Nieuws Retail

Kringloopwinkel steeds hipper dankzij TikTokkers en influencers

De kringloopwinkel is hipper dan ooit. Het is allang niet meer de mens met de kleine portemonnee die een bezoekje brengt aan tweedehandszaken. Student, jong, oud, júist vermogend: het imago van de kringloop is in de afgelopen jaren compleet veranderd.

Emma Thies (AD) 22 juli 2022

Kringloopwinkel jonge klant

Jildou (19): ,,Ik kom hier vooral voor boeken en kleding. Een vriendin van me vindt mijn kringloopvondsten altijd leuk, dus nu zoek ik een leuk cadeautje voor haar.’’ Foto: Marnix Schmidt

Het mag dan buiten een warme dag zijn, het weerhoudt studente Karmijn Eickhof (19) er niet van om op haar gemakje door de schappen van kringloopwinkel De Waarde in Utrecht te struinen. Net verhuisd, dus ze zoekt naar leuke ‘prulletjes’ voor in haar nieuwe kamer.

Ze komt er graag, in de kringloopwinkel. ,,Je vindt er unieke spullen, maar het is ook duurzaam. Dat vind ik belangrijk, ik word ongelukkig van een fabriek in China. Op deze manier draag je toch een soort steentje bij”, zegt de studente tegen het AD.

Lees ook: Hoe de textielindustrie in ons land kan terugkeren: Amsterdamse fabriek maakt kleding uit afgedankte vodden

Geen schaamte meer voor kopen in kringloopwinkel

Zelf gaat ze al van ‘jongs af aan’ naar de kringloop, zegt Karmijn. ,,Je ziet wel dat het publiek is veranderd. Tweedehands is hip onder jongeren, dat merk je ook op sociale media. Ik kan me wel eens schuldig voelen. Haal ik dingen weg die andere mensen, met minder geld, écht nodig hebben? Anderzijds: de hele winkel staat hier vol, en het is juist een plek voor iedereen.’’

Voor een student is het leven immers duur zat, weet ook Jildou (19). ,,Ik kom hier vooral voor boeken en kleding. Een vriendin van me vindt mijn kringloopvondsten altijd leuk, dus nu zoek ik een leuk cadeautje voor haar.’’

Bezoekster Carmen van Elteren (59) noemt zichzelf een ‘echte kringloper’. ,,Wij komen hier elke week, brengen ook heel veel spullen langs. Eigenlijk koop ik bijna nooit écht iets, maar snuffel ik vooral”, zegt ze. ,,Een gemengd publiek hier, hoor. Bij ons in IJsselstein zijn het echt de mensen met een kleine beurs. Hier niet, je ziet ook veel studenten en hoort veel Engels. Expats, denk ik. Nee, er is geen schaamte meer bij.’’

''Er zijn zat Instagram-influencers en TikTokkers die hun vintage vondsten showen. De kijk op tweedehandsspullen is veranderd, bij jonge generaties''

Roel Beumer, Branchevereniging Kringloopbedrijven Nederland (BKN)

Van arme studenten tot rijke stinkerds

Laat dát nou iets zijn wat in de afgelopen jaren flink is veranderd, zegt Esmee Kol (40), die al vijf jaar bij De Waarde werkt. ,,Je schaamt je niet meer voor ‘naar de kringloop moeten’. Het is een ontmoetingsplaats geworden, een leuk uitje. De één vindt recyclen belangrijk, de ander zoekt graag naar pareltjes. En voor sommige mensen is en blijft het gewoon een moetje omdat ze weinig geld hebben.’’

Het publiek is - sinds een jaar of twee, drie - veranderd, ziet Kol. ,,Iedereen komt hier. Arm en rijk, jong en oud. Vaste klanten. Erg veel studenten. En zelfs rijke stinkerds”, grinnikt ze. ,,Die gebruiken de Google Lens-app op hun telefoon en scannen dan een stoel of een bord. Zo kunnen ze zien wat ze precies voor zich hebben. Blijken ze ineens een designstoel te hebben gevonden, terwijl wij dat niet eens gezien hadden.’’ Hermien Rientjes, bedrijfsleider bij Kringloopcentrum De ARM, ziet het ook: groepen uit ‘alle lagen van de bevolking’ komen langs. ,,Tweedehands wordt echt steeds meer gewaardeerd.’’

Carmen van Elteren (59) noemt zichzelf een ‘echte kringloper’. Foto: Marnix Schmidt

Tweedehands is hip, maar kwaliteit daalt

Volgens Roel Beumer van de Branchevereniging Kringloopbedrijven Nederland (BKN) is het imago van de kringloopwinkel in de afgelopen jaren stevig veranderd. Mede door social media, weet hij. ,,Er zijn zat Instagram-influencers en TikTokkers die hun vintage vondsten showen. De kijk op tweedehandsspullen is veranderd, bij jonge generaties.”

Dat tweedehands ‘hip’ is geworden, heeft ook een keerzijde. Mensen proberen hun spullen eerst zelf te verkopen op Marktplaats voordat ze het naar de kringloop brengen, zegt Frank Lennaerts van Emmaus Domstad. ,,Steeds meer mensen die iets van kwaliteit hebben liggen, willen dat eerst zélf verkopen. We krijgen steeds minder kwaliteitsgoederen aangeboden. Het aantal spullen waar we niet zoveel aan hebben wordt steeds groter’’.

Dat beaamt ook Kol, van de Waarde. Dat klopt, zegt Kol. ,,Mensen brengen spullen niet zomaar meer naar ons toe, ze proberen het eerst zelf te verkopen. Dus helaas, ja: we krijgen ook een hoop rotzooi aangeboden.’’

Lees ook: Online marktplaats refurbed groeit en breidt uit naar Nederland

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws