Nieuws Retail

Retailexpert: Nederlandse winkeliers gaan weinig merken van komst Alibaba

Nu de spotgoedkope Chinese webwinkel Alibaba een distributiecentrum in Luik opent, dringt de vraag zich op: wat zijn de gevolgen hiervan voor Nederlandse (web)winkeliers? Volgens retailexpert Cor Molenaar moeten we de effecten niet overschatten.

Ezra Hakze 14 november 2018

Jack ma alibaba

Even leek het er op dat Alibaba zijn eerste Europese distributiecentrum in Nederland zou openen, maar gister bleek dat het gelobby van premier Rutte tevergeefs was. Alibaba gaat naar België en opent een loods vlakbij het vliegveld in Luik. De onderhandelingen daarover zitten nu in de laatste fase.

Voorheen kwamen de merkloze, goedkope producten van Alibaba en dochteronderneming AliExpress direct uit het Chinese distributiecentrum, wat voor bezorgtijden kon zorgen van een à twee maanden. Met de komst van Alibaba naar Europa kunnen die levertijden fiks korter worden. Daarmee hebben Nederlandse (web)winkeliers er een serieuze concurrent bij, zou je zeggen.

Retailexpert Cor Molenaar heeft een andere visie: "Mensen trekken uit de komst van Alibaba de verkeerde conclusies. Ik verwacht zelf helemaal niet dat Alibaba ineens veel meer in Nederland gaat verkopen. Het magazijn in Luik geeft hen vooral de kans om producten van Europese leveranciers te verkopen en die naar China te brengen."

Logistiek knooppunt

Alibaba wil vanuit Luik een levertijd hanteren van binnen 72 uur, vertelt Molenaar, wat volgens hem relatief lang is voor bezorging in Nederland of België. Alibaba is nu vooral druk met het verbinden van Luik met andere logistieke steden als Hong Kong en Dubai. Ook de locatie van het Europese distributiecentrum, naast het vliegveld, sterkt Molenaar in zijn visie dat Alibaba het magazijn vooral gaat gebruiken om Europese producten naar Azië te exporteren.

Volgens de retailexpert is er met de opkomst van de middenklasse in China veel vraag naar Europese producten daar. ‘’De producten in China zijn altijd 80 procent van de kwaliteit van Europese producten, en 60 procent van de prijs. De nieuwe middenklasse wil nu ook producten van die hogere, Europese kwaliteit kopen.’’

Desondanks zullen veel (web)winkeliers zich zorgen gemaakt hebben bij het horen van het nieuws. Marjolein Verkerk, de woordvoerder van Bol.com, houdt vooralsnog een slag om de arm. ‘’Uit de berichten die ik lees maak ik op dat er nog niks definitief is ondertekend, dus dat is sowieso goed om af te wachten. En daarnaast bestaan er al zoveel webwinkels in Nederland en België, dus is het de vraag wat het toe gaat voegen als er weer een nieuwe webwinkel komt.’’

Lokale service

Toch zal de korte bezorgduur voor veel Nederlanders een voordeel zijn. Verkerk maakt zich daar geen zorgen om. ‘’Wij zien toch dat levertijd niet alles is en dat het ook belangrijk is dat je als webwinkel lokaal aanwezig bent, met bijvoorbeeld een klantenservice. Bovendien kennen wij de Nederlandse markt heel goed.’'

Molenaar beaamt dat Nederlandse (web)winkels zich weinig zorgen hoeven te maken: ‘’De Chinezen leveren gewoon minder kwaliteit, terwijl wij in Europa juist aan kwaliteit en duurzaamheid hechten. Het heeft voor Nederlanders meer voordelen om bij Nederlandse winkels te kopen, die goede service kunnen bieden.’’