zijn we erg flexibel; we komen graag tegemoet aan de werkwensen van onze medewerkers. De grens tussen werk en privé zit niet vast aan ‘9 tot 5’ maar is veel minder strikt. En dat werkt voor iedereen prima. Alleen doen we absoluut geen concessies aan prestaties. Wij vinden de resultaten die het personeel bereikt stukken belangrijker dan de uren die zij op kantoor aanwezig zijn.''

,,Opvallend: de mensen die bij ons ver komen, zijn vaak de mensen die veel dóén. Ze houden een voorsprong op collega’s die ‘alleen maar’ veel weten. Doordat we ons zo focussen op prestaties, hebben we ook amper last van politieke spelletjes in het werk. Geen tijd voor – en het is ook nog top voor de werksfeer.''

Opvallend: de mensen die bij ons ver komen, zijn vaak de mensen die veel dóén

Jaap Wassink, Vice President en Country Director Coca-Cola