Blog Retail

Margecalculator helpt mode-ondernemers bij keuzes in korting

Je marge vasthouden in dit corona-tijdperk, maar hoe, wel of geen korting geven in deze bizarre crisis, waarom wel of niet? INretail helpt mode-ondernemers op verantwoorde wijze keuzes te maken met de margecalculator, zo wordt duidelijk in deze gastblog van bedrijfsadviseur Rob Drost.

Rob Drost 22 mei 2020

WE Fashion poppen

In deze tijd is het als mode-ondernemer lastig om je marge op niveau te houden. Je hebt een winkel met een aanzienlijke voorraad en de omzetten zijn nog lang niet op het niveau dat je hierbij gepland hebt. De vraag is of je überhaupt de omzet gaat realiseren om je voorraad tegen een aantrekkelijke marge te verkopen. Hoe ga je dan om met korting verstrekken, want de liquiditeit staat fors onder druk en ondanks alle maatregelen die beschikbaar zijn, is het zeer lastig om aan je verplichtingen te blijven voldoen.

Dan verschijnt er ook nog een artikel in regionale / landelijke dagbladen met allerlei tips voor afdingen in de winkel om klanten nog assertiever te maken om zoveel mogelijk korting te krijgen.

Zorg ervoor dat je voor je (vaste) klanten aantrekkelijk bent en dat ze je toegevoegde waarde zien, zodat korting geen onderdeel van de verkooptransactie wordt.

Slimme verkoopkansen

Hoe lastig het ook is, het is zaak om als ondernemer je hoofd koel te blijven houden. Wat voor verkoopkansen zie je en hoe kun je daar op een slimme manier mee om gaan. Probeer vooral zoveel mogelijk activiteiten te organiseren, bijvoorbeeld ook samen met lokale collega winkeliers, om klanten naar je winkel te halen of online te bedienen. Zorg ervoor dat je voor je (vaste) klanten aantrekkelijk bent en dat ze je toegevoegde waarde zien, zodat korting geen onderdeel van de verkooptransactie wordt.

Korting geven?

Wellicht zul je er niet aan ontkomen om korting te geven. Al is het commercieel aantrekkelijker om te kijken of je iets kunt doen met accessoires of andere leuke combinatie aanbiedingen. Wat is je leverancier bereid om te doen, welke gezamenlijke belangen kun je verenigen in lokale activiteiten met je lokale collega’s?

Margecalculator

Mocht je toch kortingsacties overwegen, probeer van tevoren in te schatten wat het effect op je marge is en dus ook op je rendement. Met behulp van de margecalculator van INretail heb je snel zicht op wat een kortingsactie je kan gaan.

Voorbeeld rekensom

Een ondernemer die een omzet heeft van € 600.000 exclusief btw en nadrukkelijk stuurt op acties en korting veelvuldig als instrument inzet, loopt het risico onnodig rendement mis te lopen. Als je bijvoorbeeld 25% korting geeft over 10% van je omzet, kost je dat bij een calculatiefactor van 2.4 ongeveer 1.3% netto marge. Geef je 25% korting over 20% van je omzet, dan ben je al 2.7% marge kwijt. Op een omzet van € 600.000 is dat al bijna € 10.000 wat je aan netto rendement mist.

Soms kan het noodzakelijk zijn om van voorraad af te komen en heb je acties nodig. Maar voordat je het weet lever je teveel rendement in, dus kies bewust. Kijk vooral naar de artikelen die achter blijven in omzet en waar je het risico loopt voorraad over te houden. Bewuste keuzes maken in acties zorgt voor een hogere marge en een beter rendement.

Voor vragen over de Margecalculator: neem contact op met de bedrijfsadviseurs van INretail.

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.