Nieuws Retail

Niet-bezorgde onlinebestellingen: kosten 749 miljoen euro

Niet thuis als er een pakketje wordt bezorgd: het gebeurt in een op de tien gevallen. Behalve dat het vervelend is, is het ook een gigantische kostenpost. Maar liefst driekwart miljard verdwijnt zo door het putje.

De Ondernemer | Foto: ANP/Lex van Lieshout 22 juli 2019

UPS pakketbezorger

Dat is de schatting van bedrijfseconoom Walther Ploos van Amstel in samenwerking met Mypo, leverancier van pakketbrievenbussen. Hij vertaalde een Britse studie van retailadviesbureau IMRG naar de Nederlandse situatie. In 2018 deden we met z’n allen 242 miljoen onlineaankopen, waarvan 8 tot 10 procent niet meteen bestelbaar was, ten koste van 749 miljoen euro.

Meeste schade voor de webshops

Wie zal dat betalen? De meeste schade komt voor rekening van de webshops, met 548,5 miljoen per jaar. Daarna volgen de consumenten met 134,3 miljoen euro en de bezorgdiensten met 67,1 miljoen per jaar. Aangezien de onlineretail nog steeds in de lift zit, is de verwachting dat het aantal bezorgingen voor gesloten deur zal groeien.

Ploos van Amstel, lector stadslogistiek aan de Hogeschool van Amsterdam: ,,In Nederland hebben we een thuisbezorgcultuur, terwijl de meeste mensen overdag niet thuis zijn. Daardoor wordt tussen de 8 en 10 procent van de pakketten niet succesvol geleverd bij de eerste poging op de gewenste locatie. Bij de besteller thuis dus, niet bij de buren of een afgiftepunt.''

Reputatieschade en klachtenregen

Daar komt nog bij dat de schade niet alleen in de papieren loopt, ook het milieu lijdt onder de extra CO2-uitstoot. Arjan Griffioen, oprichter van Mypo: ,,En vergeet de reputatieschade niet. Je hoeft maar de naam van een grote bezorgdienst of webshop te googelen en je ziet dat het klachten regent. Bovendien krijgen consumenten steeds vaker te maken met een buurman of buurvrouw die het zat is om als distributiecentrum dienst te doen.’’

We hebben een thuisbezorgcultuur, terwijl de meeste mensen overdag niet thuis zijn

Walther Ploos van Amstel, lector stadslogistiek