Nieuws Retail
Nederland verloor de afgelopen 10 jaar 11 procent van het winkelaanbod
Het aantal winkels in Nederland is de afgelopen tien jaar met 11 procent afgenomen. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek zijn vooral winkelvestigingen verdwenen waar cd's, dvd's, fototoestellen en baby- en kinderkleding worden verkocht; producten die meer en meer online worden aangeschaft. Begin dit jaar telde Nederland bijna 86.000 fysieke winkels. In 2010 waren dat er nog ruim 97.000 duizend.

Winkelstraten - zoals hier in Maastricht - worden steeds leger. (Foto: Shutterstock)
Het aantal tuincentra nam wel toe, net als het het aantal winkels in woninginrichting en zaken waar mobiele telefoons worden verkocht.
De afname van het aantal fysieke winkels valt samen met een verdere groei van online shoppen. Afgelopen jaar kocht 79 procent van de Nederlanders van twaalf jaar of ouder iets via internet. In 2012 was dat nog 64 procent. Het aantal webwinkels verdrievoudigde in de afgelopen jaren.
''In Flevoland is de winkeldichtheid het laagst, met nog geen 4 winkels per duizend inwoners''
Minder non-foodwinkels
Het aantal fysieke non-food winkels nam met bijna 15 procent af in de periode 2010-2019. Vooral het aantal winkels met een assortiment dat door consumenten steeds vaker online wordt gekocht nam af. Platen en cd’s, boeken en kranten, speelgoed, fotografiebenodigdheden, schoenen en sportartikelen worden in toenemende mate online gekocht, het aantal winkels met deze assortimenten namen af. Ook consumentenelektronica, zoals huishoudelijke apparaten of computers, is in steeds minder fysieke winkels te koop. De terugloop onder kledingwinkels is minder hard gegaan, de afname ligt rond het gemiddelde. Wel is het aantal winkels in baby- en kinderkleding gehalveerd.
Meer tuincentra
Niet van alle soorten fysieke winkels daalde het aantal vestigingen. Zo nam het aantal tuincentra toe (terwijl het aantal bloemenzaken afnam) in het afgelopen decennium. Het aantal winkels in woninginrichting nam toe, net als het aantal warenhuizen (winkels met een breed algemeen assortiment). Ook winkels gespecialiseerd in communicatie(apparatuur) zoals mobiel bellen schoten als paddenstoelen uit de grond.
Winkeldichtheid afgenomen
Niet alleen zijn er in 2019 minder winkels dan in 2010, de Nederlandse bevolking is in deze periode met ruim 700.000 personen gegroeid. De winkeldichtheid, het aantal winkels per duizend inwoners, is dan ook afgenomen van 6 in 2010 naar 5 winkels per duizend inwoners in 2019.
De hoogste winkeldichtheid is in Zeeuwsch-Vlaanderen, met bijna zeven winkels per duizend inwoners. In 2010 was dit nog 8. In Flevoland is de winkeldichtheid het laagst, met nog geen 4 winkels per duizend inwoners.
Lees ook: De Winkelstraat: van Tilburgse boodschappenstraat naar winkelstad