Nieuws Retail

Michiel Muller: ‘Je moet daadkracht tonen als ondernemer’

Michiel Muller (52) is de man achter onlinesupermarkt Picnic. En achter Tango en Route Mobiel. ‘Onze klanten bepalen het assortiment.’ In de Eregalerij praten prominenten over hun ondernemerschap en dragen ze drie ondernemers aan die zij bewonderen.

Helga Warmels | Fotografie Marco Bakker 22 mei 2017

Michiel Muller 15

,,We hebben net een nieuw distributiecentrum geopend in Utrecht. Daardoor is onze capaciteit verdriedubbeld. Eind dit jaar willen we in tien tot vijftien steden zitten. We zijn nu op veel plaatsen tegelijk bezig een hub van de grond te krijgen, in allerlei fases. We kondigen onze komst altijd een paar weken van tevoren via Facebook aan. De aanmeldingen stromen vanaf dat moment binnen.”

Opleiden

Sommige mensen moeten even geduld hebben. We beginnen met tien autootjes en breiden dan uit in het tempo waarin de auto’s worden geleverd. Behalve voertuigen hebben we runners nodig – zo heten de bezorgers bij ons. Die runners moeten we opleiden voor we ze de weg op sturen.”

,,We willen hard groeien, maar wel met behoud van kwaliteit. Mensen bestellen gemiddeld een keer per week. Je wilt niet dat ze een week moeten overslaan, doordat wij de groei niet kunnen bijbenen.”

Boodschappen

,,Ik onderneem altijd samen met anderen. Picnic heeft vier oprichters. Het idee voor een onlinesupermarkt was van Joris Beckers en Frederik Nieuwenhuys. Zij maakten software voor retailers. Toen ze hun bedrijf verkochten, dachten ze: we hebben voor allerlei markten software geschreven, maar niet voor boodschappen – raar is dat eigenlijk. Maar alle markten die online zijn gegaan – muziek, mode, boeken, reizen – zijn opengebroken, doordat het onlinealternatief even goedkoop was als het product in de winkel, en soms zelfs goedkoper. Maar online boodschappen doen was juist duurder dan in de winkel. En je moest ook nog een paar uur wachten op de bezorger.”

Businessmodel

,,We hebben toen met 30 man twee jaar aan de launch gebouwd en de twee bezwaren – de bezorgkosten en het wachten – opgelost. En wanneer je de bezwaren wegneemt, kun je dus een beweging tot stand brengen.

Toen wij in Amersfoort begonnen, werd daar 1 procent van de boodschappen online gedaan. Binnen een jaar was dat 5 procent. Veel van onze klanten gaan nooit meer naar de supermarkt. Die laten ons gewoon twee keer per week komen met vers als de frequentiebuilder – het is toch gratis.”

Assortiment

,,Onze klanten bepalen het assortiment. Dat is ook een verschil tussen ons en traditionele supermarkten. Wij hebben een begin gemaakt en daarna mochten mensen suggesties aandragen. Mensen hoeven niet per se 20 soorten zeezout. Wij nemen gesuggereerde producten op in het assortiment en kijken dan hoe ze het doen.

Qua businessmodel… Wij hebben veel kosten niet. Wij hebben geen 500 supermarkten met een hoge huur, niet de energiekosten van supermarkten, niet op 500 plekken voorraad en vakkenvullers…”

Gratis bezorging

,, In plaats van al die dingen bieden wij gratis bezorging. Bij die bezorging hanteren wij het busmodel in plaats van het gebruikelijke taximodel, waarbij busjes de hele dag door kriskras door de stad heen rijden. Per dag is er bij ons één bezorgtijdstip, elke dag op een ander moment. Je kiest dus de dag met de tijd die jou uitkomt. Als wij op een dag in een straat drie klanten hebben, rijden wij die straat dus maar één keer in. Dat is veel efficiënter.”

Daadkracht

,,Als je gaat ondernemen, is het belangrijk dat je je nieuwsgierigheid bewaart, dat je een nieuw idee niet direct afserveert. En probeert te begrijpen waarom mensen hun gedrag zouden veranderen. Om ertussen te komen moet je een ongelooflijk goed aanbod hebben. Hoe krijg je je eerste klanten? En je eerste honderd klanten? En hoe krijg je mensen zover dat ze van je dienst gebruik blijven maken?

Je kunt een fantastisch idee hebben, maar vervolgens moet je daadkracht tonen. Dat je in beweging komt, maakt dat je nieuwe dingen ziet. En natuurlijk weet je niet hoe het gaat aflopen. Wil je 100 procent zekerheid? Dan ga je maar een heel klein stapje zetten en kom je zeker niet tot een belangrijke innovatie. Je moet de gok durven nemen.”

Welke drie ondernemers bewondert Michiel Muller?

Coen van Oostrom

,,Omdat hij als Nederlandse projectontwikkelaar duurzaamheid op de kaart heeft gezet en binnen een conservatieve markt een beweging veroorzaakt heeft die zijn bedrijf nu internationaal aanzien geeft."

Tony Hsieh

,,Van Zappos. Stond aan het begin van de onlineschoenenwereld in de Verenigde Staten. Iedereen dacht: slecht idee, niemand gaat online schoenen kopen. Maar hij zette in op een hoge klanttevredenheid en kreeg het toch voor elkaar.”

Bas Bloem en Jan Kremer

,,Een neuroloog en een gynaecoloog die samen MijnZorgNet hadden opgezet met een beveiligd forum waarop patiënten elkaar antwoord gaven op hun vragen. Goedkoop is vaak beter, want intelligenter georganiseerd. Mooi initiatief dat helaas wel is gestopt.”

Wil je 100 procent zekerheid? Dan zet je maar een klein stapje en kom je zeker niet tot een belangrijke innovatie

Michiel Muller, topman van Picnic