Nieuws Retail

Concurrent Intertoys op komst: goed idee of kansloze missie?

Een keten speelgoedwinkels waar kinderen de producten volop kunnen testen en activiteiten de normaalste zaak van de wereld zijn. Zit de consument daar op te wachten kort na het faillissement en herlancering van Intertoys? Als het aan de ondernemers achter Jase & Joy ligt wel. De retaildeskundigen verschillen echter flink van mening.

De Ondernemer 8 oktober 2019

Intertoys Witteveen Blokker speelgoed winkelstraat

Krijgt het vernieuwde Intertoys binnenkort een geduchte concurrent in de vorm van Jase & Joy? (Foto: Remko de Waal/ANP)

Het team achter het ambitieuze plan richt zich in eerste instantie op tien winkels. Jase & Joy is volgens de initiatiefnemers kansrijk omdat de klanten en hun kinderen in de winkel terecht kunnen voor veel meer dan alleen maar speelgoed bekijken en kopen. Interactie moet de sleutel naar nieuw retailsucces worden.

Het idee is ontsproten uit het brein van zeven ondernemers, actief binnen retailservice-organisatie Euretco, die in het verleden werkten voor het veel geplaagde Intertoys, zo meldt NOS. De lijst met Jase & Joy-winkels ziet er als volgt uit:

GemeenteAdres
AmersfoortDe Beurs 38
AmstelveenBinnenhof 5c
BudelNieuwstraat 2
BussumNassaulaan 31
DeurneTorenstraat 5
EindhovenWinkelstraat 4-8
GemertKerkstraat 27
PurmerendWillem Eggertstraat 57
VeldhovenMeent 19


In het succes heeft retaildeskundige Hans van Tellingen, tevens winkelcentrumonderzoeker van Strabo, al het vertrouwen. ,,Het gaat absoluut werken. Als er ook maar één branche is die zich zou moeten richten op het toverwoord, je mag het van mij ook een ‘jeukwoord’ noemen, ‘beleving’, dan is het de speelgoedbranche. Natuurlijk heeft die beleving zin, maar dan moet het wel beleving met betekenis zijn’’, vertelt Van Tellingen. ,,Zomaar wat clowns en ballonnen in een winkelcentrum zetten heeft weinig zin.’’

Genderneutraliteit

Van Tellingen: ,,Speelgoed, de naam zegt het al, moet je in je handen hebben. Daar moet je mee kunnen spelen, experimenteren. Kinderen moeten hun ouders zo’n winkel binnen willen slepen. Zowel jongetjes als meisjes. Bijna geen enkel kind is bezig met zaken als genderneutraliteit. Bied als speelgoedwinkel dus echte jongens- en meisjesthema’s. Bijvoorbeeld Lego voor jongens en poppen voor meisjes. Verschillende afdelingen en maandelijks wisselende thema’s. Dat gaat gewoon werken. Laat die kinderen maar uitproberen. En natuurlijk, het wil niet zeggen dat jongens niet met poppen mogen spelen en meiden niet met Lego. Maar sla niet door met genderneutraliteit.’’

''Bijna geen enkel kind is bezig met zaken als genderneutraliteit. Bied als speelgoedwinkel dus echte jongens- en meisjesthema’s''

Hans van Tellingen, retaildeskundige

Een ander punt waar de retaildeskundige op wijst is de uitstraling van een winkel. ,,De oude Intertoys-winkels en ook die van Bart Smit waren op en aantal uitzonderingen na toch echt dozenschuivers. Alsof je bij de Aldi was. Alle producten bleven in de dozen zitten. Haal het speelgoed uit die dozen. Laat de kinderen er in de winkel mee experimenteren. Als dat gaat gebeuren in die nieuwe winkels, wordt het een succes. Daar ben ik van overtuigd.’’

Moeilijke markt

Retailexpert Cor Molenaar is wat terughoudender wanneer het aankomt op de plannen van de ex-franchisenemers van Intertoys. ,,De speelgoedmarkt blijft een moeilijke markt. Dat ligt deels aan de steeds grotere online verkoop. Onder andere door Bol.com, maar binnenkort ook Amazon. Daarnaast zie je de groeiende populariteit van online games, iets waar de winkels geen rol in hebben.’’

Hoe zit het nu met Intertoys?

Intertoys wisselde in september voor de derde keer in twee jaar tijd van eigenaar. Eind 2017 nam het Britse Alteri de speelgoedketen over van Blokker Holding, begin dit jaar zorgde het Portugese Green Swan voor een doorstart. Sinds vorige maand is het wederom Blokker met ceo Michiel Witteveen (foto) als aandeelhouder die het aandurft.

Ook kijkt Molenaar met belangstelling naar wat de Blokker Holding met aandeelhouder Michiel Witteveen (zie kader) gaat doen met de vernieuwde Intertoys-winkels. ,,Wat wordt de nieuwe propositie? Waarom zou Intertoys geen franchisenemers onder hun dak kunnen hebben? Geef het nieuwe Intertoys de kans om de positie in de markt te kunnen bepalen. Hoe krachtig zal die partij over een jaar zijn? Vergeet niet, Intertoys heeft nog steeds een dijk van een naam en blijft on top of mind bij de Nederlander.’’

,,Daarentegen kan je je afvragen wie de naam ‘Jase & Joy’ gaat onthouden en waar het over een jaar staat met de naamsbekendheid. Daar slaan de initiatiefnemers de plank al mis. Ze moeten dat enorm compenseren met de lokale aanwezigheid en een totaal onderscheidend aanbod binnen de gegeven marktomstandigheden. Dat wordt erg lastig. Ik heb er zelf geen enkele fiducie in.’’

Samenwerking

Maar het argument dat kinderen kunnen testen en spelen in de nieuwe winkels? Molenaar: ,,Dat is allemaal mooi. Maar de mensen gaan na dat spelen naar huis toe en kopen het speelgoed online. Ik raad de mensen achter Jase & Joy aan om eerst af te wachten wat het vernieuwde Intertoys gaat doen. Ga op zijn minst een gesprek aan met Blokker Holding. Mocht Witteveen doorpakken met Intertoys, dan heeft de nieuwe keten een zeer lastige fysieke concurrent naast de online aanbieders. In de huidige fysieke markt kan je beter samenwerken dan elkaar tegenwerken, want de spoeling wordt steeds dunner.’’

''In de huidige fysieke markt kan je beter samenwerken dan elkaar tegenwerken, want de spoeling wordt steeds dunner''

Cor Molenaar, retaildeskundige