Nieuws Retail

Hudson's Bay vertrekt dit jaar al uit Nederland

Warenhuisketen Hudson's Bay vertrekt voor het einde van het jaar uit Nederland. Al eerder gingen er geruchten rond dat de verliesleidende warenhuisketen zou vertrekken uit Nederland; geruchten waarop Hudson's Bay nog niet reageerde.

REDACTIE/ANP 19 september 2019

Hudsons bay thijs dorreboom

De filialen, webshop en het hoofdkantoor worden "op of voor 31 december gesloten", aldus een verklaring. Het bedrijf heeft de afgelopen tijd "intensief samengewerkt met de ondernemingsraad en de bonden over een sociaal plan". Daarover is overeenstemming bereikt.

Winkels donderdag gesloten

Donderdag waren de filialen van Hudson's Bay gesloten. Op de deur van winkels in onder meer Amsterdam en Haarlem hing een brief met de tekst: Wegens een technische storing is onze winkel vandaag, 19 september, gesloten. Ook online was de winkelketen donderdag gesloten, de website van het Canadese bedrijf is op het moment van schrijven onbereikbaar.

Hudson's Bay heeft vijftien winkels in Nederland, er werken circa 1400 medewerkers. In augustus meldde het FD op basis van interne documenten dat de Canadese warenhuisketen uit Nederland zou vertrekken. De winkel moest een opvolger van V&D worden, maar geeft er na twee jaar vanwege grote verliezen toch de brui aan.

Start Hudson's Bay

Het gaat met Hudson’s Bay in Nederland al langere tijd niet zoals de eigenaren in eerste instantie hoopten. Vrij kort na de opening van de eerste vestiging van Hudson’s Bay in Amsterdam doken al berichten op dat de winkelketen niet aansloeg bij het Nederlandse publiek. Eind vorig jaar werd besloten de strategie aan te passen, en meer goedkope producten in de schappen te leggen. Dit omdat er te weinig klanten kwamen. Die wijziging leek niet aan te slaan bij het Nederlands winkelpubliek.

Volgens retail- en merkendeskundige Paul Moers was Hudson's Bay gedoemd om te mislukken. ,,Het heeft nooit geen moeite genomen om het merk in Nederland neer te zetten. Dat is een enorme misser geweest,” zegt hij in het AD.

Winkelpanden

Retailexpert Hans van Tellingen over de binnenkort leegstaande winkelpanden: ,,Hudson's Bay heeft, gemiddeld gezien, met de meeste verhuurders contracten voor twintig jaar afgesloten, met een huurgarantie voor, ook financieel, tien jaar. Daar zit de warenhuisketen aan vast. Wat ik zeker niet uitsluit dat er intussen met verhuurders is overlegd en oplossingen zijn besproken, als een gezamenlijke zoektocht naar nieuwe huurders. Of anders het afkopen van de huurgarantie, dus in plaats van tien jaar nog een paar jaar betalen. Dan zou het voor gegadigden aantrekkelijker kunnen worden door de winkelpanden op te knappen of naar believen in te richten, of een huurvrije periode mee te nemen. Het gaat bij Hudson's Bay om vijftien panden en tien eigenaren, dus de afspraken zullen per eigenaar verschillen."

Coolblue

,,Ik verwacht dat de winkelpanden relatief makkelijk verhuurd gaan worden", stelt Van Tellingen. ,,Het zijn immers de beste plekken van Nederland. En ik weet zeker dat er kandidaten zijn die er een warenhuisformule willen starten. Het zou voor een formule van Inditex, denk dan aan Zara en Bershka, ook interessant kunnen zijn, maar ik sluit ook interesse van opkomende Japanse winkelketens als Muji en Uniqlo niet uit. En wat te denken van een Coolblue, met meer vierkante meters is daar een hippe elektronicazaak van te maken. Een veel betere winkel dan de Mediamarkt."

Als reactie op de suggestie van Van Tellingen stelt een woordvoerder van Coolblue: ,,Wij willen meer nieuwe fysieke winkels openen in Nederland en België. Eén daarvan openen we binnenkort in Arnhem. De zoektocht naar geschikte locaties voor nieuwe Coolblue-winkels is verder nog in volle gang. Een uitspraak over de komst van een nieuwe fysieke winkel in Nederland en België naast de winkel in Arnhem kunnen we op dit moment dan ook niet doen."

Bol.com

In eerdere publicaties werd door Van Tellingen ook Bol.com genoemd ('maak daar een nieuwe V&D van') als mogelijke kandidaat voor panden van Hudson's Bay. Volgens een woordvoerder zijn 'fysieke winkels niet aan de orde'. ,,Wij geloven in het samenspel met Albert Heijn als afhaalpunt van onze artikelen. Met Bol.com hebben we een aanbod van zo'n 21 miljoen artikelen, we investeren dan liever in het blijvend verbeteren van onze online etalage."

Volgens Van Tellingen zijn er 'partijen in Nederland met veel financiële back-up die serieus de optie open houden om een warenhuis in het middensegment te openen.' To be continued, aldus de retailexpert, die tevens directeur is bij Strabo, specialist in vastgoedinformatie.

Retailexpert Cor Molenaar is minder optimistisch over de toekomst van de Hudson's Bay-panden. ,,Het zijn enorme panden, dat is een wezenlijk probleem. En ook niet de beste locaties in Amsterdam en Rotterdam.’’ Molenaar verwijst ook naar berichten uit het FD, over de moeilijkheden op de markt van het winkelvastgoed. Ook zou de concurrentie van online verkoop het volgens hem moeilijk maken om een nieuwe eigenaar voor het pand te krijgen.

Transparantie

Molenaar vindt in ieder geval dat het warenhuis veel transparanter had mogen zijn over het vertrek uit Nederland. ,,Het is bepaald geen toonbeeld van juistheid om te blijven ontkennen, terwijl het nieuws allang in de media was. Daarmee geef je het personeel toch hoop.’’ Volgens Molenaar heeft Hudson’s Bay van de tijd gebruik gemaakt om een deal te proberen sluiten voor de panden.

Volgens hem zijn er nu eigenlijk twee mogelijkheden. Ofwel Hudson’s Bay heeft een deal gesloten en een andere partij neemt de panden van de warenhuisketen over, ofwel de huur wordt aangehouden terwijl de winkels dichtgaan. Molenaar: ,,Dit laatste zou heel slecht zijn voor het straatbeeld.'' In die situatie zouden er immers een soort spookwinkels ontstaan op de locaties.