Nieuws Retail
Van hotelmedewerker naar eigen kledingwinkel: een '9,8' dankzij carrièreswitch Britt (29)
Ondernemer Britt Heesink (29) durfde het aan: ze koos voor een carrièreswitch en startte een eigen kledingzaak. Met Maiflair heeft ze amper zeven maanden na de opening een mode-award te pakken. En er zit meer in het vat: de twintiger droomt van een tweede vestiging en heeft online flink wat plannen.

Britt Heesink in haar winkel. Foto: Robin Hilberink
Britt Heesink gooide vorig jaar het roer om. Ze stopte met haar baan als hotelmedewerker en opende haar eigen kledingzaak in Denekamp. Een gewaagde stap, maar zeker de juiste, wist de Hengelose al snel.
Het ondernemen in de mode geeft haar energie. Bovenal omdat ze vrouwen wil laten stralen: zij zien volgens Britt vaak niet hoe mooi ze werkelijk zijn, aldus de twintiger in het AD.
''In mijn winkel kunnen drie generaties shoppen. Jonge meiden kunnen er met hun moeder én oma terecht. Een oma trekt natuurlijk geen croptopje aan''
Mooie titel Maiflair met de landelijke verkiezing Modewinkel Awards
De business gaat goed. Zo goed dat Britt een mooie titel binnenhaalde met de landelijke verkiezing Modewinkel Awards. Maiflair is de provinciale winnaar als het gaat om klantwaardering. Van de zeventien genomineerde winkels in Overijssel ontving Britt het hoogste rapportcijfer, namelijk een 9,78.
„Een mooier compliment kunnen klanten mij niet geven”, zegt de jonge ondernemer aan de telefoon. Vorige week woensdag nam Britt haar award in ontvangst tijdens het feest in Utrecht. Met de gelegenheid wil Modewinkel Awards de waarde van modewinkels benadrukken en winkeliers een podium bieden.
Lees ook: Pauline (17) heeft al een webshop en fysieke kledingwinkel: 'Het is keihard werken'
Wekelijks kleding inkopen
Veel tijd om stil te staan bij de award heeft Britt niet. Deze maandagochtend is ze alweer met haar vader onderweg naar Amsterdam voor het inkopen van kleding. Een wekelijkse klus, zodat de collectie in haar winkel continue vernieuwt. Naar welke items ze vandaag ‘op jacht’ gaat? „Jurken, veel jurken. En andere kleding voor het warme weer. De zomerkleding is hard gegaan.”
Britt koopt een collectie in voor een brede doelgroep. Dat zou naast de ‘persoonlijke aandacht voor elke klant’ zomaar een verklaring kunnen zijn voor haar hoge waarderingscijfer, schat ze in. „In mijn winkel kunnen drie generaties shoppen. Jonge meiden kunnen er met hun moeder én oma terecht. Een oma trekt natuurlijk geen croptopje aan, haha. Maar we hebben ook allerlei leuke blouses.”
Ambitieus met Maiflair
Britt heeft ambitieuze plannen met haar onderneming. Stiekem droomt ze van een tweede vestiging. Maar dat is iets voor de toekomst. Voor nu richt ze zich op het verbeteren van de Maiflair-webshop. „De winkel loopt goed, alleen red ik het al niet meer. Ik heb een meisje aangenomen die een dag in de week helpt. Ik hoop het team nog verder uit te breiden. Dan is er meer ruimte om de site te ontwikkelen.”
Eigenaar Britt Heesink (rechts) en medewerker Famke Ribberink namen samen de award in ontvangst. Foto: Maiflair
Lees ook: Sevan (26) en Nienke (25) waren al liefdespartners en zijn nu ook zakelijk partners