Nieuws Retail
Hoogleraar Corine Noordhoff: 'Datagedreven werken onvermijdelijk voor moderne winkelier'
Snel, flexibel en vooral datagedreven. Volgens Corine Noordhoff dé eigenschappen die je als winkelier nodig hebt om te overleven. Noordhoff gaat haar kennis over retail en marketing overdragen aan tweehonderd studenten. Per 1 maart start ze als bijzonder hoogleraar Retail & Marketing aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Corine Noordhoff gaat per 1 maart 2021 aan de slag als bijzonder hoogleraar Retail&Marketing aan de Rijksuniversiteit Groningen. Foto: RUG
Door corona ziet Noordhoff de retailers in de dop voorlopig alleen via een beeldscherm. Haar benoeming is voor vijf jaar en wordt mogelijk gemaakt door de Stichting Anton Dreesmann. Ze combineert de aanstelling met haar functie bij A.S. Watson, moederbedrijf van onder meer Kruidvat en Ici Paris XL. Voordat ze het bedrijfsleven instapte, gaf ze les aan de VU in Amsterdam. ,,Bij Watson hou ik me bezig met datascience. We voeden alle commerciële keuzes van het bedrijf met data. Wij geven bijvoorbeeld aan wanneer het de beste tijd is om bepaalde artikelen te promoten, maar ook wat de omzetverwachting is.", zegt ze in het AD.
Digitalisering speelt snelgroeiende rol
Die data zijn volgens de aankomend hoogleraar essentieel om een gezonde onderneming te kunnen runnen. ,,Retail is niet langer alleen commercieel instinct, je hebt ook data nodig die precies aangeven wat en hoeveel je verkoopt, maar ook wat trendgevoelig is. Daarnaast speelt digitalisering een snelgroeiende rol. Je ziet in deze ongekende tijd dat niet alleen grote, maar ook kleinere ondernemers het initiatief nemen om met collega's een online platform te openen om toch de klant te bereiken. Ik woon zelf in Zeist en hier hebben winkeliers het initiatief De Lokalist opgezet. Op dit platform kun je in één keer alles bestellen bij verschillende winkels en het wordt een dag later thuis bezorgd."
"Ondernemers hebben veel veerkracht en door een kruisbestuiving met online gaan velen het redden, let maar op"
Ook grotere retailers ontwikkelen in rap tempo allerlei initiatieven om omzet te maken. ,,Kijk naar parfumerieketen Ici Paris XL, dat ook onder Watson valt. Deze winkels zijn sinds december gesloten, maar je kunt als klant wel beeldbellen. Een medewerker loopt vervolgens in de zaak naar het product, bijvoorbeeld oogschaduw, wat je nodig hebt en laat het uitgebreid zien en probeert het waar mogelijk ook uit bij zichzelf. Het zijn niet alleen manieren om te overleven, het is tegelijkertijd innoveren.’’
Lees ook: Cor Molenaar pleit voor noodfonds en solidariteitsheffing retail, horeca en zzp
Winkelstraten blijven geen spookstraten
Corine Noordhoff denkt niet dat winkelstraten straks spookstraten blijven. ,,Ondernemers hebben veel veerkracht en door een kruisbestuiving met online gaan velen het redden, let maar op.’’ Door het delen van haar eigen praktijkervaring hoopt ze dat veel studenten aan de slag gaan als retailer. ,,Er zijn weinig sectoren die zo in beweging zijn als retail. Veranderend consumentengedrag, nieuwe kanalen, steeds meer data. Never a dull moment. Met deze benoeming kan ik mijn passie voor wetenschap en retail met elkaar combineren.’’