Nieuws Retail

Hudson's Bay Nederland: uitstel van betaling

Hudson's Bay Nederland heeft uitstel van betaling aangevraagd. Dat maakte de winkelketen vanavond bekend.

AD 28 november 2019

Hudsons bay beurs

De onderneming kan, vanwege een gerechtelijke uitspraak en voortvloeiende dwangsommen, zijn crediteuren naar eigen zeggen niet langer ‘gelijkelijk behandelen’, wordt gemeld door het AD. In overleg met de bewindvoerder wordt gekeken of de winkels, zoals eerder aangekondigd, tot het einde van het jaar kunnen openblijven.

De Catalyst Capital Group heeft, zo werd gisteren bekend, een rivaliserend overnamebod uitgebracht op de Canadese warenhuisketen Hudson’s Bay (HBC). De investeerder heeft 2 miljard Canadese dollar, omgerekend bijna 1,4 miljard euro, over voor het retailconcern dat uit Nederland vertrekt.

Misleiding

Catalyst is al een van de grotere aandeelhouders van HBC, met een belang van 17,5 procent. Nu wil het 11 Canadese dollar in contanten per aandeel betalen voor het resterende belang. Een groep aandeelhouders onder leiding van HBC-voorzitter Richard Baker bracht recent al een bod van 10,30 Canadese dollar per aandeel uit op HBC.

Richard Baker gelooft nog steeds in zijn eigen plannen. Het bod van Catalyst zou niet uitvoerbaar zijn omdat de financiering volgens Baker niet volledig rond is. Hij beschuldigde de investeerder er woensdag van dat die de aandeelhouders zou misleiden.

V&D

De Canadese warenhuisketen Hudson's Bay Company (HBC) maakte half september voor het einde van het jaar uit Nederland te vertrekken. Hudson's Bay heeft vijftien winkels in Nederland en circa 1400 mensen in dienst. Het destijds afgesloten sociaal plan voor het personeel blijft onveranderd van kracht.

Het van oorsprong Canadese Hudson’s Bay dacht even de plek van het failliete V&D in het Nederlandse winkellandschap te kunnen overnemen, maar dat is mislukt. Na het omvallen van V&D werden in de zomer van 2017 de eerste filialen geopend.

De warenhuisketen had aanvankelijk het plan om twintig winkels te openen, maar toen de geluiden over lage bezoekersaantallen en rode cijfers al flink de ronde deden, werd dat aantal teruggeschroefd en verkondigde het bedrijf zich te willen ‘concentreren op de vijftien steden’.