Nieuws Retail
Jumbo-topman noemt online boodschappen fors verlieslatend businessmodel
Financieel topman Ton van Veen van Jumbo noemt online boodschappen een fors verlieslatend businessmodel. Reden voor de grootgrutter om sterk in te zetten op een omnichannelbenadering.

Dat zegt de CFO in een interview met de Belgische editie van CFO Magazine. ,,Bij het traditioneel boodschappen doen in een fysieke winkel is het de klant die het duurste deel van de logistieke keten voor zijn rekening neemt hij komt naar de winkel, verzamelt zijn eigen producten, betaalt onmiddellijk en zorgt zelf voor het transport naar huis. Door precies dezelfde zaken online aan te bieden, integreren we deze laatste fase van het traject terug in onze keten. Zonder dat daar een financiële compensatie tegenover staat’, aldus Van Veen in het blad.
Lees ook: Hoe Jumbo-broers Leussink dankzij pa vliegen naar 90 miljoen omzet
Van Veen maakt een verwijzing naar de kruidenier die tientallen jaren geleden soortgelijke service bood. ,,Alleen lagen de prijzen toen veel hoger. Met de komst van zelfbedieningswinkels werd deze fase van de keten door de klant overgenomen, maar met online verkoop gebeurt vandaag weer het omgekeerde. Een consument wil hier alleen niet meer voor betalen, meer nog: men verwacht zelfs dat online goedkoper uitvalt. Dit is een fors verlieslatend businessmodel, iedereen weet dat."
Lees ook: Overzicht openingstijden supermarkten Pinksteren 2019
Reden genoeg voor Jumbo om vol in te zetten op de omnichannelbenadering, waarbij online en offline elkaar versterken. ,,De klant wil boodschappen doen zoals hij dat wil, punt. Dat moet het uitgangspunt zijn. Tijdens de week is dat met smartphone, tablet of computer, terwijl hij tijdens het weekend mogelijk geïnspireerd wil worden in een fysieke winkel. Het aanbod moet hieraan tegemoet komen.”
Van Veen ziet het als zijn grote uitdaging om het winkelen van morgen ook op financieel vak te laten kloppen.