Nieuws Retail
Jumbo slaat handen ineen met flitsbezorger Gorillas
Jumbo gaat in Nederland en Vlaanderen samenwerken met flitsbezorger Gorillas. De supermarktketen gaat een groot deel van haar assortiment aan de startup leveren waaronder huismerkproducten en producten van La Place.

Een flitsbezorger van boodschappenbezorgdienst Gorillas in Amsterdam. Foto: ANP
Klanten in de elf Nederlandse en twee Belgische steden waar Gorillas actief is kunnen die producten via de Gorillas-app bestellen en binnen tien minuten thuis laten bezorgen door een fietskoerier van het bedrijf.
Klanten van Jumbo in steden krijgen daarnaast de mogelijkheid om direct bij Jumbo bestelde boodschappen door Gorillas te laten bezorgen. Verder willen de bedrijven samen reclame maken en gebruikmaken van elkaars expertise. Mogelijk willen de twee ondernemingen ook samen locaties ontwikkelen.
'Jumbo geeft aan dat de samenwerking, die nog dit kwartaal van start gaat, in eerste instantie een looptijd van enkele jaren heeft'
Gorillas werkt in Verenigd Koninkrijk samen met Tesco, in Frankrijk met Casino
Jumbo geeft aan dat de samenwerking, die nog dit kwartaal van start gaat, in eerste instantie een looptijd van enkele jaren heeft. Financiële details worden niet bekendgemaakt.
Gorillas ging de afgelopen tijd in het buitenland al vergelijkbare samenwerkingen aan. Zo werkt het van oorsprong Duitse bedrijf in het Verenigd Koninkrijk samen met Tesco en in Frankrijk met Casino.
Lees ook: Flitsbezorging: zo speel je als ondernemer in op bezorging in 10 minuten
Omzet Jumbo steeg licht in 2021, cijfers blijven achter bij verwachtingen
De van origine Brabantse supermarktketen bracht maandagochtend ook naar buiten dat de verkopen in 2021 licht zijn gestegen. Jumbo wist zijn marktaandeel te vergroten en verkocht ook meer boodschappen via internet. Evengoed bleef het omzetcijfer wat achter bij de verwachtingen die Jumbo eerder had uitgesproken.
Het bedrijf boekte in 2021 een omzet van 9,9 miljard euro, terwijl Jumbo een omzet van minstens 10 miljard euro verwachtte. De opbrengsten stegen met 2 procent ten opzichte van 2020. Dat jaar telde wel een extra omzetweek. Als daarvoor wordt gecorrigeerd was sprake van een groei van zo'n 4 procent. Het afgelopen jaar opende Jumbo achttien nieuwe vestigingen, waarvan negen in België.
Lees ook: 5 trends binnen de wereld van digitale platformen voor 2022