Nieuws Retail

95 procent van de klanten verlaat deze hoedenzaak in Alblasserdam met een hoofddeksel

Hoedenzaak Nelly in Alblasserdam is al 85 jaar 'n begrip, schrijft het AD. De klanten komen van Urk tot Zeeland. ,,We moeten het hebben van de kerk, niet van de kou.''

ILSE VAN DRIEL 6 december 2017

Hoedenspeciaalzaak Nelly 1 ilsevandriel

Hoeveel hoeden ze per jaar verkoopt? Ellen Buitenlaar - de Korte (44) zou het niet weten. ,,En ik wil het niet weten ook, daar zou ik alleen maar zenuwachtig van worden", zegt de Alblasserdamse. Haar hoedenzaak, die ze overnam van haar oma en moeder, viert dit jaar haar 85ste verjaardag. De winkel is na al die jaren nog steeds succesvol.

Waar ze de ene na de andere hoedenzaak met de jaren uit het straatbeeld zag verdwijnen, bleef Nelly altijd bestaan.

Wat in 1932 begon met Aplonia 'Plo' Houweling-Boon, werd overgedragen aan dochter Nelly en sinds 2005 is Ellen het gezicht van de zaak. Een hoedenzaak in het degelijke Alblasserdam. Op de planken ligt een modieuze collectie. Weinig mensen verwachten dat, weet de eigenaresse. ,,Mensen denken al snel dat het iets stoffigs is, iets stijfs."

Toevallig

Van impulsaankopen of mensen die toevallig langslopen, moet ze het dan ook niet hebben. Mensen komen al jaren gericht naar de zaak. En 95 procent van de klanten loopt naar buiten met een hoofddeksel, durft ze stellig te beweren.

Dat zit hem deels in de flinke collectie - 'ik denk dat we hier wel duizend hoofddeksels hebben liggen' - maar vooral in de kennis van het personeel en het enthousiasme waarmee ze de hoeden, mutsen en petten aan de man brengen. Zelfs de mensen die het hardst roepen geen 'hoedenhoofd' te hebben, weet Ellen te voorzien van een passend exemplaar.

,,Klanten komen hier binnen met een nieuw pakje voor kerst, of we daar een passende hoed bij hebben. Hele outfits nemen ze mee, ze kleden zich hier om. Prachtig toch?" Het kan binnen vijf minuten gebeurd zijn, maar het personeel trekt er ook gerust een uur voor uit om de juiste hoed te vinden.

Generaties

Mensen die in hun kindertijd al over de vloer kwamen bij Plo en Nelly, nemen nu hun eigen kleinkinderen mee. Hele generaties komen er al jaren. Klanten van haar moeder, die nog weten dat Ellen als baby in de box lag, achter in de zaak. Inmiddels is die kamer omgebouwd tot extra winkelruimte en liggen er honderden petten voor mannen opgestapeld.

De onderneemster zegt naar alle eerlijkheid nog nooit te hebben geteld hoeveel hoofddeksels er over de toonbank gaan.

Geen keiharde targets voor de Alblasserdamse winkelierster en haar team. ,,Tuurlijk, ik vind het ook leuker als ik een hoed van 150 euro verkoop in plaats van eentje van 100 euro, maar daar gaat het me echt niet om."

Over de toekomst en opvolging hoeft ze zich weinig zorgen te maken, zo lijkt het. Haar 9-jarige dochter Marjolein heeft nu al haar zinnen gezet op de hoedenzaak. ,,Maar ik weet ook, als mensen stoppen met op zondag een hoed te dragen, kunnen wij de maandag daarop sluiten."

Als mensen stoppen met op zondag een hoed te dragen, kunnen wij de maandag daarop sluiten

Ellen Buitenlaar - de Korte, Hoedenspeciaalzaak Nelly