Nieuws Retail

Nationale Week Zonder Vlees: Supermarkten oogsten recordomzet vleesvervangers

Het is Nationale Week zonder Vlees. Supermarkten, en met name die zich bij de tweede editie hebben aangesloten, zien de omzet uit vleesvervangers bijna jaarlijks groeien. Met 2018 als recordjaar: 100 miljoen euro omzet.

De Redactie | Foto: Hollandse Hoogte / Jaco Klamer 15 maart 2019

Supermarkt vivera hollandse hoogte vleesvervanger

Het is de tweede keer dat de Nationale Week zonder Vlees wordt georganiseerd. Uit deze week proberen supermarkten gezamenlijk een slaatje te slaan door vegetarische producten met bonus in de schappen te zetten. Maar liefst twaalf supermarkten doen mee, dat zijn er vijf meer dan vorig jaar.

Omzet

Of er een verband is, valt niet met zekerheid te zeggen. Maar de omzet uit de verkoop van vleesvervangers - vaak gemaakt van plantaardige extracten - is in elk geval de afgelopen jaren flink gestegen. Dat blijkt uit cijfers van ABN Amro en Distrifood in de periode 2004-2018.

Verkochten supermarkten in 2004 nog 39 miljoen euro aan vleesvervangers, dat bedrag is in tien jaar tijd opgelopen tot bijna 76 miljoen euro. Afgelopen jaar werd zelfs een recordomzet behaald: consumenten kochten voor 100 miljoen euro aan vleesvervangers, 13 miljoen euro meer dan het jaar ervoor.

Vleeseters

Misschien opvallender is dat - volgens de laatste cijfers van advieskantoor Hague - het aantal vleeseters in 2016 is toegenomen ten opzichte van het jaar ervoor. Toch is er een neerwaartse trend zichtbaar: tussen 2009-2016 nam het aantal vleeseters namelijk af.