Nieuws Retail
Leegstand in luxe megawinkelcentrum Mall of the Netherlands: wat is er mis?
Verbazing op social media over leegstand in het luxe Westfield Mall of the Netherlands. Eerder was er al ophef over huurders die vertrokken. De Mall zelf bezweert dat er weinig aan de hand is. Ook ondernemers maken zich niet direct zorgen. 'Natuurlijk is leegstand geen gezicht, maar je ziet wel beweging. Dat is ook het nieuwe retail. Het juiste concept op de juiste plek.'

Winkelcentrum Westfield Mall of the Netherlands. Foto: Frank Jansen
Nu het bijna elke dag mooi weer is, blijft het relatief rustig in de luxe Mall. Vooral ‘s morgens zijn er maar weinig bezoekers die komen shoppen. Maar zodra het weer omslaat, vertellen de ondernemers, wordt het weer bomvol. Want ondanks het feit dat het nieuwe er nu wel van af is, kan het winkelcentrum in Leidschendam nog steeds rekenen op veel belangstelling uit alle delen van het land.
Maar een half jaar later blijken er nog steeds meerdere units leeg te staan. Omdat het winkelcentrum erg groot is, valt het echter minder snel op. De lege panden zijn bovendien bedekt met mooie kleurrijke posters, waardoor bezoekers het niet meteen zien. Hoewel mensen op sociale media het over elf tot veertien lege panden hebben, blijken het er maar zeven te zijn. Op één daarvan staat groot dat daar binnenkort een vestiging van Shoeby opent. Wat er in de andere panden komt, is onbekend.
"Wij werken keihard om het voor iedereen zo goed mogelijk te maken. Daarbij kijken we ook altijd naar de goede mix. Daar doen we ook onderzoek naar. We zitten daar heel erg bovenop"
Aflopende contracten van ondernemers
Maar volgens een woordvoerder van de Mall is er voor alle lege panden alweer een nieuwe gebruiker gevonden. De interesse voor het winkelcentrum is nog steeds groot, vertelt zij in het AD. Onlangs hebben er ook al meerdere nieuwe winkels hun deuren geopend, zoals Sacha. Ook Samsung opent een vestiging in het winkelcentrum. Dat er zoveel wisselingen zijn, heeft volgens de Mall alles te maken met aflopende contracten van ondernemers én het concept van het winkelcentrum, dat er alles aan gelegen is om het aantrekkelijk te houden voor het publiek.
En dat betekent soms ook dat niet succesvolle concepten verdwijnen en plaats maken voor andere ondernemingen. ,,Wij werken keihard om het voor iedereen zo goed mogelijk te maken. Daarbij kijken we ook altijd naar de goede mix. Daar doen we ook onderzoek naar. We zitten daar heel erg bovenop’’, verzekert zij. En dat betekent soms ook dat niet succesvolle concepten verdwijnen en plaats maken voor andere ondernemingen. ,,Wij werken keihard om het voor iedereen zo goed mogelijk te maken. Daarbij kijken we ook altijd naar de goede mix. Daar doen we ook onderzoek naar. We zitten daar heel erg bovenop’’, verzekert zij.
Lees ook: Voor het eerst meer webshops dan fysieke winkels in Nederland
Succesvol door uniek concept
De bekende Haagse ontwerper Omar Munie, die van begin af aan in de Mall zit, overwoog eerder dit jaar ook om het winkelcentrum te verlaten nadat zijn contract verliep. ,,Ik had maar voor twee jaar getekend omdat ik altijd voorzichtig ben in alles wat ik doe. Maar hier ben ik mega succesvol door mijn unieke concept (door hem ontworpen streetwear, red.) én door het grote aantal bezoekers van de Mall. Maar helaas was mijn plek al verhuurd en een goed alternatief was er niet.”
,,De huurverhoging was voor mij niet het ergste, maar de locatie. Onze klanten kwamen echt naar onze winkel en begonnen op sociale media en via de mail hun teleurstelling te uiten dat we weg zouden gaan.’’ Reden voor Munie om alsnog te blijven toen er wel een goed aanbod kwam. Hij heeft nu zelfs een groter pand genomen.
De bekende Haagse ontwerper Omar Munie in zijn winkel in The Mall. Foto: AD
,,De prijzen zijn wel aan de hoge kant, maar met het juiste concept kunnen de omzetten ook hoog zijn. Ik denk wel dat het belangrijk blijft dat de Mall ruimte creëert om te blijven praten met de ondernemers. We zitten allemaal in een transitie op het gebied van retail. De Mall investeert flink in deze transitie, maar de ondernemers moeten dit ook kunnen bijhouden en dat is soms nog lastig. En daar moet je ze wel een hand toereiken.’’
Lees ook: Flinke huurverhoging: ondernemers vertrekken uit Westfield Mall of the Netherlands
‘Dit is het nieuwe retail’
Wat de huidige leegstand betreft maakt Munie zich geen zorgen. ,,Natuurlijk is leegstand geen gezicht, maar je ziet wel beweging. Dat is ook het nieuwe retail. Het juiste concept op de juiste plek. Het vullen om het vullen, daar heeft niemand hier wat aan. Maar koester wel de ondernemers die je hebt.’’
Het aantal bezoekers dat naar de Mall komt is ook nog steeds groot, vertelt manager Christina Sewdajal van Coffee Company. ,,Het is heel erg weersafhankelijk. Met mooi weer gaan mensen liever naar het strand, dat is logisch. Maar bij slecht weer is het hier bomvol. In het najaar halen we dat verlies weer dubbel en dwars terug.’’ Ook in de schoolvakanties is er meer publiek in de Mall, weet zij uit ervaring. ,,De Mall zorgt er ook voor dat het populair blijft’’, is zij overtuigd. ,,Als er een winkel vertrekt, komt daar snel weer iets voor terug waar publiek op afkomt.’’
De Nootzaak van Genieten, dé speciaalzaak voor noten en zuidvruchten, vertrekt eind juni wel uit de Mall. Maar niet vanwege de huurverhoging of ontevredenheid, benadrukt eigenaresse Alexandra Loopstra. ,,Ons contract verloopt en wij hebben ook nog een ander winkeltje in Voorburg. We worden ook een jaartje ouder, dus we willen gewoon wat meer vrije tijd. Dat is de hoofdreden’’, legt ze uit.
Lees ook: Jan Meerman (INretail): ‘15 procent huurverhoging? Hoe durf je het te vragen’
Plek in The Mall als pop-upwinkel
Ook autodealer Wittebrug (Volkswagen, Audi, Seat en Skoda) vertrok uit de Mall. Maar ook hier speelde de huurverhoging geen enkele rol, vertelt woordvoerder Jack Hogendoorn. ,,Voor ons was het een tijdelijke pop-upwinkel. We zouden daar een jaar staan en het contract liep ten einde. Het was dus volgens planning.’’
Het verblijf in de Mall was voor Wittebrug een groot succes, benadrukt hij. ,,Het ging ons niet om de verkopen, maar voor ons ging het om de naamsbekendheid.’’ En dat is gelukt.